Test: Kia Optima GT

Kia Optima Sportswagon GT (2017)
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, turbo, 245 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automat, framhjulsdrift
Acceleration 0-100: 7,6 sekunder
Toppfart: 232 km/h
Vikt: 1720 kilogram
Mått (längd/höjd/bredd):
4855/1470/1860 mm
Pris: 384 900 SEK
(Testbil cirka 384 900 SEK)

När man tänker på Kia tänker man på ett par på ålderns höst som använder sin Ceed med en 1,6-liters diesel för att åka till mataffären två gånger i veckan. Det koreanska bilmärket erbjuder ett tryggt bilägande och tillverkar färdmedel som ska gå från A till B utan något om och men. Kia har lika mycket av en sportig konnotation som Nobels fredspris handlar om krig. När jag var inne på Kias hemsida och såg att nya Optima kan fås med en bensinare på 245 hästkrafter var jag bombsäker på att det var felskrivet. Självklart menar de 145 hästkrafter tänkte jag. För att bekräfta mina funderingar ringde jag till Kia och det visade sig att jag hade fel – Kia Optima GT har hela 245 hästkrafter.  Låt oss ta reda på vad vi kom fram till genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Kia Optima GT.

Om det är något Kia har lyckats med väl är det designen på nya Optima. Att de har blickat åt tyskarnas håll är ingen hemlighet men exteriört har de åtminstone lyckats bibehålla en koreansk knorr. På insidan verkar det som att de har satt sig i en BMW 5-serie och tryckt på copy paste. Tydligen är även sydkoreaner duktiga på plagiering. Det är dock ingen kritik för interiören är ytterst trevlig även om man på vissa punkter märker varför prislappen inte får en att gråta. Infotainmentsystemet är fantastiskt och ljudet likaså. Utrymmet i baksätet kan liknas med Stockholms stadion och bagageutrymmet är stort nog för att husa en botanisk trädgård.

I många fall lyckas många tillverkare som inte är tyska med konstarten att få bilarna att kännas långsammare än vad sifforna ger tal om. I Kia Optima är det dock en helt annan femma. När jag tog reda på vad 0 till 100-tiden är efter att själv ha testat den förbluffades jag av vad jag såg. Bilen känns betydligt snabbare än 7,6 sekunder och lyckas ganska accelerera upp till hastigheter som är nog för att hamna i finkan.

Nackdelen med att ett bilmärke som Kia sätter 245 hästkrafter i en framhjulsdriven bil är att de inte lyckats bemästra den bakomliggande ingenjörskonsten. Från stillastående får den ned kraften i backen lika effektivt som en oljetanker bränner diesel. Det innebär att hjulen snurrar hej vilt och om man är för aggressiv med gasen i en kurva (i lägre hastigheter) fortsätter bilen rakt fram. När man väl kommer upp i fart är det dock inga problem. Jag är dessutom villig att satsa hela min bensinbudget för 2017 på att en typisk Kia-förare inte lär trycka gasen i botten vid varje tillfälle som ges.

Även om Kia Optima GT är väldigt långt åt ”en snabb bil”-hållet lyckas den även med att inkludera några mer sportigt lagda egenskaper – den erbjuder mer än endast prestanda på pappret. Jag skulle vilja likna upplevelsen vid en GTI-bil men i stort kombiformat. På alla typer av vägar kan den hålla ett högt tempo utan att svettas och även om den uppenbarligen inte är lika vässad som en BMW 330i (som har ungefär lika många hästar) presterar den långt över förväntan. Den går tyst och trivs i motorvägens ytterfil, till allas stora förvåning.

Utrymmet i baksätet konkurrerar med en bowlingbana och bagageutrymmet sväljer en hel shoppingrunda under mellandagsrean. Rent praktiskt ligger Kian i framkant och just det faktum att det är en Kia-kombi gör bilen till det ultimata om man vill falla under radarn. Optima Sportswagon kombinerar sannerligen allt man kan önska sig från en bil och erbjuder det i ett vettigt utförande.

Jag blev lika imponerad av Kia Optima GT som hela världen blir av Usain Bolt vid varje OS. Märket har i mina ögon gått från att tillaga kall grönsakssoppa till att göra en kryddstark fusion mellan sauerkraut och kyckling. De har imiterat tyskarna och lyckats väl, de har funnit en perfekt balans mellan koreansk kvalitet och tysk takt. Kia Optima GT – Kia går inte längre att skoja om.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Kia Optima GT förvränger alla fördomar man har kring märket - bilen är både rolig att köra och snabb. Interiören är på topp och bilen är otroligt praktisk. Dessvärre får den inte riktigt ner kraften i backen tillräckligt effektivt och Kia skulle kunna vässa till paketet ytterligare.