Test: Volkswagen Tiguan Allspace
Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 190 DSG 4MOTION GT
Motor: 2,0-liter 4-cyl, diesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,6 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1845 kilogram
Mått (längd/bredd/höjd): 4821/1839/1674 mm
Pris: Från 382 000 SEK
(Testbil cirka 462 600 SEK)
Volkswagen har under en tid gjort stor succé med Tiguan som tilltalar svenska familjer mer än vad en chartersemester till Kreta gör. För att fylla marknadsluckan mellan Tiguan och Touareg har den tyska biltillverkaren gett sin mellanklass-SUV mer utrymme och tilläggsnamnet Allspace. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och ta reda på om det extra utrymmet gör Volkswagen Tiguan ännu mer åtråvärd.
Det som skiljer Allspace från en ”vanlig” Tiguan är att bilen är 21,5 centimeter längre och det gör att en extra stolsrad får plats, vilket betyder att Tiguan Allspace är en sjusitsig bil. De två extra stolarna är dock endast anpassade för personer som inte får åka Helix på Liseberg; benutrymmet är nämligen minimalt. Det finns däremot en mångsidighet med den ökade längden som ingenjörerna självklart har tagit till vara på. Mittraden går att skjuta fram och i kombination med att de två bakre stolsraderna fälls ner erhålls ett lastutrymme på totalt 1775 liter, vilket är 120 liter mer än sin lillebror.
Tiguan Allspaces lastegenskaper är däremot inget som påverkar prestandan märkbart. Bilen upplevs inte som storväxt på vägen och faktum är att dieselmotorn på 190 hästkrafter flyttar ekipaget på ett förvånansvärt effektivt sätt. Den snabba DSG-lådan och motorn arbetar snyggt tillsammans och Allspacen behöver inte skämmas i vänsterfilen överhuvudtaget, trots att bilen inte har några sportiga ambitioner. Istället är det komforten som överraskar mest.
Åkkomforten i Tiguan Allspace är verkligen superb. Den klarar både E4:ans varierande asfaltskvalitet och Ölands grusiga kustvägar utan några problem, eftersom chassit enkelt äter upp vägens ojämnheter. Allspace-utförandet kommer verkligen till sin rätta när det är långresor på gång eftersom det både finns gott om utrymme och komfort.
Resan blir dessutom enklare att utföra när man har Volkswagens infotainmentsystem att tillgå. Visst, det är inte lika flashigt som sina tyska konkurrenter, men vad gör det när man har ett av världens mest användarvänliga system?
Frågan som kvarstår är om Allspace-utförandet gör Tiguanen mer åtråvärd? Ja, egentligen blir den det. Den vanliga Tiguanen erbjuder redan bra utrymme, komfort och utseende men Allspace ökar valmöjligheterna utan att kompromissa med något. Med andra ord är Volkswagen Tiguan Allspace ett säkrare kort att välja om man är osäker på vilken modell som passar dig bäst. Förutsatt att mellanskillnaden på 40 000 kronor inte är något bekymmer för dig förstås.
Betyg
Sammanfattning
Komfort och större utrymmen är det som särskiljer en ”vanlig” Tiguan och en Tiguan Allspace. De två extra sätena där bak är dock endast lämpliga för barn eller, i absoluta krissituationer, även för kortare vuxna. Köper du en Allspace har du dock valmöjligheterna som gör att utförandet i viss mån ändå blir mer eftertraktat än en vanlig Tiguan.”