ÅHVB finalist #4: Toyota GR Yaris

Formel 1 och andra former av banracing i all ära, men det häftigaste vi har på den här planeten heter faktiskt rally. Inget kan ju mäta sig med den kombination av bilar, natur och orientering som sporten innebär. Ja, och sedan var det ju det här också. Eftersom GR Yaris egentligen är en rallybil måste den således per definition tillhöra det bästa vi har kört i år, och vara en solklar kandidat till Årets Högsta Växeln-bil.

Rösta på din kandidat för Årets Högsta Växeln-bil 2021 här!

Ingen kan väl motstå frestelsen av en turboladdad, rak trea med 261 hästkrafter och 360 newtonmeter? Åtminstone inte när de via en sexväxlad manuell låda är kopplade till ett permanent fyrhjulsdriftssystem, där kraftfördelningen kan ställas in från 50/50 till 30/70.

Hur tusan kan en bil med ovan nämnda attribut bära samma namn som European car of the year, världens mest alldagliga hybrid? Vanliga Yaris har ju bara en bråkdel av GR:s effektuttag, och en oupphetsande CVT-låda som agerar tolk mellan motor och drivhjul.

Homologeringsmodell: Begreppet avser bilar som tagits fram för allmänheten i syfte att skapa bättre förutsättningar för racingteam som vill bygga en vass tävlingsbil. Reglerna i många racingserier säger nämligen att bilarna som deltar måste dela vissa givna attribut med en standardbil som har tillverkats i en viss volym. Ett typiskt sådant attribut kan vara det material som karossen är gjord av.

Svaret är att GR Yaris egentligen inte delar så mycket med sin namne. Detta eftersom GR är en homologeringsmodell för WRC. Den bakre halvan av chassit kommer inte ens från Yaris, utan från märkets snäppet större modeller.

Karossen må dela vissa drag med en vanlig Yaris, men är i själva verket en helt annan. Några bakdörrar finns exempelvis inte, men i och med att taklinjens branta sluttning gör baksätet oanvändbart hade fler dörrar ändå varit överflödiga. För viktens skull har man också gjort stora delar av karossen i aluminium och kolfiberförstärkt plast.

GR Yaris ligger inte det minsta i tiden, och det är därför jag nominerar den. Jag trodde aldrig mer att vi skulle få se en ny bil av det här slaget. Att det otränade ögat lätt blandar ihop denna sällsynt underhållande körmaskin med sin tama hybridsläkting gör inte saken sämre. Till och med jag själv slänger alltid en extra, hoppfull blick efter varje Yaris regularis som äntrar mitt synfält.

Är man smart nog att inte köra runt i cirklar är Toyota GR Yaris snabb nog att fly från polisen i.

Rösta på din kandidat för Årets Högsta Växeln-bil 2021 här!