Terrängkörning med livet som insats

Porsche Cayenne Diesel vs Volkswagen Touareg

Porsche Cayenne Diesel
Motor:
 3.0-liters V6:a diesel, 262 hästkrafter, 580 newtonmeter, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7.3 sekunder
Toppfart: 221 km/h
Pris: 675 000 SEK (testbil 911 000 SEK)

Volkswagen Touareg
Motor:
3.0-liters V6:a diesel, 262 hästkrafter, 550 newtonmeter, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 7.3 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Pris: 529 900 SEK (testbil 786 200 SEK)

Den största erfarenheten vi på Högsta Växeln har av terrängkörning är att styra skutan rakt in i valfri skog och hoppas på det bästa, förhoppningsvis i en någorlunda kapabel bil. Vi insåg dock ganska snabbt att detta inte var optimalt för att testa stadsjeepars förmåga att ta sig fram i utmanande miljöer och fick tipset om att besöka TerrängCamp Ekeby. Detta tips kan ha varit det bästa vi någonsin har fått. Låt mig berätta varför!

I flera veckor hade vi hunnit se fram emot att få köra offroad på TerrängCamp Ekeby. Vi hade bokat in en Porsche Cayenne för att testa huruvida dess till synes obefintliga offroadförmåga faktiskt var obefintlig eller inte. Vi fick även den briljanta idéen att jämföra den mot en av våra favoritstadsjeepar Volkswagen Touareg. En av de främsta anledningarna till varför vi tycker om den så mycket är för att den är så löjligt kapabel i terrängspåret. Därför fick den bli vår referensram i denna terrängduell.

När vi anlände till Ekeby möttes vi av en glad man som introducerade sig med frågan ”kaffe?”. Detta var alltså inte hans sätt att tilltala oss utan helt enkelt ett generöst erbjudande. Tyvärr dricker jag inte kaffe så jag var tvungen att artigt avböja det ack så omtänksamma förslaget. Mannen hette Jan och driver TerrängCamp Ekeby som en hobby. Han påstod att det ”inte fanns så många duvor att mata” där han bodde nu så att driva en terrängbana var enligt honom ett perfekt tidsfördriv. Vi är benägna att hålla med honom.

Efter ett trevligt samtal föreslog Jan att han skulle visa oss runt banan. Innan vi begav oss konstaterade han dock att Porschens däck var så tunna att det var ett mirakel att vi kunde köra på grusvägen som ledde till terrängcampen utan att få punktering. Detta bådade inte gott för terrängtesten som väntade. Jan hade en äldre Land Rover Discovery med enorma däck som enligt honom var en ”oseriös” terrängbil, ni kan ju då tänka er vad han tyckte om våra moderna stadsjeepar.

Jan förklarade för oss att det skulle bli dyrt att försöka sig på terrängutmaningarna med Porschen så vi beslutade oss för att lämna den på parkeringen. Touaregen å andra sidan tyckte han skulle klara några enklare banor. De ”enkla” banorna bestod av bergsväggar med 90 graders lutning, sjöar som var flera meter djupa och körning över redwood-stockar. Till vår stora förvåning klarade Touaregen alla test alldeles galant.

Efter detta frågade vi om det inte fanns någonting som Porschen hade den minsta chans att klara. Sandgropen, föreslog Jan. Utmärkt tyckte vi. Alltså hämtade vi Porschen och begav oss till sandgropen för att se om vi kunde köra upp ur själva gropen eller om fyrhjulssystemet skulle ge upp. Detta var ett utmärkt test för att utvärdera hur bilarna betedde sig i sand, inte minst när vi skulle köra ner för samma branta sandbacke. Vi blev ombedda att inte svänga eller bromsa för mycket då detta också skulle resultera i en fet räkning. Jag kan garantera att detta kändes betryggande.

Vi började med Porschen. Efter tre-fyra försök lyckades jag äntligen köra upp ur sandgropen efter att bilen kört fast ett antal gånger. Inte alls imponerande. Touragen, däremot, plöjde upp som en isbrytare genom ett fruset hav på första försöket. Även ner kändes den lika stabil som en gammal ek och med hjälp av dess hill descent control kom vi ner lika säkert och stabilt som den klättrade upp. Att köra ner Porschen var dock en obehagligare upplevelse. Däcken tappade grepp snabbt och bilen kändes snudd på okontrollerbar. Jag fick vrida på ratten som en tok för att hålla kursen rak.

Jans dom var tydlig. Touaregen var en mycket kapabel bil medan Cayennen inte alls var gjord för att göra annat än att sluka mil på Autobahn. Detta var en lika stor överraskning som att Nordpolen ligger norrut. Det enda vi lärde oss av denna utflykt var egentligen hur trevligt det var att besöka TerrängCamp Ekeby. Vi kommer garanterat att göra detta igen och vi uppmanar alla som är det minsta intresserade av bilkörning att besöka platsen!

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com