Abarth 595 Competizione
Motor:
 1,4-liters, fyrcylindrig, bensin, 180 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: Femväxlad manuell låda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Vikt: 1035 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3657/1488/1627mm
Pris: 228 900 SEK (Testbil 284 350 SEK)

Italien är ett land med ett intressant folk. De tenderar att prioritera estetik framför praktikalitet. ”Vill man vara fin får man lida pin” verkar ha blivit ett ledord för italienarna, och så gäller även för deras bilar. En Ferrari eller Lamborghini använder man knappast varje dag, dels för att man inte kan packa mer än en liter mjölk i skuffen och dels för att milkostnaden är så hög att den lika gärna skulle kunna vara en postkod. Om du vill ha alla nackdelar med en italiensk superbil utan att behöva hosta upp ett antal miljoner är Abarth märket för dig. Om du dessutom uppskattar Fiat 500:s formgivning och storlek är 595 Competizione fullkomligt perfekt. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera Abarth 595 Competizione.

Det första som slår en när man slår sig ned i en Abarth 595 är att stolen inte är höj- eller sänkbar. Detta resulterar i garanterad nackspärr, även för en medellång svensk. Dessutom går inte ryggstödet att justeras såvida man inte öppnar dörren eftersom stolen är för biffig för att egentligen passa i vad som i grund och botten är en Fiat 500. Baksätet rymmer två mycket kortväxta barn medan man får plats med ett par mockaloafers och en skräddarsydd kostym i bagageutrymmet. Om du är en sådan som reser utomlands med kläderna du har på kroppen och inte mycket mer än så är alltså Abarth 595 helt rätt för dig.

Nu tror ni kanske att Abarth 595 Competizione är en bil lika horribel som Lasermannen, men där kunde ni inte ha mer fel. Den är nämligen fullkomligt underbar. Starta motorn och dina öron masseras av det raspigt mustiga ljudet som de fyra utblåsen sprider. Tryck sedan i första växeln i den distinkta manuella växellådan och flyg iväg med hjälp av de 180 hästkrafter som går ned i backen via framhjulen.

Det är tydligt att Abarth 595 gör allt i sin makt för att föraren ska köra av vägen när man gasar hårt eftersom den vridstyr mer än om det hade suttit en envis tonårstjej under huven. Det är omöjligt att göra en sprint i en helt rak linje. Abarth 595 Competizione är liten terrier med grova koncentrationssvårigheter som går som ett vildsvin som fått chilisalt hällt i ett öppet sår.

Som motorjournalist kan man komplicera en recension in absurdum men i slutändan är egentligen utlåtandet tämligen binärt; antingen vill man ha bilen eller inte. Abarth 595 Competizione är en fullkomligt idiotisk bil som är skrattretande opraktisk och obekväm. Den kommer att få en ganska usel totalpoäng på grund av detta men jag älskar den ändå med hela mitt hjärta och lite till. Det är galet att sätta 180 hästkrafter i en framhjulsdriven bil vars vikt fördubblas när jag sätter mig i den, och den är så briljant just för att den är så dum.

När italienarna byggde Venedig beslöt de sig för en puckad plats och en ännu dummare idé. Vem får för sig att bygga en stad vars gator är kanaler, som inte ens finns där naturligt? Trots detta är Venedig en av världens absolut vackraste platser som varje år lockar miljontals asiatiska turister med solhattar och oproportionerligt stora kameror. Abarth är bilvärldens Venedig, och för det går det inte att göra något annat än att beundra dem.

BETYG
Exteriör
10
Interiör
6
Körglädje
10
Valuta för pengarna
6
Relativ praktikalitet
3
Ha-begär
10
Relativ prestanda
8
Personlighet
10
Motorljud
10
Komfort
2
Valuta för pengarna
6
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.