Škoda Superb Scout
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,1 sekunder
Toppfart: 223 km/h
Vikt: 1800 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4863/1515/1864mm
Pris: 411 300 SEK (Testbil ca 470 000 SEK)

Superb är Škodas flaggskeppsmodell. Den har länge levererat praktikalitet och bekvämlighet i ett prisvärt och attraktivt paket. Det finns dock ett alternativ för de som gillar en lite mer robust och aningen mer terränganpassad look. Det alternativet heter Superb Scout och den är märkets senaste skogsanpassade variant av modellen. Som vi redan vet håller den europeiska bilmarknaden på att svämma över av kompakta SUV:ar men kombibilarna, inte minst de lite mer terränganpassade, behåller sin popularitet i Sverige. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Superb Scout har vad som krävs för att vara en av de mest funktionella och praktiska kombisarna på marknaden.

Nya Superb Scouts yttre kommer varken att välta kiosker eller vända särskilt många huvuden. Skogsmulle-looken passar modellen väl utan att sticka ut som en skrikturkos fasad i en svensk villaförort. Designen är stilren och enkel, och de utvändiga uppdateringarna jämfört med förra Superb är lika sparsamma som en spargris. Det märks att de som har ritat bilen har sneglat på Audis senaste A6, särskilt om man beskådar bilens bakdel. Det råder dock ingen tvekan om att de mer robusta detaljerna passar bilen lika väl som köttbullar och prinskorv på julbordet.

Insidan har fräschats upp i och med den senaste uppdateringen. Det handlar inte om några revolutionerande designförändringar utan snarare en modernisering av den redan etablerade. Layouten påminner om interiören i nuvarande Passat, och i den innan, och i den innan det. Reglage och knappar är lättillgängliga och logiskt utplacerade. En skärm pryder instrumentbrädan men fysiska vred till både klimatanläggning och volyminställning finns tack och lov kvar.

Superb Scout är inte bara behaglig att titta på och vara i, den är även väldigt trevlig att köra. Den 190 hästkrafter starka dieselmotorn gör sitt jobb utan att klaga och som väntat är det ingen raket på fyra hjul men bottenvridet hjälper till att leverera en relativt rapp känsla. Visst hörs dieselklattret men gången är jämn och samarbetet med den nu sjustegade dubbelkopplingslådan är fenomenalt.

Precis som väntat får Superb Scout inte föraren att le i första taget men tro inte att den bjuder på dåliga köregenskaper för det. Styrningen är lika kvick som Usain Bolt och den upplevs lika stabil som ett betongfundament i alla farter. Den robusta designen gör att man som förare tänker att man kan ta sig fram nästan överallt. Det är inte helt sant men faktum är att bilen kommer standardutrustad med fyrhjulsdrift, högre markfrigång och off-road-läge och det gör den mer framkomlig än mycket annat på marknaden, däribland framhjulsdrivna kompakt-SUV:ar.

En kombi ska vara praktisk, och Superb Scout är rymligare än det mesta. Baksätet bjuder på enormt mycket ben- och takutrymme, och bagageutrymmet är stort nog att ersätta en flyttbil. Interiören är fylld med smarta detaljer och förvaringsutrymmen. Allt det, tillsammans med en drös av säkerhetssystem och komfortabelt ställda stötdämpare gör Superb Scout till en enastående familjebil.

Škoda Superb Scout är en vettig bil i en rimlig prisklass. Den som gillar den robusta designen kommer tveklöst att uppskatta resten av det nästintill fläckfria helhetspaketet. Det är nämligen svårare att hitta något negativt om Superb Scout än det är att hacka sig in i Pentagons databas. Den är en familjebil som har plats för mycket, som är stabil och trevlig att köra och som har aningen högre markfrigång. Den erbjuder helt enkelt väldigt mycket bil för pengarna och är absolut en av de vettigaste kombibilarna på marknaden.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknik
Motorljud
Komfort
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.