Škoda Superb Combi iV Sportline (2020)
Motor: Laddhybrid. Förbränningsmotor: 1,4-liters rak 4-cylindrig bensindriven turbomotor, 156 hästkrafter, 250 newtonmeter. Elmotor: trefas elektronisk synkronmotor, 115 hästkrafter, 330 newtonmeter. Systemeffekt 218 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,8 sekunder
Toppfart: 224 km/h
Vikt: 1880 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4862/1477/1864 mm
Pris: från 446 100 SEK (Testbil ca 580 300 SEK)

När Škoda lanserade sitt nya, elektriska varumärke iV i Amsterdam i höstas var vi naturligtvis på plats för att provköra de nya produkterna. Den tjeckiska biltillverkaren valde att lansera två produkter på samma gång; den lilla elbilen CITIGO iV och en laddhybrid-variant av storsäljaren Superb. CITIGO iV, som i all väsentlighet är en sminkad Volkswagen e-up!, lär få en högst marginell inverkan på den svenska marknaden, men klart viktigare är den sistnämnda modellen. På förhand ser nämligen Superb iV ut att kunna bli en storsäljare av rang i Sverige – en praktisk och prisvärd kombi som nu dessutom råkar vara en laddhybrid. Har Škoda Superb iV något att komma med eller har Škoda misslyckats med att sätta bollen i öppet mål? Låt oss ta reda på det! 

Jag beskriver situationen som öppet mål av två anledningar. För det första är Superb extremt nära besläktad med Volkswagen Passat, vilken har funnits tillgänglig som laddhybrid under epitetet GTE i flera år. Att det har dröjt så här länge för Škoda att få in tekniken i sin mellanklassare är faktiskt överraskande. För det andra är, som ovan nämnts, receptet ŠkodaSuperb helt perfekt för den svenska marknaden, och med tanke på det prisläge som Škoda normalt intar i förhållande till Volkswagen samt den enorma efterfrågan på billigare laddhybrider i klassen ska det mycket till för att den här modellen inte ska bli en storsäljare av rang. 

Drivlinan är naturligtvis det mest intressanta med den här modellen. Systemet, som är hämtat från syskonet Volkswagen Passat GTE, består av en 1,4 liter stor bensinmotor med 156 hästar som i kombination med en elmotor på 115 kusar driver ekipaget framåt. Med en knapptryckning kan föraren välja mellan att låsa bilen i ren eldrift, ren fossildrift eller en blandad variant. 

Konkurrenter:
Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid
Volkswagen Passat GTE
Volvo V90 T8 Twin Engine
Volvo V60 T6 Twin Engine

Redan här kommer vi dock till ett av bilens största irritationsmoment – det supersega infotainmentsystemet. När bilen startar vill jag direkt kunna justera vilket drivmedel jag vill köra på, men då det krävs en justering på touchskärmen måste jag vänta nästan 20 sekunder för att den sengångarslöa processorn ska orka med. Dessutom kraschar systemet helt ibland. Hur mycket kan det egentligen kosta med lite snabbare teknik? Kom igen Škoda, ni kan bättre här!  

Batteriet, som är på 13 kWh, ska enligt WLTP-cykeln räcka för 56 kilometers fossilfri körning (vilket är marginellt mer än de främsta konkurrenterna). Vi var dock aldrig ens nära att komma hela 56 kilometer, men bilen gav genomgående en räckvidd på ren eldrift på runt 40 kilometer med fullt batteri. Helt klart ett godkänt resultat. Denna räckvidd uppnåddes dock i blandad körning genom koncentrerad eco-driving – om du har tung högerfot eller kör mycket motorväg kan du förvänta dig en kortare räckvidd. Batteriet tar ungefär sex timmar att ladda i ett vanligt eluttag och stödjer laddning i upp till 3,6 kWh per timme, vilket innebär att det aldrig går snabbare än cirka tre och en halv timme att ladda fullt från tomt även om du kopplar in bilen rakt in i Ringhals starkaste kärnreaktor. 

