Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 156 hästkrafter + elmotor 67 hästkrafter. Systemeffekt 205 hästkrafter, 375 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automat, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,7 sekunder
Toppfart: 192 km/h
Vikt: 1740 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4855/1860/1470mm
Pris: 404 900 SEK (Testbil ca 425 000 SEK)

När Kia Optima Plug-In Hybrid kom till Sverige slog den inte igenom med dunder och brak utan blev måttligt populär som pendlingsalternativ. Den halkade en bra bit efter den redan etablerade laddhybriden Volkswagen Passat GTE i försäljningsstatistiken trots att den erbjöd mer utrustning till ett lägre pris. En av de största anledningarna till att Kia inte har sålt fler beror på att den närmsta konkurrenten erbjuder en kombiversion som går hem bland svenskarna som Kalle på julafton. Nu har märket dock släppt just en rakryggad version av Optima som laddhybrid. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid kan bli vardagspendlarens nya favorit.

Utifrån är det inte mycket som skiljer hybridversionen från vanliga Optima i kombiutförande. Specialfälgar och några turkosa linjer lite här och var avslöjar att man inte rullar runt i någon miljöbov. Den är ingen Aston Martin sett till utseendet men den är stilren, och det uppskattar jag. Öppnar man dörrarna och kliver in ser man en väl integrerad skärm och en hel del knappar. Kia har valt att behålla vred till klimatanläggningen och volymen vilket gör mig lika glad som ett barn som ser tomten på julafton. Det är nämligen en pågående trend att göra bilar trafikfarliga genom att ersätta varenda knapp i interiören med en touchkontroll.

Kia själva hävdar att bilen ska kunna rulla 62 kilometer på el och tillsammans med förbränningsmotorn ha en total räckvidd på 112 mil. Den uppskattningen är dock lika positiv som en fyraårings inställning till glass. El-räckvidden är relativt verklighetstrogen. Det går att komma 60 kilometer på ren el vilket är mycket väl godkänt, men det kräver att man hanterar gaspedalen som om den vore en värdefull, antik vas. Den totala räckvidden kan dock bli svår att uppnå eftersom förbrukningen tickar uppåt i rask takt när batterierna fått slut på kraft.

Anledningen till den långa räckvidden på el är att ekonomi är prioriterat långt före prestanda. Optima SW PHEV är motsatsen till en sportig bil, men det gör att komforten är på samma nivå som en vardagsrumsfåtölj. Man gungar fram över gropar och det märks att modellen väger en sumobrottare mer än den vanliga versionen. Ratten är dock extremt skön att hålla i och tyngden i styrningen är väl avvägd.

Bilen jag testade var utrustad med ”pluspaket 2” som kostar 20 000 kronor extra. Till skillnad från Audis extrautrustning, där samma pengar räcker för en extra mugghållare bak, ingår i princip allt man kan tänka sig. Ett panoramatak som skulle kunna ersätta en fotbollsplan och kylande fläktar i stolarna för att undvika pinsamma fläckar är välkomnade tillval. Optima SW PHEV är en prisvärd bil om man jämför med alternativen på marknaden, det finns nämligen inte så många. Volkswagen Passat GTE är den modell som är mest lik och den är dyrare än Kian både i inköp och utrustning.

Optima SW PHEV vill inte vara något annat än en enkel kombi, med möjligheten att åka tyst och miljövänligt i nästan sex mil. El-driften gör mer att det blir en bil som kan användas för att ta sig från punkt A till B för mindre pengar än en bussbiljett skulle kosta snarare än ett berikande komplement i körningen som förhöjer upplevelsen. Att det är just en kombi innebär att man får plats med det mesta trots att batterierna gömmer sig under bagageutrymmet. Optima SW PHEV är ingen rolig bil att köra, men den är bekväm. Den går att köpa maxutrustad för 425 000 kronor och det gör den till ett attraktivt och prisvärt alternativ för den som prioriterar komfort och utrustning över körglädje.

Läs gärna om de första intrycken av bilen när jag provkörde den under lanseringen här.

BETYG
Exteriör
7
Interiör
7
Körglädje
5
Valuta för pengarna
10
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
7
Relativ prestanda
6
Personlighet
6
Motorljud
7
Komfort
9
Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.