Test: Škoda Octavia RS
Škoda Octavia RS 2.0 TSI DSG
Motor: 4-cylindrig bensin, 220 hk, 350 Nm, framhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 7,1 sekunder
Toppfart: 242 km/h
Längd: 4685 mm
Pris: 287 400 SEK (testbil cirka 315 700 SEK)
Vad i hela fridens namn, lägger de upp två recensioner av samma bil? Så kanske ni tänker när ni ser denna recension. Ja, det stämmer att vi på Högsta Växeln redan har kört Škoda Octavia RS men då var det dieselkombin vi körde. Denna recension angår bensin-halvkombin istället. Anledningen till att vi valde att köra RS med bensinmotor är för att diesel passade RS-personligheten lika väl som en BMW i3 passar att köra över Sahara med. Lite som att ha en tvåtaktare i en Porsche Macan. Hur skiljer sig bilarna åt och vad är egentligen det vettigaste köpet? Låt oss lägga i högsta växeln och recensera Škoda Octavia RS.
Octavian vi fick låna var lackerad i stålgrå som nästan blev beige på bild och liknade cement som inte riktigt torkat färdigt. Det skulle inte vara mitt förstahandsval men det gjorde onekligen ut att bilen såg betydligt mer aggressiv ut vilket också bidrogs till med fälgarna – minst sagt passande för en GTI-bil. halvkombi-versionen av Octavia har även en vinge och ser alltså ut som en ligistbil i budgetutförande. Fördomarna om Škoda sitter kvar bland allmänheten men med RS-modellen tycker jag personligen att de hittat rätt och både kombi- samt halvkombimodellen ser bra ut och de väcker intresse bland många bilfanatiker.
Bottenplattan delas med Volkswagen Golf och det gör för övrigt bilens alla komponenter i det stora hela vilket innebär att man köper en Volkswagen med ett Škoda-märke. Ja, Octavia är en större bil än Golf men den känns till 90 procent exakt som en Golf att köra vilket garanterat är en komplimang. Enda märkbara skillnaden mellan Volkswagen och Škoda – bortsett från märket – är att Škoda känns aningen billigare på vissa ställen; kabinljudet kan till exempel vara rätt påtagligt. 220 hästkrafter till framhjulen är alldeles lagom och bilen är så kriminellt lättkörd att den borde buras in. Det är definitionen av tillgänglig prestanda och även om jag gärna hade haft lite mer ljud från bilen – artificiellt eller inte kvittar – är upplevelsen bakom ratten inget annat en trevlig och det krävs inte Ayrton Senna för att pressa bilen till max.
Till en början är man väldigt skeptisk av sig – Škoda Octavia RS är sannerligen en bil som tar över ens hjärta sakta men säkert. I början av veckan tyckte jag att bilen nästan var för lagom helt enkelt. Första intrycket var att den är lika stimulerande att köra som en mopedbil men successivt övergick detta till en sorts förståelse för vad bilen strävar efter; att erbjuda makalöst tillgänglig prestanda och rogivande till ett pris mer överkomligt än en grusväg för en Volkswagen Touareg. Inte på någon planet är Škoda Octavia RS ansedd vara en ruskigt snabb bil med en ocean av grepp utan den gör allt fullt tillräckligt. Bortsett från en aspekt och det är hur praktisk bilen är. Även om bilen är en halvkombi måste man driva en flyttfirma för att behöva ha mer utrymme i bagageluckan och jag var tvungen att nypa mig själv varje gång för att försäkra mig om att jag inte drömde. Tyvärr fanns det inga remmar vilket ledde till att om man hade något i bagageluckan slängdes det runt som en fjäder i en orkan. Fortsättningsvis är bilen försedd med praktiska fack som man förväntar sig av bilar inom Volkswagen Group-koncernen och med tanke på att den är så lättkörd är den lättare att parkera än en sparkcykel.
Škoda Octavia RS är en bil för den som inte är imagekåt och som söker århundradets kap. Ska man köpa en RS-bil från Škoda ska man slå till på bensin-motorn. Köper man en diesel kan man lika gärna köpa en Škoda Octavia Greenline och spara en hel del bränslestålar. Škoda är troligtvis världens mest underskattade bilmärke och det tycker vi på Högsta Växeln är absurt eftersom det bokstavligt talat är en Volkswagen med en Škoda-logo. Octavia RS bensin – den perfekta bilen för de som tänker till. En rolig, älskvärd bil som ska ha en eloge för hur glatt överraskade den gjorde oss.
Betyg
Sammanfattning
Škoda är troligtvis världens mest underskattade bilmärke och det tycker vi på Högsta Växeln är absurt eftersom det bokstavligt talat är en Volkswagen med en Škoda-logo. Octavia RS bensin - den perfekta bilen för de som tänker till. En rolig, älskvärd bil som ska ha en eloge för hur glatt överraskade den gjorde oss.