Elektrisk räckvidd enligt WLTP:
Škoda Superb iV: 56 km
Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid: 53 km
Volkswagen Passat GTE: 55 km
Volvo V90 T8: 52 km

I daglig körning är drivlinan mestadels en fröjd. Skiftet mellan el och bensin sker smidigt (när bilen gör det på automatik) och den sexstegade DSG-lådan arbetar omärkbart i bakgrunden. När både el- och bensinmotorn snurrar på högvarv upplevs bilen som riktigt rapp i accelerationen. Det är inte våldsamt, men visst går det undan. Det enda som stör mig är egentligen bromsarna. Särskilt vid ren eldrift blir bromseffekten nämligen svår att förutse, vilket resulterar i att man ibland får tvärnita de sista tre-fyra metrarna. Detta beteende blev lättare att hantera ju mer vi körde bilen, men full koll fick vi aldrig riktigt. 

Förutom att möjliggöra eldrift bidrar hybridsystemet till att bilen har en tjänstevikt på hela 1802 kilo – ca 240 kilo tyngre än instegsmodellen med 150 hästkrafter stark bensinmotor! I det stora hela är dock denna viktökning inte lika farlig som det låter. Viktökningen märks inte av särskilt mycket vid dynamisk körning. Batteriet är monterat lågt och långt bak i bilen (precis framför bakaxeln), vilket bidrar till en bra viktfördelning.  

I övrigt är denna Superb precis lika underbart praktisk som sina syskon. Ladduttaget är smidigt placerat i fronten, vilket innebär att du inte måste backparkera överallt för att kunna ladda. De älskvärda praktiska detaljerna som har kommit att bli något av Škoda usp, som paraplyer i dörrarna, finns även i denna modell. Baksätet är snudd på limousineklass när det kommer till benutrymme och bagaget rymmer med enkelhet både fyra barn och deras sportväskor. Åt det mer negativa hållet kan sägas att designen är något tråkig, både på in- och utsidan, och kupén blir lite för högljudd i höga hastigheter. En längre utläggning kring Superbs ej el-relaterade egenskaper hittar du här.

Förmånsvärden (enligt Skatteverkets hemsida den 29 mars 2020, utan extrautrustning)
Škoda Superb iV: 2 656 kr per månad (testbil 4161 kr / månad)
Volkswagen Passat GTE:  2946 kr per månad
Kia Optima Sportswagon PHEV: 2228 kr per månad
Volvo V90 T8: 4127 kr per månad

Prismässigt ligger Superb iV halvbra till. Med ett ingångspris på 455 500 kronor (446 100 om man inte vill ha kombi) är bilen 11 400 kronor billigare än Volkswagen Passat GTE och cirka 40 000 kronor dyrare än Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Jag kan köpa prisskillnaden gentemot Optima (kvalitetsskillnaden är påtaglig), men jag hade gärna sett att bilen varit åtminstone ytterligare 10 000 kronor billigare än Passat GTE (och detta gäller även fast viss skillnad i standardutrustning finns). Här blir nämligen prisgapet litet, både gällande inköpspris och förmånsvärde. Vad gör egentligen några hundralappar i månaden när man kan ta steget upp till Passat? 

Det konstigaste med den här bilen är egentligen namnet. Vad är det egentligen med bokstavskombinationen iV som ska föra tankarna mot elbilar? Nåväl, i övrigt är detta en högst förståndig bil. Med tanke på de massiva internutrymmena, de lätthanterliga köregenskaperna och den välkonstruerade hybriddrivlinan råder det inga tvivel om att detta blir en storsäljare hos tjänstebilsförarna. Målet var i och för sig ganska öppet, men likväl – bra jobbat Škoda! Synd bara att denna omställning inte kom tidigare, och se till att fixa ett snabbare infotainmentsystem till nästa gång. 

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Redaktör, Porsche-entusiast och redaktionens IT-gud.