Volkswagen, Škoda och Audi har alla en SUV av storleken större i modellutbudet. SEAT:s största bil har dock varit crossovern Ateca som även var märkets första SUV. De har sedan lanseringen av Ateca även släppt en kompakt-SUV som fått namnet Arona. En större variant har dock lyst med sin frånvaro men nu är Tarraco här för att fylla platsen och komplettera SEAT:s SUV-familj. Jag tog mig ner till Spanien för att provköra den nya bilen i trakterna kring Barcelona och Martorell, där Tarraco är designad och utvecklad.

Tarracos exteriör ska enligt SEAT visa vägen för vilket designspråk som kommer att prägla märkets nya modeller. Redan när bilder på bilen släpptes tyckte jag att den såg bra ut, utan att vara överväldigad av designen. När jag kom ner till soliga Barcelona och såg bilarna uppradade utanför flygplatsen förstärktes min uppfattning och jag insåg hur snygg modellen är. Det är enligt mig en lyckad blandning mellan stilren och sportig utstrålning. Designen är inte överdrivet extrem eller för tillbakadragen och tråkig, utan formerna i fronten är sportiga men enkla och bak stilrena och karakteristiska på samma gång. En betydande del av designen är den, i mitt tycke, välproportionerliga och vackra silhuetten.

På insidan finner man en del teknik som är ny för SEAT, närmare bestämt digital instrumentering och en relativt stor skärm till infotainmentsystemet som är placerad högt upp för enklare åtkomst. Displayen som har ersatt mätarna är snygg och lätt att konfigurera, men som en äldre kollega påpekade är den i det minsta laget, och text och siffror kan ibland uppfattas som aningen svårlästa. I övrigt är det en trivsam miljö och tittar man nedanför skärmen kunde det lika gärna varit vilken Volkswagen-modell som helst.

Motoralternativ:
Bensin
-1,5-liters, 150 hästkrafter
-2,0-liters, 190 hästkrafter
Diesel
-2,0-liters, 150 hästkrafter
-2,0-liters, 190 hästkrafter

Väl bakom ratten känner man snabbt igen sig. Köregenskaperna liknar nämligen de som påträffas i Volkswagen Tiguan Allspace och Škoda Kodiaq som om de vore trillingar. Jag körde en bil som var utrustad med den starkaste bensinmotorn som producerar 190 hästkrafter. Teststräckan började på motorvägen där bilen susar fram som ett ånglok. Den känns lika stabil som X2000 och upplevs som oerhört tyst, även på sträckor med lite grövre asfalt som liknar de svenska snarare än de spanska motorvägarna som ger känslan av att man kör på kashmir.

Bensinmotorn upplevs dock som aningen klen, vilket särskilt märktes av när vi lämnade motorvägen och började klättra upp för lite brantare bergsvägar. Den får varva en del för att orka förflytta bjässen och då uppstår också en del motorljud som varken är särskilt sportigt eller behagligt. Dieseln levererar mer vrid och är således ett lämpligare alternativ till bilen.

Efter lunchen fick vi möjlighet att pröva på fyrhjulsdriften och terrängegenskaperna genom en hinderbana. Med hjälp av funktioner som 360-kameran och ”hill descent control” tog sig bilen genom banan lika naturligt som det är för mig att äta soppa med sked.

Pris
Från
264 900 kronor (minsta bensinmotorn, Style)
Till
364 900 kronor (största dieselmotorn, Xcellence)

SEAT Tarraco är en stor bil som varken är för stötig eller för gungig. Den upplevs som stabil, oberoende av vilken fart man kör i och är lika tyst som en fallande snöflinga när man inte pressar den för hårt. Designen är, efter att ha sett den i verkligheten, i mina ögon en fullträff. Det är få konkurrenter som har lyckats så väl som SEAT har gjort med exteriören. Min slutsats är att Tarraco är ett fenomenalt bra val sett till storlek och pris och jag tror att den kan bli en storsäljarna i Sverige. Huruvida det stämmer får vi se när bilen blir tillgänglig hos handlarna i mars nästa år.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.