Resultatet: Årets Högsta Växeln-bil 2021

Vi vill börja med att tacka er läsare som möjliggör Högsta Växeln! Vår strävan att erbjuda ett ungdomligt och mer lättsamt perspektiv på bilvärlden hade inte varit möjligt utan er. 

Vilka bilar får då bilvärldens mest prestigefyllda utmärkelse? Under året som gått har vi testat hela 159 olika bilar. Än en gång innebär det att Högsta Växeln är det bilmedia som testar flest antal bilar i hela Sverige.

I år har vi ändrat formatet på Årets Högsta Växeln-bil. Tidigare år har det varit ni läsare som dikterat vem som vinna skall men i år har vi kategorierna Läsarnas val och Redaktionens val. Tanken är att dels kunna spegla vad ni själva tycker men även förtydliga vilken bil som vi på redaktionen anser har utmärkt sig för vår del.

Årets Högsta Växeln-bil 2021 i kategorin Läsarnas val är:

Hyundai Ioniq 5

Med hänsyn till det rådande skiftet inom teknologi som sker i bilbranschen kastas branschhierarkin om ordentligt vilket Gustaf konstaterade i sin motivering av varför Hyundai Ioniq 5 är värdig ÅHVB-titeln: ”Ioniq 5 ger oss en inblick i framtiden, och fortsätter Hyundai att producera bilar av denna kaliber har de snart helt skakat av sig sin billighetsstämpel. Därför är Hyundai Ioniq 5 i min värld i högsta grad värdig att bli årets Högsta Växeln-bil.

Ni läsare har uppenbarligen bra smak och vinsten är sannerligen ett kvitto på Hyundais klassresa och Ioniq 5:s färdigheter.

Hela utfallet blev i år som följande:

1. Hyundai Ioniq 5 (29,3%)
2. Toyota GR Yaris (22,9 %)
3. Alpina B5 Touring (15%)
4. Porsche 911 Carrera S (10,7%)
5. Porsche Taycan (10%)
6. Audi A8 L TFSI e (9,3%)
7. Fiat 500e (2,9%)

Årets Högsta Växeln-bil 2021 i kategorin Redaktionens val är:

Alpina B5 Touring

När det gäller redaktionens medlemmar är vår nivå av innovationsbenägenhet bevisligen inte av samma kaliber som er läsares utan vår vinnare är av den mer traditionella sorten. Precis som motiveringen påstår – “den lyckas med allt och i en tid då alla är besatta av elbilar glömmer man att de mest fantastiska bilarna fortfarande drivs av gammal hederlig bensin” – vilket rent krasst förblir sanningen än idag.

Världens bästa bilar är inte eldrivna – ännu – men med det sagt var fyra av sju av våra nomineringar för ÅHVB 2021 elektrifierade, något som hade varit otänkbart bara några år sedan.

Alpina B5 Touring kompromissar verkligen inte på någon front och den bejakar det som bilar främst är till för – friheten att röra sig fritt. Den må inte vara politiskt korrekt men faktum kvarstår att vi har en lång väg att gå innan världen är helt elektrifierad. Till dess bör vi njuta av alla bilar så mycket det bara går, oberoende av drivmedel.