Mercedes-AMG GLC 43 Coupé

Mercedes-AMG GLC 43 4MATIC Coupé
Motor:
 3,0-liters, sexcylindrig, bensin, 367 hästkrafter, 520 newtonmeter
Kraftöverföring: Niostegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Vikt: 1855 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4732/1602/1890mm
Pris: 658 900 SEK (Testbil ca 905 000 SEK)

AMG och Mercedes går hand i hand som Doktor Watson och Sherlock Holmes. Den ena är en förlängning av den andra och tillsammans utgör de en svårslagen kombination. Tidigare har AMG haft mantrat ”här har du lite mer kraft än vad du behöver” något som gett upphov till underhållande och själfulla bilar. Epiteten 65 och 63 AMG har vi blivit vana vid och vi vet att de kommer tillsammans med rytande V12:or eller V:8or. Vad händer då när man tar en ny modell från Mercedes-Benz och gör om den i AMG-form, men inte riktigt fullt ut? Mercedes-AMG GLC 43 Coupé är nämligen en bil byggd av trollkarlarna i Affalterbach, men som siffran 43 antyder är den inte tänkt att vara lika sinnessjuk som tidigare AMG-bilar. Låt oss lägga i Högsta Växeln och se om Mercedes-AMG GLC 43 Coupé fortfarande är en riktig AMG.

Coupé-form i en SUV är något som hett debatterats sen BMW släppte sin X6. Är GLC Coupé snygg? Nja, men det verkar inte heller vara poängen med bilen. Baklyktorna med dioder som liknar maneter, feta utblås och breddade AMG-skärmar ger istället ett muskulöst intryck. Även om det inte är någon skönhet förstår medtrafikanter snabbt att detta inte är något att bråka med vid rödljusen. Oavsett om man tycker att den är snygg eller ej går det inte att förneka den kraftfulla framtoningen och man lär aldrig skämmas för vad som står på parkeringen.

De feta avgasrören (som för övrigt är fejk) är trevliga att titta på, men ännu trevligare att lyssna på. När man trycker på startknappen ges ett dovt muller från V6:an. Det är inget vrål, men ett skönt tugg likt en hund som morrar på grund av moderat tandvärk. När man sedan rullar iväg är ljudet inte alls lika påtagligt, tvärt om är GLC 43 Coupé riktigt tyst. Växlingarna sker sömlöst och det känns lite som att åka en gondol i Venedig. Tanken som uppstår är att detta ska vara en ordentlig prestandabil, men istället känns som en lyxig Mercedes i klassisk bemärkelse. Den generösa komforten ger inget adrenalinpåslag men den uppmanar föraren att åka långt, så långt som det bara går.

Längs med E4:an hinner man se över alla de knappar som ligger till förarens förfogande. Det är en hel del men allt är lättarbetat och cirkulerar kring Comand-enheten i mitten. Hela interiören ser otroligt snygg ut och kvaliteten i samtliga reglage är inget annat än superb. Strax ovanför den stora pucken som kontrollerar infotainment-systemet finner man även ett vippreglage. När jag vippar på reglaget inser jag att bilen rullat i komfortläget, något som förklarar det lugna temperamentet. Körlägena som erbjuds är ECO (för dig som borde ha köpt en GLC 220d istället), Comfort (för den som inte har några personstörningar), Sport (för föraren som lyssnar på en peppig låt) och Sport +.

Jag lägger prompt i Sport + och ser vad som händer. Resultatet blir följande: bilen växlar ned med vad som känns som 200 växlar, ljudet blir brutalt, avgasrören smattrar och hela ekipaget spänner sig. Följande gaspådrag är fullkomligt underbart och helt oväntat. GLC 43 Coupé är inte sinnessjukt snabb, men känslan när man samlar fart tack vare 367 hästkrafter är oemotståndlig. Ljudet är i princip så bra som det kan bli från en V6:a, växlingarna är rappa och suget när man skjuts iväg är underbart. I de argare körlägena är bilen dessutom riktigt körglad på krokigare vägar. Man tror att en bil som väger lika mycket som GLC ska kännas som en heffaklump i kurvorna, men tvärt om manar bara bilen till mer.

I tidigare Mercedes-modeller har ofta växellådan varit den svaga länken. Smidighet har ofta funnits på plats men direkt respons och att vara på alerten har samtidigt saknats. Med nya 9G-tronic kan jag säga att man byggt en av de bästa lådorna som finns. Det är som att åka med en butler som kan karate, oväntat men riktigt härligt.

Efter åtskilliga mil klargörs ett par slutsatser, lådan är en juvel, motorn är fenomenal, komforten är grym och körmässigt är det inte mycket att klaga på. Det finns dock ett par reservationer som måste göras. I Sport + är det som att köra en struts med ADHD, spännande men samtidigt opraktiskt i vissa sammanhang.

Vem är då denna bil till för? GLC 43 Coupé är till den som vill ha allt i ett paket, men inte fullt ut. Tänk advokat som tjänat bra, men som torskat de senaste tre målen. Hen vill ha en bil som ser slank ut, går fort och passar in i storstaden men arvodet räcker inte till för en GLE 63 Coupé. Med lillebror får man allt i lagom mängd, en välavvägd kompromiss. Den största frågan är: Är detta en riktig AMG? Svaret blir lite oväntat ja. Allt som gjort tidigare muskeltyskar så speciella finns där, farten, ljudet och känslan i lätt nedtonad form. Det viktiga är att dessa bitar fortfarande är så pass starka att de skapar ha-begär. Mercedes-AMG GLC 43 Coupé är inte dålig på någonting och kan det mesta. Jag själv hade köpt en C 63 men för dig som vill ha en AMG-SUV är detta ett ganska svårslaget alternativ.