Test: Volkswagen Passat GTE

Volkswagen Passat GTE
Motor: 1.4-liters, 4-cylindrig, turboladdad bensin i kombination med en elmotor (115). Systemeffekt: 218 hästkrafter, 400 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad dubbelkopplingslåda (DSG), framhjulsdrift.
Acceleration: 0 – 100 på 7,6 sekunder.
Toppfart: 225 km/h.
Pris: 421 000 SEK
(testbil cirka 498 700 SEK)

Passat GTE är sannolikt den miljonte Passaten vi kört. Av denna anledning blir det närmast omöjligt att komma på en intressant inledning till Volkswagens försök att fånga den miljömedvetne familjefarsan. Nya GTE lovar 50 kilometers räckvidd på el och goda prestanda samtidigt som den inte kostar skjortan eller är lika praktisk som ett kök utan vattenkran och mikro. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volkswagen Passat GTE.

En Passat är en i mångt och mycket närmast felfri bil. Den har ett bagageutrymme som är så stort att den ena delen befinner sig i en annan tidszon än den andra och baksätet är så stort att inte ens en president skulle kunna klaga på benutrymmet. Inget av detta har förändrats när bilen konverterats till en laddhybrid. Den enda kosmetiska skillnaden är en något förändrad front som jag tycker ser riktigt snygg ut. I interiören avslöjar två knappar att det inte rör sig om en vanlig Passat diesel.

Den ena heter ”E-mode”, det vill säga, bilen blir till en ren elbil. Den andra är ”GTE” vilket innebär att elmotorn och förbränningsmotorn jobbar tillsammans för att maximera prestandan. Tack vare elmotorns responsivitet fungerar GTE-läget alldeles fenomenalt i stadskörning, mer specifikt för infantila race mellan rödljusen.

Dock har jag ett stort problem med det fejkade motorljudet som bilen trycker ut i ljudsystemet för att lura föraren att han sitter i någonting riktigt sportigt. Även om det inte alltför verklighetstrogna ”motorljudet” skulle lura dig så avslöjar resten av bilens köregenskaper att det inte är annat än en Passat med sportbilskomplex man sitter i.

Det är det största problemet med nya Volkswagen Passat GTE. Det är en Passat Hybrid, inte en Porsche 918 Spyder. Den är inte sportig och det borde Volkswagen ha insett. Jag går exempelvis inte runt med sportkläder och springskor dagarna i ända eftersom jag är fullt medveten om att jag är lika sportig som Ingvar Oldsberg.

Utöver detta är det en enormt svår uppgift att försöka hitta något fel med bilen. Jag kan verkligen förstå varför den har vunnit så många tester eftersom den sannerligen är en briljant utförd laddhybridkonvertering.

För strax över 400 000 för du en laddhybrid som fungerar exakt som man förväntar sig att den ska. Visst, Volkswagen marknadsför bilen som något sportigare än den är, men den är ändå en genuint bra bil. Se den som en briljant familjekombi som går på el en stor del av tiden istället för Volkswagens tolkning av Porsche 918 Spyder. Då kommer du inte att bli besviken!

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

För strax över 400 000 för du en laddhybrid som fungerar exakt som man förväntar sig att den ska. Visst, Volkswagen marknadsför bilen som något sportigare än den är, men den är ändå en genuint bra bil. Se den som en briljant familjekombi som går på el en stor del av tiden istället för Volkswagens tolkning av Porsche 918 Spyder. Då kommer du inte att bli besviken!