Test: Volkswagen Golf

Golf GT 1.4 TSI 150 (2017)
Motor: 1,4-liters, 4-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,2 sekunder
Toppfart: 216 km/h
Vikt: 1280 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4356/1799/1492 mm
Pris: 236 900 SEK
(Testbil ca 316 700 SEK)

Golf är Volkswagens populäraste modell. Faktum är att den även blev Sveriges mest sålda bil 2016. Det har tidigare år varit Volvo som har hållit i förstapriset men förra året knyckte alltså Golfen pokalplatsen. Denna version är en uppdatering av den sjunde generationen och det märks att Volkswagen har valt att koncentrera sig på tekniken på insidan.

Golf har trots allt fått en hel bilklass uppkallad efter sig så att den är en viktig och omåttligt populär modell är knappast någon nyhet. Frågan är om den har blivit för alldaglig och genomsnittlig, att den saknar all glöd och personlighet som genomsyrar vissa andra modeller och får föraren att känna sig mer levande? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera uppdateringen av den sjunde generationen Volkswagen Golf.

En uppdatering innebär ofta att bilens yttre har ändrats lika mycket som berget K2 jämfört med föregående år, och Golfen är i det här fallet inget undantag. Det som är nytt på utsidan är nya LED-lampor både fram (tillval) och baktill (standard) och, ja, det är det. Den ser dock stilren ut. Den är inte upphetsande på något sätt och sticker ut lika lite som en grå t-shirt i Mark Zuckerbergs garderob.

Testbilen som jag körde hade målats med någon slags brons-brun-gul färg som påminner starkt om det bebisar lämnar efter sig i sina blöjor. Förutom det ser exteriören ut at vara helt steril, men det faller inte alla i smaken. Vissa kommer att sakna vilda former och befängda men ack så häftiga detaljer som vissa andra modeller i liknande storlek bjuder på (t.ex. Toyota C-HR).

Direkt när man stiger in i bilen vet man att det är en Volkswagen man sitter i. Knapparna sitter där de ska och skulle kunna träffas rätt även om föraren hade fått sina händer ersatta med hästhovar. Det går att välja till en skärm i instrumentpanelen, Active Info Display, istället för analoga visare som jag skulle rekommendera alla att göra. Den kan nämligen visa mer information än bibeln mellan hastighetsmätaren och varvtalsmätaren. Även infotainmentsystemet är nytt.

Det består nu av en display som obemärkt går över i touchknappar som sitter på sidorna. Väljer man standardskärmen får man ett volymvred och kan därmed låtsas vara Avicii medan man kör. Om man dock klickar i valet för en större skärm ersätts dessa vred med touchknappar även för volymkontrollen vilket innebär en klart omständligare process varje gång ljudet skall justeras.

När det kommer till praktikalitet är det värt att komma ihåg att Golf är den modell som många människor ser som den stereotypiska halvkombin. Den är rymlig nog för fem personer och en del packning, men vill man frakta barnvagnar eller hundar är en kombi eller SUV mer passande. Det finns dock gott om utrymmen att lägga saker i och den är fullt duglig att använda som familjebil.

Väl ute på vägen är den smått monotona känslan som borttrollad. Golf är en rolig bil tack vare sin vikt som kan liknas vid ett paket påskfjädrar och chassit som är mer balanserat än en lindansare. Man känner var man har bilen på vägen och var framhjulen befinner sig. Trots det har komforten inte tagit stryk. Man kan slänga sig in i en kurva i farter som skulle få de flesta att rynka på näsan utan att bilen fortsätter rakt fram in i ett träd.

150 hästkrafter kanske inte låter som något som får andra bilister att blåsa av vägen av fartvinden, men tillsammans med den manuella växellådan är det en kombination som fungerar lika bra som samarbetet mellan C-3PO och R2D2. Den känns aldrig långsam men heller aldrig vild och brutal. Motorljudet vid acceleration kan liknas vid en vindpust och det är inte mycket som indikerar att man kör snabbt annat än hastighetsmätaren som rör sig stadigt uppåt.

Nya Golf är en oerhört bra allroundbil. Den är rolig att köra och stilren när man tittar på den. De egenskaper modellen saknar är känsla, personlighet och en anledning för ägaren att verkligen älska den. Vissa människor kommer att vilja ha bilen, och vara helt nöjda med den i många år. Andra kommer att tröttna på att varenda detalj är lika inrutad som de tyska Volkswagen-arbetarnas 8-17 vardag. Golf är inte en av världen mest sålda bilmodeller utan anledning. För den som bara vill ha en bil i sitt liv säger jag bara, Golf är modellen för dig. Till alla som vet vad kärlek är säger jag, leta vidare.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Golf är en bra allroundbil som kommer att fungera utmärkt i vardagen. Den är rolig att köra, har en tydlig interiör och ser stilren ut. Den saknar dock glöden och passionen som vissa andra modeller bjuder på. Golf är en bil man gillar, inte älskar.