BMW 530d xDrive Gran Turismo
Motor:
3,0-liters, diesel, R6, 258 hästkrafter, 560 newtonmeter.
Kraftöverföring:
8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0-100 km/h:
6,2 sekunder.
Toppfart:
243 km/h
Vikt:
2120 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
5004/1559/2140 mm
Pris:
590 500 SEK (Testbil ca 740 000 SEK)

Detta bildspel kräver JavaScript.

Gran Turismo är en lyxigare variant av BMW:s 5-serie. Den baseras på samma plattform som 7-serien, vilket resulterar i en extremt rymlig interiör och en hel del extra vikt. Dessutom är den lika tung som en nyfödd blåval. Faktum är att vårt testexemplar, en 530d med fyrhjulsdrift, väger hela 450 kilo (!) mer än instegsversionen av sedanen i 5-serien. Med benutrymme och lastförmåga i klass med ett privatflygplan kan det därmed tänkas att 530d GT är den ultimata roadtrip-maskinen. Låt oss lägga i Högsta Växeln och sätta BMW:s tolkning av termen GT på prov.

Uppfattningen av bilens exteriör har varit splittrad på redaktionen. Bilen tycks ha börjat som en vanlig 530d sedan som tillbringat ett par år på gym – och jag gillar det! Det här är en bil med attityd, som kaxigt rullar runt utan att skämmas för sig. Proportionerna är uppskruvade och på sina ställen möjligtvis något överdrivna, men det är precis vad jag vill ha från BMW. Vi får inte glömma att det här är företaget som gett oss attacksköldpaddan X6M, och du som vill ha något mer subtilt får helt enkelt nöja dig med en Touring.

I våras testade Högsta Växeln en BMW 530d xDrive Touring, alltså samma drivlina som vi nu testar i GT-format. Det bästa med nämnd drivlina är växellådan, en åttastegad historia som blixtsnabbt och omärkbart arbetar i det tysta. Lådan är en av de absolut bästa på hela marknaden, och används bland annat även av Rolls-Royce, Bentley och Aston Martin. Dessutom är motorn mer än tillräckligt kraftig, du kommer inte förlora många rödljus-dragrace. Fyrhjulsdriften tillhandahåller mängder med grepp vilket hjälper till med accelerationen. Väghållningen är fantastisk, bitvis känns det som att köra på ett fält av fluffiga moln (vilket till stor del beror på luftfjädringen i bak).

Trots att bilen är relativt motorstark så är den inte särskilt sportig. Denna pjäs väger över 2 ton, och det upphöjda chassit ger en hög tyngdpunkt. Detta resulterar i att den fullständiga kraften enbart kan förbrukas på raksträckorna. Bilen kränger en hel del i kurvor, ett beteende som nästan påminner om en SUV, vilket gör det svårt att använda kraftresurserna på det viset som man kan använda dem i sedanen eller kombin. Motorljudet är som bortblåst på låga varv (vilket inte är en dålig aspekt med tanke på bilens syfte), och när du anstränger maskineriet får du ett ljud likt en kraftigt trimmad dammsugare efterföljt av förhöjt dieselbrummande. Inte särskilt engagerande.

Men det här är trots allt ingen sportbil, så låt oss inte fastna vid det. Termen Gran Turismo ingår i bilens namn, så hur handskas bilen med just en ’storslagen resa’? Svaret lyder: fenomenalt. Den resa som vi begav oss på kanske inte kan kallas för storslagen (Stockholm – Värmland och tillbaka), men bestod av tillräckligt många timmars bilkörande på motorvägar för att bedöma dess egenskaper. Komfortstolarna i framsätet är oerhört bekväma och erbjuder näst intill obegränsade justeringsmöjligheter. De som hamnar i baksätet klagar inte heller. Benutrymmet kan matchas med det i en 7-serie, stolarna går att dra både fram och bak samt luta. Ljudet från utsidan är väl dämpat, vilket låter dig njuta till fullo av de välljudande Harman-Kardon högtalarna som vårt testexemplar var utrustad med. Förvaringsutrymme finns det gott om, både inne i bilen och i bagaget. Interiören är luftig och består av exklusiva material, infotainment- och navigationssystemet är ett av de bästa i branschen.

Och sen så var det ju det där med priset. Beroende på vilken motor du väljer så kostar GT-modellen mellan 60 000 – 75 000 kronor mer än Touring. Vårt testexemplar hade en prislapp på cirka 740 000 kronor, varav tillvalen stod för drygt 150 000 riksdaler. För de pengarna kan du få en lätt begagnad Porsche Panamera med motsvarande dieselmotor, en värdig utmanare inom både design, prestanda och storlek. Dessutom är Panameran minst lika kontroversiell i uppfattningen av dess exteriör, en design som säkerligen tilltalar dig som tycker om Gran Turismos utseende.

BMW är ett företag som fokuserar på att leverera den ”den ultimata körupplevelsen”. I det här fallet har man dock valt att offra en del av körupplevelsen till komfortens fördel, och resultatet visar att BMW behärskar båda sidorna av myntet. Gran Turismo är en utmärkt bil för dig som vill ha något lyxigare och kaxigare än en kombi, frågan är bara om du kan tänka dig att spendera den extra peng som komforten kostar. Prisvärdheten kan liknas vid att använda kubanska cigarrer som brasved – det ger en känsla av lyx och skillnaden är påtaglig, men priset är lite väl högt. Dessutom kan man inte låta bli att tänka på hur mycket vanlig brasved man kunde ha fått för samma slant.

Högsta Växeln-betyg
Exteriör:
10/10
Interiör:
9/10
Körglädje:
6/10
Valuta för pengarna:
4/10
Relativ praktikalitet:
8/10
Ha-begär:
8/10
Relativ prestanda:
8/10
Personlighet:
4/10
Motorljud:
6/10
Komfort:
10/10

Totalt: 73/100

Linus Adolfsson
linus.adolfsson@hogstavaxeln.com