ÅHVB finalist #7: Porsche Boxster GTS 4.0
Dagens prestandabilar är i regel fantastiska på alla objektivt mätbara sätt, men kan samtidigt ofta beskyllas för att någonstans på vägen ha tappat essensen av vad körglädje egentligen är. Med sina avancerade växellådor och ofattbara mängder grepp är de oerhört lättkörda, men detta gör också att de måste pressas väldigt hårt för att deras karaktär verkligen ska komma upp till ytan – något man sällan har tillfälle att göra på allmän väg.
I detta sällskap sticker Porsche Boxster GTS 4.0 ut som någonting annorlunda. Den är visserligen fantastisk när man kör hårt, med en boxersexa som symfonilikt varvar mot skyarna och ett perfekt balanserat chassi. Men den har också attribut som gör körupplevelsen underhållande vid långt mycket lägre farter, och vid många fler tillfällen.
Det handlar dels om de kompakta dimensionerna och den låga vikten, som gör att bilen alltid känns lekfull och smidig. Det handlar också om fartkänslan och närheten till det utsökta motorljudet som kommer av att man kan fälla ner taket. Men framför allt handlar det om drivlinan med den extremt lättarbetade manuella växellådan, som ger en oerhörd närhet till den fantastiska motorn – vare sig man kryssar uppför en vindlande bergsväg eller gör en häl-tå-nedväxling på en motorvägsavfart en regnig tisdagsmorgon i november.
”Boxster GTS 4.0 är en av få bilar idag där känslan har prioriterats helt framför prestanda-siffrorna”
Boxster GTS 4.0 är en av få bilar idag där känslan har prioriterats helt framför prestandasiffrorna, och kombinerar dessutom detta med alla de traditionella Porsche-egenskaper som gör dem till så fantastiska vardagsbilar. Den är med andra ord en sportbil som kan leverera en underhållande och tillfredsställande körupplevelse varje dag – inte bara någon gång ibland – och detta gör den i mina ögon i högsta grad värdig titeln Årets Högsta Växeln-bil 2020.
Vår recension av av Boxster GTS 4.0 kan du läsa här, och nedan kan du se när vi testade bilen på GTR motorpark: