Test: Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf GTI
Motor:
 2-liters, fyra cylindrar, turbo, 245 hästkrafter, 370 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,2 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 1515 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4362/1482/1790 mm
Pris: 309 900 SEK
(Testbil cirka 430 000 SEK)

Volkswagen Golf GTI är och har under en lång tid varit kungen av hot hatch-segmentet. Resan startade med ett avskalat recept på 70-talet som succesivt har växt sig större samt mer avancerat. Även om GTI har blivit tyngre, teknikleksakerna har blivit fler och komforten har ökat, ligger fokus fortfarande på körupplevelsen. Med den senaste generationen Golf GTI har Volkswagen nyligen gjort en uppdatering för att modernisera ledaren i segmentet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om alla leksaker i nya Golf GTI hindrar den från att stå på toppen av podiet i hot hatch-segmentet.

Utanpå är nyheterna diskreta men effektiva. Under Linus provkörning av GTI i Barcelona noterade han redan där att Golfens utseende har utvecklats evolutionärt och stilfullt. I fram hittar man nya LED-lampor som innehåller en röd linje som går från den ena lyktan, genom grillen in i den andra. I bak finner man ännu mer LED-belysning och blinkers flyter nu utåt istället för att blinka. Proportionerna lurar ingen till att tro att detta är något annat än en Golf. Köper du en GTI är utseendet precis som det ska vara, lite tuffare än originalet, men i stort väldigt diskret.

Bakom ratten börjar man misstänka att Volkswagen har ett antal tidsresenärer som jobbar på heltid. Vissa delar av interiören är så modern att man seriöst frågar sig hur detta kan sitta i en bil vars namn inte börjar på S och slutar på Klass. Jag syftar mer specifikt på det nya infotainmentsystemet som har grym upplösning, smarta appar, geststyrning och tilltalande utseende. Dessutom går instrumentklustret att få som digital display (på VW-språk kallad Active Info Display) vilket fungerar klockrent vid användning av exempelvis navigation. Det känns genomgripande modernt, inte överdrivet lyxigt, men extremt bra utfört.

Den som köper en Golf GTI kommer troligen att uppskatta all ny teknik, generösa utrymmen och genomgripande praktikalitet, men inget av detta kommer att vara huvudanledningen till att man öppnar checkhäftet. En Golf GTI köper man för att man har ett liv, med ansvar och åtaganden, men samtidigt älskar att köra. Hur är då bilen att köra? Det korta svaret är fantastisk. Numera erbjuds 245 hästkrafter till framhjulen vilket räcker gott för en ordentlig fartsensation.

Där GTI verkligen lyser igenom är på mer slingrande vägar där framdifferentialen får jobba. Till skillnad från Martin är jag ingen ingenjör, men ingen av oss förstår hur Golfen på nästan onaturligt vis kan dra sig in i kurvor, rakt emot vad fysikens lagar rekommenderar. Utöver att vara imponerande är den väldigt rolig att köra. Baken kan kännas levande, den manuella lådan är distinkt och styrningen kanske inte är klassledande, men fortfarande ruskigt bra. Detta är en bil man kan ha nästan löjligt kul med utan att riskera liv eller körkort.

Finns det då någon kritik som kan riktas mot Golf GTI? Ja det finns det, men den kritiken är mest subjektiv. Jag hade gärna hört lite mer teater från avgasrören i sportläget (beror nog främst på att jag är ung och omogen) och avsaknaden av volym-vred för stereon irriterar mig enormt. Det är i princip det jag kan kritisera Golfen för, annars är den nästan obehagligt bra. Nya Golf GTI är precis som gamla Golf GTI, skitkul att köra och praktisk som få. Skillnaden är att även tekniknörden kommer att trivas bakom ratten.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Volkswagen Golf GTI visar med sin senaste uppdatering att konkurrenterna fortfarande har en del mark att ta igen. För bilentusiasten är GTI i det närmaste en perfekt avvägning mellan körglädje och vardagsanvändning.