I och med nya utsläppsregler och bestämmelser inom EU som på senare år har blivit strängare än en bitter förskolelärare har fler och fler biltillverkare infört någon typ av elektrifiering av sina modeller. Volvo har lovat att hela modellutbudet ska vara elektrifierat innan årets slut, Ford kommer enbart att sälja elektrifierade fordon inom en snar framtid och Toyota har sedan länge sålt majoriteten av bilarna i hybridutförande. Även Audi och Volkswagen har lanserat några elbilar och laddhybrider men systermärket Škoda har bara tillverkat bilar med förbränningsmotorer, tills nu. Vi tog oss ner till Amsterdam för att provköra inte bara en, utan två nya elektrifierade modeller från Škoda.

Det tjeckiska märket har funnits i 124 år. En imponerande lång tid för biltillverkning och nu tar de för första gången någonsin klivet in i en ny, elektrifierad, era. Det nya modellprogrammet kommer att kallas för Škoda iV och märket förklarar att i:et står för innovativ, intelligent och inspirerande.

Škoda rivstartar elektrifieringen med två modeller, laddhybriden Superb iV och helelektriska CITIGOe iV. Superb är den största bilen i kombi- och sedanutförande från Škoda och märkets flaggskeppsmodell. Hybrid-drivlinan lånas från Volkswagen Passat GTE och det utlovas 62 kilometers räckvidd på ren el innan den 115 hästkrafter starka elmotorn drar igång och hjälper till att fortsätta driva den tjeckiska lyxkärran. Den lilla el-stadsbilen CITIGOe iV har däremot en räckvidd på 265 kilometer och kan snabbladdas upp till 80 procent på en timme.

Škoda Superb iV COMBI
Motor: 1,4-liters, 4-cylindrig, bensin, 156 hästkrafter, 250 newtonmeter. Elmotor: 115 hästkrafter, 330 newtonmeter. Systemeffekt: 218 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,7 sekunder
Toppfart: 224 km/h
Vikt: 1901 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4862/1477/1864mm
Pris: Från 435 500 kronor

Först på agendan stod provkörning av Superb iV. Jag valde snabbt en kombimodell eftersom den rent ut sagt kommer att utklassa sedanvarianten (som egentligen är en halvkombi) försäljningsmässigt i Sverige. Tittar man på designen är det inget särskilt som skiljer vanliga Superb från plug-in hybriden. Det som avslöjar att man åker elektrifierat är en laddlucka i fronten som är lika dold som USA:s sekretessbelagda dokument, och märkningen iV på bagageluckan. På insidan känner man snabbt igen sig från Passat GTE men det är definitivt inget negativt.

Superb iV är tyst och bekväm att köra. Den extra tyngden som batteriet tillför gör att den känns mjuk över kullersten och andra ojämnheter. Den angivna räckvidden på ren el är absolut ingen omöjlighet att uppnå och när bensinmotorn drar igång är övergångarna i hybridläge knappt märkbara. Visst har batteriet stulit lite plats bak, ”under” bagagerumsgolvet, men själva bagageutrymmet rymmer fortfarande det mesta, och lite till. Vill man sitta i baksätet går det utmärkt, det finns nämligen mer takutrymme än i en kyrka och oerhört gott om benutrymme.

Škoda CITIGOe iV
Motor: El, batteri 36,8 KWh, 83 hästkrafter, 212 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automat, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 12,3 sekunder
Toppfart: 130 km/h
Vikt: 1265 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3597/1481/1645mm
Pris: Från 268 400 kronor

Efter en lunchpaus var det dags att ta en tur i CITIGOe iV på de cykeltäta gatorna runt den lilla staden Haag. Det som är nytt på utsidan är att grillen kommer i samma färg som bilens kulör. I övrigt påminner den naturligtvis om Volkswagen up! som den baseras på. Interiören bjuder inte heller på några särskilda nyheter förutom att mätarna är anpassade till ren eldrift och att det finns några knappar för olika eco-lägen. Det märks att det är ett relativt gammalt skal som fått en ny drivlina. Allt är väldigt enkelt och avskalat.

CITIGOe iV ska vara en stadsbil, och det fungerar den utmärkt som. Den känns lätt, både viktmässigt och i styrningen. Fjädringen är mjukt inställd och den rappa gasresponsen gör att mungiporna gärna dras upp mot öronen. Jag hade inte möjlighet att testa räckvidden, så hur väl de 265 angivna kilometrarna stämmer får vi se när vi prövar bilen på hemmaplan.

Både Škoda Superb iV och CITIGOe iV kommer att lanseras i början av 2020. Visst är det märkets första elektrifierade bilar, men drivlinorna är välkända och omtyckta tack vare Volkswagen. Med tanke på hur bra det har gått för Škoda i Sverige de senaste åren tvivlar jag inte en sekund på att de nya modellerna kommer att lyckas utomordentligt bra även de.

 

 

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.