Test: Opel Astra Sports Tourer

Opel Astra Sports Tourer ,.4 Turbo ECOTEC
Motor: 1,4-liters, bensin, I4, 125 hästkrafter, 230 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 9,2 sekunder.
Toppfart: 205 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4702/1499/2042 mm
Pris: 212 900 SEK
(Testbil cirka 270 000 SEK)

Vi på Högsta Växeln älskar att köra exotiska sportbilar med 1000 hästkrafter och design värdig en 10-årings väggaffisch. Tyvärr är inte dessa bilar något som den stora majoriteten av det svenska folket någonsin har möjlighet att köpa. De är för de flesta på tok för dyra och opraktiska. Om du är av denna avsikt har jag goda nyheter till dig! Vi har kört en sprillans ny bil som du garanterat kommer att vara intresserad av. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Opel Astra Sports Tourer.

Vi på Högsta Växeln älskar att köra exotiska sportbilar med 1000 hästkrafter och design värdig en 10-årings väggaffisch. Tyvärr är inte dessa bilar något som den stora majoriteten av det svenska folket någonsin har möjlighet att köpa. De är för de flesta på tok för dyra och opraktiska. Om du är av denna avsikt har jag goda nyheter till dig! Vi har kört en sprillans ny bil som du garanterat kommer att vara intresserad av. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Opel Astra Sports Tourer.

När Opel visade upp nya Opel Astra några månader innan den började synas ute i det vilda poängterade de just hur välutrustad bilen är. Astra kommer standardutrustad med Matrix-lampor som är ovanligt även bland de mer exklusiva bilmärkena, och de som erbjuder det tar på tok för mycket betalt för det.

Exempel på mer utrustning som man aldrig ser i en bil av denna klass är ventilerade läderstolar med massage, elektronisk baklucka, och matrixlampor. Självfallet fanns även GPS, bluetooth, och annan utrustning man kommit att förvänta sig av en modern bil. Med detta i åtanke är det lätt att gissa att nya Opel Astra helt plötsligt har skjutit i pris, men det har den inte. Vår testbil kostade drygt 270.000 riksdaler, inklusive lika mycket utrustning som en S-klass med en prislapp som är drygt fyra gånger så stor. Låt mig berätta hur det kommer sig.

Vår bil var utrustad med absolut allt du någonsin kan föreställa dig förutom en stor motor. Mer än 125 hästkrafter får inte köparen av en Astra 1.4 Turbo. Nu tänker säkert ni att detta är basmotorn, men då har ni fel. Det är möjligt för den riktigt snåle eller pensionerade bil-oentusiasten att köpa en Astra med 105 hästkrafter. Ja, ni hörde rätt, 105 hästkrafter. Så hur känns då en bil i samma storleksklass som en Saab 9-3 kombi, med en mikroskopisk motor att köra? Svaret på den frågan är ”okej”.

Om du är lika ointresserad av prestanda som en sengångare är av maratonlopp så kommer du inte att bry dig ett skvatt om en 0-100-tid på närmare 10 sekunder. Du kommer antagligen inte heller att reflektera över att varken växellådan eller kopplingen ger föraren någon större känsla för vad som faktiskt pågår i bilens inre. Dessutom kommer du att vara fullständigt likgiltig till det faktum att man måste köra bilen ganska hårt för att hålla turbon snurrandes i en bruklig hastighet. Kortfattat är Astra 1,4 knappast en adrenalininducerande upplevelse. Dock ska Opel ha credit för att de faktiskt erbjuder nya Astra med en bensinare på 200 hästkrafter, som antagligen gör bilen till något helt annorlunda.

Interiören på nya Astra är faktiskt mycket bra. Opel har använt sig av högkvalitativa material och insidan av bilen känns genuint exklusiv. Den är så snyggt gjord att jag inte skulle reagera om den satt i en Mercedes, vilket är ett fantastiskt betyg. Astra i kombiutförande är även en ypperligt praktisk bil.

I bagageutrymmet kan du stuva in allt från bakmaskiner och dammsugare till olydiga barn (men bara om du inte bryr dig om deras säkerhet). Vi rekommenderar dig dock att spänna fast dem i baksätet, hur busiga de än har varit.  De kommer knappast att tycka att det är trångt, antagligen skulle även du trivas där eftersom det är väl tilltaget.

Utseendemässigt har Opel valt att gå mellanmjölksvägen. Fronten av bilen är kopierad från den gamla bilen och ser ut som fronten på en bil, inget mer, inget mindre. Bakdelen har en intressant linje, mellan bakfönstrena, men den får bara bilen att se allmänt märklig ut.

Ingen kommer någonsin att vända om när en Opel Astra kör förbi dem, men jag tvekar på att föraren av den är det minsta intresserad av detta. Antagligen kommer den enbart att köpas av barnfamiljer och hyrbilsföretag som inte vill att den ska se ut som något annat än en bil. Den passar alldeles utmärkt i Sverige eftersom den sticker ut lika mycket som en innåt-navel.

Om det du letar efter när du köper nya Opel Astra Sports Tourer är något med en rimlig prislapp, i vilken barnen sitter säkert i baksätet, och där bagageutrymmet lätt rymmer en barnvagn så är en Astran ett val jag inte skulle kunna klandra dig för. Dessutom får du en himla massa utrustning på köpet. Om du snarare vill ha sportig prestanda finns det många andra modeller att kika på. En sak står dock klart, Opel har byggt en riktigt bra bil som passar som lönnsirap på amerikanska pannkakor i lilla landet lagom.

Betyg

Betyg:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Om du snarare vill ha sportig prestanda finns det många andra modeller att kika på. En sak står dock klart, Opel har byggt en riktigt bra bil som passar som lönnsirap på amerikanska pannkakor i lilla landet lagom.