BMW X4 xDrive20d Model Advantage
Motor: 2,0-liter, 4-cyl, turbodiesel, 190 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,0 sekunder
Toppfart: 212 km/h
Vikt: 1815 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4671/1624/1881mm
Pris: Från 431 000 SEK (Testbil ca 543 200 SEK, se testbilens specifikation här).

Logiskt sett finns det ingen anledning att köpa en coupé-SUV. De är dyrare, mindre användbara, fulare och väger lika mycket som sina större modellsyskon – men det råder ingen tvekan om hur viktig trendfaktorn är i dagens samhälle. Det är den kaxigt udda exteriören som folk vill åt, och vilka lägger mer tyngd vid den punkten än någon annan? Ungdomar, såklart! Ungefär så här lyder i alla fall min teori, och i ett försök att bekräfta den begav jag mig till den ultimata samlingsplatsen för Sveriges alla unga och trendiga människor – Bråvallafestivalen.

För att reda ut vilka människor som uppskattar bilens exteriör bestämde vi oss för att fråga ut festivalbesökarna. Som du ser på bilderna kom vi aldrig särskilt nära själva festivalområdet med bilen, utan vi fick nöja oss med att attackera diverse nyanlända musiknördar vid parkeringen. Det visade sig snart att vi var helt rätt ute. Föräldrarna, ofta i lägre 50-årsåldern, som levererat sina barn till festivalen tyckte att bilen såg vulgär och skrytig ut. Några enstaka, alla med bakåtslick och kavaj, tyckte att den såg bra ut – ”skön” och ”fräck” var termer som dök upp. Denna åsikt delade även de flesta ungdomarna. Enstaka tyckte inte om X4, främst kvinnor, som kommenterade att den såg alldeles för knubbig ut. Slutsatsen tycks i alla fall ligga i linje med min teori – ungdomar uppskattar bilen medan dinosaurier blir skrämda av den. Jag minns särskilt en man, som anlände i en Volvo V70 och snäste ”gangster-åk” när jag frågade vad han tyckte.

Se även:
Range Rover Evoque
BMW X3
BMW X4 M40i
Volvo XC60
Jaguar F-Pace
Mercedes GLC
Porsche Macan
Audi Q5
Lexus NX

Vi ska även ägna några meningar åt motorn. Den vanligaste drivlinan, med god marginal, i nästan alla tyska premiumbilar är en 2-liters diesel med automatlåda och ungefär 190 hästkrafter. Inför testveckan var jag lite orolig för att bilen skulle kännas för svag för sin storlek, men så var definitivt inte fallet. Inte undra på att motorn är populär – den är allt man behöver. Kraften, förbrukningen och karaktären klickar. De raka sexorna är tveklöst bättre på alla sätt och vis (med undantag för bränsleförbrukningen) men för priset är 20d definitivt ett kap. Den 8-stegade automatlådan, som sitter i nästan alla BMW-bilar och gång på gång imponerar, känns lite sämre än vanligt. Programmeringen är inte alls lika vass som i 3- och 5-serien. Dessutom är motorljudet lite för klattrigt för en premiumbil.

Biltillverkare älskar att profilera sig med unga kunder, men i ärlighetens namn är det sällan som någon under 35 kliver in på en BMW-butik och beställer en sprillans ny X4. Bilen är helt enkelt för dyr. Testbilen var relativt lågt utrustad (vi hade varken backkamera eller helläder!), men den utrustning som fanns rusade ändå upp till 100 000 kronor. Kan det vara så att alla under 65 bast är ungdomar enligt BMW? Förresten, inte undra på att dagens ungdomar är kapitalsvaga med tanke på vad det kostar att gå på festival.

mrjohanf: Fin båt, mindre fin bil… Lite mellanmjölk-vulgär sådär. X6 ber iaf inte om ursäkt.

En av er läsare kommenterade något intressant på Instragram (se citat), och jag kan inte annat än hålla med. Den typen av människa som köper ha en coupé-SUV vill ha den största, trendigaste av dem alla. X4 är en bil som man köper som en kompromiss, ett substitut för vad hjärtat egentligen suktar efter. Den som kan leva med den problematiken, och som inte planerar att frakta föremål som hade krävt ett fyrkantigt bagageutrymme, kommer att bli väldigt nöjd. Sammanfattningsvis är X4 definitivt en bil som passar ungdomar – synd bara att prislappen inte gör det.    

BETYG
Exteriör
6
Interiör
9
Körglädje
7
Valuta för pengarna
5
Relativ praktikalitet
4
Ha-begär
5
Relativ prestanda
6
Personlighet
7
Motorljud
4
Komfort
7
Redaktör, Porsche-entusiast och redaktionens IT-gud.