Nya Ferrari F80 slopar V12: Blir V6-hybrid med 1 200 hästkrafter
Cirka vart tionde år lanserar Ferrari en banbrytande modell, och nu är det dags för Ferrari F80 – den kraftfullaste serietillverkade bilen i företagets historia.
Modellnamnet F80 hyllar Ferraris 80-årsjubileum, som infaller 2027. Då kommer den nya bilen att levereras till förväntansfulla kunder.
Foto: Ferrari
Ett storstilat jubileum
Ferrari har en tradition av att lansera jubileumsmodeller, vilket vi sett med F40 (40 år), F50 (50 år), Enzo (60 år) och LaFerrari (70 år).
F80 tar över stafettpinnen från LaFerrari, en bil som sedan sin debut 2013 har tredubblat sitt värde. LaFerrari hade en 6,3-liters V12 tillsammans med en elmotor som gav totalt 963 hästkrafter.
F80 förlitar sig också på elektrifiering, men i större omfattning än sin föregångare.
Motorsporten som inspiration
Trots att F80 går ifrån V12-konceptet och istället använder en turboladdad V6, har det ändå väckt reaktioner bland Ferraris entusiastkretsar. Denna V6-motor levererar 900 hästkrafter, vilket är över 240 hästkrafter mer än motsvarande motor i Ferrari 296 GTS. Det rör sig emellertid om två olika V6-motorer.
Tillsammans med tre elmotorer, varav två på framaxeln och en under motorn, ger detta en total effekt på hela 1 200 hästkrafter.
Trots elektrifieringen saknar F80 ett rent elektriskt körläge. Motorn är en vidareutveckling av den V6 som används i Le Mans-bilen 499P.
Ferrari F80 – snabbare än någonsin
Med en åttaväxlad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift levererar F80 en imponerande prestanda.
0 till 100 km/h avverkas på 2,15 sekunder, och 200 km/h nås på 5,75 sekunder, med en topphastighet på 350 km/h.
Den har också satt nytt rekord på Ferraris testbana Fiorano med tiden 1 minut och 15,3 sekunder – snabbare än både SF90 XX Stradale och LaFerrari.
Ferrari F80 är mer än en banracer
Ferrari beskriver F80 som mer än bara en bil för banan – den är även tänkt att vara användbar på vanlig väg med viss komfort.
Ferrari uppmanar till att köra den snarare än att bara låta den stå i garaget.
Interiören är utformad med en 1+1-layout, där passagerarsätet sitter något längre bak. Förarstolen har rött tyg medan passagerarstolen matchar resten av kupén.
Endast 799 exemplar kommer att tillverkas, jämfört med de 499 LaFerrari som producerades.
Prislappen för Ferrari F80 ligger på 3,6 miljoner euro, motsvarande cirka 41 miljoner kronor, men samtliga exemplar är redan reserverade.