Bentley Bentayga Diesel
Motor:
 4-liter, 8-cyl diesel, 435 hästkrafter, 900 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad, automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,8 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Vikt: 2499 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5140/1722/2224 mm
Pris: 1 800 000 SEK (Testbil ca 2 800 000 SEK)

Bentley Bentayga har varit ett hett debattämne bland de flesta som har någon form av bilintresse. Likt Porsche som med sin Cayenne insåg att en SUV kan vara nyckeln till att dryga ut plånboken, har Bentley givit efter för den förförande ekonomiska proposition en lyx-SUV presenterar. Hur man än vrider och vänder på det säljer SUV:ar otroligt bra och Bentayga är inget undantag. Vi testade Bentayga med en W12:a under huven föregående vinter och vi blev helt förförda av all opulens som erbjöds. Frågan är om en toppfart på 300 kilometer i timmen och en kraftreserv på mer hästar än vad som besöker Solvalla varje år behövs? För att svara på den frågan testar vi Bentley Bentayga med en diesel-V8:a. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Bentleys första dieselbil dödar lyxkänslan i världens lyxigaste SUV, eller om motorn adderar till känslan av oansträngd dekadens.

Vad man tycker om Bentaygas utseende råder det delade meningar om. Sist vi körde bilen kom vi fram till att den mer än allt stoltserar med sin närvaro och ser dyr ut. Ingenting har ändrats på den fronten och alla kommer fortfarande att se att du som förare har ett extremt gynnsamt bonusprogram på jobbet. I Stockholms innerstad känns det extremt rätt att köra Bentayga med diesel. Man sitter visserligen i en stor pjäs, men kraftleveransen i staden kan liknas med att surfa på grädde. Så fort man trycker på gasen vid ett rödljus känns det inte som att bilen rullar framåt, utan snarare som att jordklotet rör sig bakåt till följd av dess tyngd och kraft. Bilen rör sig lättsamt fram och känslan påminner om att glida i en mix mellan Hästens-säng, pansarvagn och Vinterpalatset.

När man rör sig längs Birger Jarlsgatan är det svårt att som förare hålla ögonen på vägen. Anledningen till detta är att Bentayga, oavsett motor har en av världens bästa interiörer, punkt. Läder som krävt livet av vad jag gissar vara halva Arlas mjölkbestånd (15 kossor för att vara exakt), sömmar som får varje Chanel-väska att se ut som att den är tillverkad i Thailand och en utsökt mix av metall samt vad jag antar vara något utrotningshotat träd, gör insidan till det bästa jag har sett i bilväg. Som förare är det lätt att beundrande blicka in i bilen, istället för ut.

Vad den nya motorn erbjuder är bland annat seriös långfärdspotential. Detta är Bentleys första dieseldrivna fordon vilket kan få många att rynka på näsan. Bentley och diesel kan tänkas vara en lika bra kombination som nitroglycerin och förskola, men innan man avfärdar drivmedlet ska man notera ett par seriösa fördelar V8:an för med sig. Med full tank kommer man över 100 mil och därför låses Bentaygas potential som kontinentkryssare upp helt och hållet. För att utforska långfärdspotentialen valde vi att besöka en byggnad vars soliditet rivaliserar Bentleyns, nämligen Karlsborgs fästning.

På motorväg känns V8-dieseln som John Denver i West Virginia, hemma med andra ord. Motorn i sig är en avancerad pjäs med inte mindre än två konventionella turboaggregat och en elektronisk kompressor som drivs av bilens 48 volts-system. All överladdning innebär att du kan hitta en redig mängd kraft, oavsett var i varvregistret du befinner dig.

Samtidigt som vi passerar Vätterns blanka vatten går det inte att ignorera det faktum att Bentayga Diesel är som gjord för längre sträckor. Omkörning oavsett hastighet, är ungefär lika dramatiskt som att höra Lisbeth Åkerman läsa upp nyheterna. Man kommer om allt och alla tack vare 900 newtonmeter som finns till hands när som helst. I Bentayga kan man kryssa förbi bilar vars prislapp endast räcker till att betala för infotainmentsystemet i baksätet, med samma lätthet som Kishti skäller ut någon stackars tonåring i Idol.

Framme vid Karlsborgs fästning uppstår känslan att ”här står en mur jag faktiskt inte bara kan köra igenom”. Fästningen är imponerande, men inte i närheten av lika imponerande som Bentley Bentayga. Jag vill påstå att den nya motorn passar bilen bättre än W12:an vilket kan ses som ett kontroversiellt påstående. Anledningen till detta resonemang är att Bentayga är som bäst när man ska avlägga långa sträckor, glida i Stockholm eller bara njuta av hantverket. V8:an förbättrar långfärdspotentialen. Visst, man kan inte hålla en snittfart på 300 kilometer i timmen, men den totala restiden lär inte ändras då man inte behöver tanka varje kvart. Kraften finns fortfarande där och den finns fortfarande i överflöd. På ett sätt gör dieseln att själva bilen står i centrum snarare än motorn. Med tanke på att Bentley Bentayga är världens lyxigaste SUV kan jag faktiskt inte se något fel med det, tvärt om. Att man dessutom sparar 300 000 kronor på V8:an skadar inte det heller.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
10
Körglädje
9
Valuta för pengarna
9
Relativ praktikalitet
9
Ha-begär
10
Relativ prestanda
9
Personlighet
10
Motorljud
7
Komfort
11
Redaktionens Prius-expert. Bosatt i München. Jag tillbringar lika mycket tid bakom ratten som på kontoret, varav förarsätet är platsen jag föredrar.