Test: Volkswagen e-Golf
Volkswagen e-Golf
Motor: Elmotor, 35,8 kWh batteri, 136 hästkrafter, 290 newtonmeter
Kraftöverföring: Enväxlad automat, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,6 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Vikt: 1615 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4270/1482/1799 mm
Pris: 403 900 SEK
(Testbil ca 440 000 SEK)
Volkswagen Golf är märkets populäraste modell och Sveriges mest sålda bil just nu, och det är inte helt utan anledning. Det är enkelheten och allround-förmågan som gör att den passar fler människor än det finns kristna anhängare i världen. Med hänsyn till den pågående miljödebatten går Volkswagen just nu, liksom flera andra tillverkare, genom en elektrifierings-fas för att göra isbjörnarna lite gladare.
Vi har tidigare sett modeller förvandlas till laddhybrider men detta är Volkswagens försök till att göra en folkbil som drivs på enbart el. Skapelsen har fått namnet e-Golf. Låt oss lägga i Högsta Växeln, ta reda på om e-Golf har behållit de goda egenskaperna från vanliga Golf och se om den kan bli Sveriges nästa folk-elbil.
Det första som märks (eller snarare inte märks) när man skådar en e-Golf är att den ser ut precis som den vanliga versionen. Strålkastarna har pyntats med några blåa linjer, ett litet emblem framför förar- och passagerardörrarna har texten ”e-Golf” skrivet på sig och dimljusen ser av någon anledning ut som ett par fiskgälar. Många tillverkare som släpper koncept på elbilar för framtiden, vill att de ska vara anpassade för just framtiden.
Det medför att designen kan bli något som ser ut att vara en högteknologisk dammsugare snarare än en bil. Volkswagen har undvikit detta och på så sätt fått en produkt som man inte skäms över att synas i ute på vägarna. Även interiören ser precis ut som i vanliga Golf, och det är inget negativt. Den enda skillnaden är den digitala instrumentpanelen som saknar varvtalsmätare.
Väl ute på vägen blir likheterna med vanliga Golf ännu tydligare. Den vanliga versionen är lika lättkörd som en trampbil, och e-Golf är ännu enklare. Man lägger i ”drive” och trycker på den högra pedalen så rullar bilen iväg tystare än en sovande katt. I lite högre farter förväntade jag mig att vägljudet skulle sippra in i kupén men trots en tids ihärdigt lyssnande kunde jag inte höra något markant buller. Volkswagen e-Golf är, precis som vanliga Golf, lika väl isolerad som ett sibiriskt bostadshus. Det är alltså alltid hög komfort som råder, oberoende av hastighet och miljö.
Om man enbart tittar på faktasiffrorna ser e-Golf ut att vara slöare än en morgontrött tonåring. Tack vare den direkta gasresponsen som utmärker elbilar känns den dock betydligt rappare än så. Det gör också att den ibland kan uppfattas som körglad. Visst är den en tung pjäs men det välbalanserade chassit döljer överskottsfettet relativt väl.
Kör man som om varje resa till jobbet vore en kamp mot klockan kommer man dock inte långt innan laddboxen måste kopplas in i bilen. Volkswagen uppger att räckvidden är upp till 30 mil men den som kör snabbare än en cykel kommer aldrig att nå det. En mer realistisk körsträcka på en laddning är cirka 20 mil, eller 25 mil om man tar tre djupa andetag och lättar på högerfoten en aning.
Volkswagen e-Golf är egentligen inget annat än en hel-elektrifierad Golf. Mycket under skalet är annorlunda men den behåller de goda egenskaper som kännetecknar modellen som länge har varit ledare av en hel bilklass. Räckvidden kommer att vara ett problem om man heter Marcus Berggren och snittar en sjuklig mängd mil ute på vägarna varje år, men för vardagspendlaren bör det vara fullt tillräckligt. Miljöfrågan är idag större än Stilla havet och den pågående elektrifieringen är ett faktum. Volkswagen e-Golf är definitivt en välförtjänt motståndare i världens tystaste tävling, nämligen elbils-racet.
Betyg
Sammanfattning
Volkswagen e-Golf är en elbil som liknar vanliga Golf på många sätt. Designen och köregenskaperna känns starkt igen och den välisolerade kupén ökar komforten ytterligare. Den går även att ha roligt med trots bleka siffror i faktabladet. e-Golf är definitivt en stark kandidat i elbilsdjungeln.