Test: Seat Tarraco

Seat Tarraco Xcellence
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 190 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,0 sekunder
Toppfart: 211 km/h
Vikt: 1883 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4735/1674/1839mm
Pris: 364 900 SEK (Testbil ca 450 000 SEK)

Ända sedan Seat blev en del av Volkswagen har de främst producerat lite mindre bilar som är sportigare och tuffare än resten av koncernens småbilar. Tider förändras dock och som många av oss vet är biltypen SUV lika het som sanden i Dubai. Systermärket Volkswagen har en 7-sitsig SUV som heter Tiguan Allspace och Škodas största bil heter Kodiaq. Seat har dock varit utan en större SUV och det var inte alltför länge sedan märkets första SUV, Ateca, såg världen. Seat Tarraco är alltså märkets tredje och största SUV som har plats för sju personer och en drös av packning. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Tarraco har en plats i familje-SUV-djungeln.

Redan under lanseringen av Tarraco menade Seat att den kommer att visa vägen för vilket designspråk som ska prägla framtida modeller. Då är det tur att Tarraco ser bra ut. Den är stilren och uppfattas som sportig framifrån med LED-lampor som är kantigare än en kökskniv. Går man runt och beskådar bilens bakdel finner man två bakljus som är typiskt Seat-karakteristiska och som binds samman av en röd list som är lika illuminerad som loggan strax nedanför, det vill säga inte alls. På det stora hela är designen slank och snygg utan att från någon vinkel uppfattas som för överdriven eller extrem.

På insidan är det tydligt att Volkswagen har haft ett finger med i spelet. Interiören är ungefär lika upphetsande som en vit vardagsrumsvägg, men den är samtidigt enkel och funktionell. På ratten och klimatanläggningen märks det tydligt att delarna är tagna direkt från Volkswagen, men det är knappast något negativt. Trots att interiören är relativt avskalad styrs de flesta funktionerna med fysiska knappar och vred, och infotainmentskärmen är högt monterad för att den ska vara mer lättillgänglig. I övrigt känns insidan lika luftig som en idrottsarena och det finns mängder av praktiska förvaringsmöjligheter.

När man väl sätter sig bakom ratten och rullar iväg märker man snart att körupplevelsen liknar Tiguans. Den är knappast lika mjuk som de största SUV:arna på marknaden men inte heller så hård att ryggen tar stryk. Det går att ta sig runt på kurviga landsvägar utan att bilen lutar alltför mycket men jag skulle inte vilja kalla den särskilt körglad.

Vår testbil var utrustad med en tvåliters bensinmotor som producerar 190 hästkrafter. I lugnt tempo är den tyst och känns raffinerad och den sjustegade dubbelkopplingslådan gör sitt jobb utan att märkas av. Om man dock packar bilen full med saker och vill accelerera lite snabbare än en gråhårig 92-åring upplevs bensinmotorn som klen. Det känns som att det saknas vrid och motorn måste varva relativt högt för att bilen ska börja röra på sig. Det blir inte bättre av att motorljudet högre upp i registret varken är särskilt sportigt eller behagligt.

När man väl kommit upp i fart tuffar Tarraco på som om den aldrig skulle vilja stanna igen. Den känns oerhört stabil och är förvånansvärt tyst i motorvägsfart. Lädersätena är behagliga att plantera baken i och den digitala instrumenteringen är tydlig och enkel att förstå sig på. Tyvärr är ljudsystemet från Beats en besvikelse. Tonerna som lämnar högtalarna är varken fylliga eller särskilt starka och de komplexa inställningarna gör det nästintill omöjligt att ställa in ljudet som man vill.

När det kommer till praktikalitet finns det dock få saker att anmärka på. Mugghållarna i mittkonsolen är gigantiska och det finns picknick-bord i baksätet för hungriga barn, och vuxna för den delen. Bagageutrymmet, med bara fem säten uppfällda, är kolossalt stort. Utrymmet i tredje sätesraden är dock begränsat, men om man är så kort att man inte får åka alla attraktioner på Gröna Lund går det att få plats utan problem.

Seat Tarraco är stilren SUV med ofantligt mycket utrymme. Den är relativt komfortabel, trevlig att köra och tyst i höga hastigheter. Mycket känns igen från Volkswagen men det är knappast något negativt. Om man gillar designen är Tarraco ett vettigt val i SUV-djungeln. Det är inte för inte som nästan hälften av Seat:s försäljning i Sverige består av SUV:ar.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

SEAT Tarraco är märkets största SUV. Mycket känns igen från Volkswagen men det är inget negativt. Är det generösa utrymmen och praktikalitet man är ute efter är Tarraco värd att titta på.