Kia Optima SW PHEV provkörd i Sverige
Kia Optima SW PHEV
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 156 hästkrafter + elmotor 67 hästkrafter. Systemeffekt 205 hästkrafter, 375 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automat, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,7 sekunder
Toppfart: 192 km/h
Vikt: 1740 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4855/1860/1470mm
Pris: 404 900 SEK (Testbil ca 425 000 SEK)
Svenskar älskar kombimodeller lika mycket som Kanye West älskar sig själv. Om det beror på någon slags kompensation för ett annars opraktiskt tänkande eller att halva befolkningen helt enkelt har klaustrofobi förblir en obesvarad fråga. Jag blev inbjuden till att närvara vid lanseringen av Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid i Sverige och tackade självklart ja. Den är trots allt en laddhybrid och därmed en viktig modell för de som väljer tjänstebil. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Kia Optima SW Plug-In Hybrid är kombin som blir nästa tjänstebilsfavorit.
Denna modell är precis som nuvarande Optima Plug-In Hybrid en laddhybrid, fast i kombiutförande. Det innebär att den träffar rätt på två viktiga punkter. Dels för att den delvis drivs på el, men också för att den är en, vad Kia kallar för Sportswagon. Det vill säga en kombi. Många anser att laddhybridstekniken är dagens mest optimala lösning på morgondagens miljösvårigheter. Det finns en hel del modeller som är laddhybrider och alla har en sak gemensamt, de har lågt förmånsvärde och är därför populära som tjänstebilar. Kia säljer redan bilar i Sverige som om det vore färskpotatis på extrapris runt midsommar. Dock förväntas Optima SW Plug-In Hybrid locka fler kunder från den aningen dyrare konkurrenten Volkswagen Passat GTE.
Konkurrenter:
Volkswagen Passat GTE
Mitsubishi Outlander PHEV
Volvo V60 Twin Engine
Exteriört sett är det inte mycket som skiljer laddhybriden från vanliga Optima SW. Det är de obligatoriska blåa detaljerna som gör att man ska förstå att det är elektricitet inblandat i drivningen samt specialfälgar och luftspjäll som utgör grillen i fronten. Allt för att luftmotståndet ska vara likvärdigt med en inoljad svala. Även invändigt känns den igen från vanliga Optima men varvräknaren är utbytt till visare som åskådliggör elförbrukningen.
Under huven finns en 2,0-liters förbränningsmotor som tillsammans med ett batteri har en kombinerad systemeffekt på 205 hästkrafter. När den högra pedalen trycks mot golvet känns det dock som att flertal av de hästarna har rymt från hagen. Kia motiverar detta genom att förklara att de prioriterar räckvidd och inte prestanda. Den ska nämligen kunna köras 62 kilometer på enbart el.
Optima SW Plug-In Hybrid är ingen sportig bil, men den halkar heller inte av kurvorna på landsvägar. Den väger drygt en hamburgerälskande amerikan mer än den vanliga versionen, det vill säga cirka 100 kilogram. Trots det känns den aldrig överviktig.
Köper man en Kia Optima SW PHEV för 404 900 kronor med pluspaketet som kostar 19 900 kronor får man i princip allt. Bilen är då mer utrustad än en bergsklättrare som ska bestiga Mount Everest. Optima SW Plug-In Hybrid är ett klart mycket bättre alternativ än Mitsubishi Outlander PHEV och rymmer en likvärdig mängd människor och packning. Man kommer att kunna ta sig cirka 60 kilometer på el vilket räcker för vardagsärendena för många människor. Kia har gett sig på en lucka med endast en stor spelare, Volkswagen Passat GTE, och det hela är som upplagt för en hård match. Kia Optima SW Plug-In Hybrid är nämligen en värdig motståndare i kampen och skulle jag varit chef för Volkswagen Sverige hade jag känt nervositeten stiga.
En utförligare recension av bilen kommer att komma vid ett senare tillfälle när den finns tillgänglig för en noggrannare utvärdering.