ÅHVB finalist #2: Volkswagen Golf Sportscombi R

Som Linus förklarade i sin motivering till hans nominering av Årets Högsta Växeln-bil uppstod tumult på redaktionen när ämnet kom på tal. Jag har kört flertalet coola, intressanta, uppseendeväckande och genuint bra bilar under det gångna året så jag hade en hel del kandidater på listan. Det fanns dock en modell som hade etsat sig fast i hjärnan, men inte för att den var särskilt speciell utan snarare för att den var, och är, fullkomligt briljant. Bilen i fråga heter Volkswagen Golf Sportscombi R. Varför har jag valt en Golf tänker ni? Låt mig förklara.

Jag har vid flera tillfällen nämnt att Golf blev Sveriges mest sålda bil förra året och jag har alltid kommenterat det faktumet med att den inte kan ha blivit det utan anledning. Golf finns nämligen i fler utföranden än det finns städer på jorden. Det är därför inte så konstigt att någon variant av modellen helt enkelt måste passa alla människor. Vill man bara ha en bra och mångsidig bil är vanliga Golf ett säkert kort. Om man istället vill rulla runt i staden med Svanenmärkt låga utsläpp finns det både en hybrid och en elbil att välja mellan. Heter man Joel Sandberg (jag) och gillar när det går snabbt finns det ett perfekt alternativ som heter, ja ni gissade rätt, Golf R.

Golf R tar alla de goda egenskaper som följer med vanliga Golf, men i ett jättesnabbt format. Komforten är fortfarande fenomenal, interiören är stilren och enkel, men körglädjen har tagits till en helt ny nivå.

Varför har jag då valt Golf R i kombi-utförande? Tja, varför inte. Jag gillar bilar som är av det större slaget. Visst har Abarth 595 så mycket karaktär att den får Edward Blom att verka trist men märket verkar helt och hållet ha glömt bort vad komfort innebär och att det ibland kanske vill åka med en människa som inte har en ryggrad av stål. Golf Sportscombi R är i princip samma bil som Golf R, men med större bagageutrymme. Den är en bil som gör 0–100 km/h på 4,8 sekunder, kan hänga med det mesta på autobahn och som samtidigt har plats för hela familjen plus packning.

När jag körde förra årets Golf R blev jag genast frälst. Marcus skriver i sin recension av Golf Sportscombi R att: ”Den försöker vara bra på precis allt, något den onekligen lyckats med.”, och precis så är det. Nya Golf Sportcombi R är ännu bättre än förra årets. Den är en slipad diamant med 310 hästkrafter under huven, och mycket bättre än så kan det inte bli.

Rösta gärna på min nominering till Årets Högsta Växeln-bil. Ni hittar omröstningen HÄR.