Test: BMW X4 M40i
BMW X4 M40i (2017)
Motor: 3,0-liters, rak sexa, turboladdad bensin, 360 hästkrafter, 465 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatväxellåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0-100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: Begränsad 250 km/h
Vikt: 1915 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4671/1624/2089 mm
Pris: 645 600 SEK
(Testbil ca 820 000 SEK)
När det kommer till de flesta bilar så har man förväntningar och tankar kring hur bilen kommer att kännas att köra. Man förväntar sig att en Mazda MX-5 är mer lättfotad än Hermes och att en Tesla Model S P90D accelererar snabbare än en rymdraket. Men när det kommer till en bil som BMW X4 – en sorts hybrid mellan en stadsjeep och en coupé vet man inte alls vad man ska förvänta sig. Att BMW kallar sina stadsjeepar för ”Sport Activity Vehicle” (SAV) istället för ”Sport Utility Vehicle” (SUV) gör det knappast lättare. Ska bilen vara bra på allt eller vill BMW att den ska utmärka sig på någon front? För att luska ut det beslutade vi oss för att låna en BMW X4 M40i. Låt oss se vad vi kom fram till genom att lägga i Högsta Växeln och recensera den.
Om det är något som BMW är experter på så är det att designa bilar som har en otroligt polariserande design. BMW X6 är typexemplet men bilar som 5-serie GT och, i detta fall, BMW X4 faller under samma kategori. När det kom till vår testbil som var utrustad med med M-sportpaketet (med tanke på att det var en M40i) och 20-tumsfälgar samt en otroligt fin lack hade jag lite blandande tankar. När man ser en BMW X4 på exempelvis motorvägen eller i staden är det i 9 fall av 10 en 20d, det vill säga en 190 hästars diesel.
Den kosmetiska extrautrustningen är precis lika spännande som motorn vilket leder till att bilarna ser väldigt klumpiga och lite väl udda ut. BMW X6 är betydligt maffigare och bär proportionerna på ett snyggare sätt, även om det inte direkt är guds gåva till världen. Från vissa vinklar och i visst ljus såg den X4 M40i vi lånade, och jag skäms nästan när jag skriver detta, extremt ball ut. Från andra vinklar såg den ut precis som väntat, lite bullig och märkligt dimensionerad ut. Den är dock tillräckligt diskret för att undkomma allas radar.
Det BMW på ett visst sätt har utlovat med X4:an, med tanke på den coupé-liknande designen det vill säga, är att den ska vara en bil som utmärker sig på landsväg och som helt enkelt imponerar föraren. Till min stora, stora förvåning kan jag informera er om att en BMW X4 M40i känns otrolig på landsväg.
Det faktum att man sitter högt över marken och de facto befinner sig i ett fordon med stadsjeepsdrag pekar egentligen på att bilen ska kännas svajig och otymplig när man verkligen trycker på. Men när BMW sätter på ett M-emblem (M40i är förvisso inte en riktig M-bil) så menar de allvar, det är inte bara snack ut även en massa verkstad. Det gör alltså att man med all rätt kan förvänta sig att bilen ska utmärka sig rent dynamiskt för att tala BMW-språk.
Med en 0 till 100 tid på 4,9 sekunder (samma som en Golf R) och med en toppfart som i vanlig ordning är begränsad till 250 kilometer i timmen är BMWn en väldigt motorvägsvänlig bil. Det faktum är att den är en SUV – vilket innebär att man sitter högt, tryggt och bekvämt – samtidigt som det är en coupé gör att den slukar mil i en vansinnig takt. Apropå SUV-aspekten så kan jag avslöja att terrängegenskaperna knappast är något att hänga i julgranen. Men å andra sidan bryr sig eventuella köpare om det lika mycket som jag bryr mig om att det fanns en skåpbilsvariant av Peugeot 304 som kallades för fourgonette.
När man väl kommer underfund med att det faktiskt finns en marknad för SUV-coupéer och att man inte kommer att välta bilen hur lätt som helst bara för att man sitter högt vågar man trycka på ordentlig. Bilen känns extremt lätt att kontrollera samtidigt som den kommunicerar mycket information till föraren. I höga hastigheter är den inte så stabil som man egentligen vill men det blir endast problematiskt om man ska på bilsemester till Tyskland eller Australien för den delen.
Att BMW X4 M40i är fyrhjulsdriven är nog ingen överraskning men BMWs xDrive-system är ett variabelt system. Det innebär att det förespråkar bakhjulsdrift vilket gör att bilen känns bakhjulsdriven så länge man inte försöker framkalla en sladd. Det jag tror är att X4 M40i hör hemma på just landsvägar samt även på motorväg men går man bortom dessa områden så börjar den fallera ganska kvickt.
Rent praktiskt är den mindre praktisk än en X3:a och om man blickar mot konkurrenterna är den även mindre användbar än en Porsche Macan eller en Jaguar F-PACE. Sitter man bak bör man vara kort om man inte vill få nackspärr men med det sagt är det inte vad man nödvändigtvis skulle kalla för en opraktisk bil. Det är helt enkelt en mindre praktisk bil än övriga alternativ. Med lanseringen av Mercedes-Benz GLC Coupé har Mercedes gjort en direkt konkurrent till X4:an så när den kommer till presspoolen får vi lov att ordna ett grupptest.
Det BMW X4 M40i försöker att vara bra på är bokstavligt talat allt. Med andra ord raka motsatsen till den Bentley Continental GT vi körde. Hur väl har då BMW lyckats? X4 M40i uppfyller i stort sett alla krav man rimligtvis kan ha på en bil – den är snabb, den är (tillräckligt) praktisk, den är tilltalande (för vissa), och den kan även köras hårt på landsväg eller långt som attan på motorväg. Så vad är då elefanten i rummet? Vad är bilen inte bra på?
Problematiken ligger väl egentligen i att man inte kan vara bra på allt. Istället leder det till att man tvingas kompromissa. Jag kan dock medge att när det gäller kompromisser så verkar det som att BMW har lyckats klura ut receptet. Precis som en Range Rover Sport SVR visar BMW X4 M40i att det finns rent ut sagt mästerliga bilar som utmärker sig inom ett flertal områden. Det är en 90-procentig bil som lär uppfylla de flestas krav. BMW X4 M40i – i stort sett allt och lite till.
Betyg
Sammanfattning
BMW X4 M40i att det finns rent ut sagt mästerliga bilar som utmärker sig inom ett flertal områden.