Ferrari fortsätter med V12:or – tills lagen sätter stopp
V12-motorn har av många setts som dödsdömd i över tio år vid det här laget, men hos Ferrari fortsätter man att satsa på sin mest ikoniska motortyp.
Nyligen lanserade man nya Ferrari 12Cilindri, som har en 6,5-liters V12.a under huven och hämtar sitt namn från motortypen.
Ferrari har använt sig av 12-cylindirga motorer sedan sin första modell år 1947, och kommer att fortsätta med V12:or så länge det är möjligt.
Ferrari kör på V12:or så länge lagen tillåter
– Vi kommer att producera sugmotor-V12:or så länge lagarna låter oss, avslöjar Ferraris marknadsföringschef Emanuele Carando i en intervju med australiensiska Car Expert.
– Vi hoppas att lagarna i framtiden kommer att fortsätta att visa möjligheter, troligtvis att arbeta på en ny bensin som är mer hållbar, fortsätter han.
V12:an i nya Ferrari 12Cilindri är en sugmotor på 6,5 liter, som varvar hela vägen till 9 500 varv i minuten.
Ferraris designchef Flavio Manzoni har tidigare erkänt att en dubbelturbo-V8 egentligen är bättre än en V12:a ur prestandasynpunkt, men att V12:an är överlägsen på det känslomässiga planet och därför måste hållas vid liv.
Ska gå över mot eldrift
Även om man har gett V12:an nytt liv med lanseringen av 12Cilindri förväntar sig Ferrari att man kommer att sälja allt färre bilar med förbränningsmotor under de kommande åren.
Det gäller särskilt efter att företagets första elbil kommer att lanseras år 2025.
Vid slutet av årtiondet är målet att 40 procent av bilarna som Ferrari säljer ska vara eldrivna, medan hybrider ska stå för ytterligare 40 procent av försäljningen.
Det betyder att bara 20 procent av produktionen kommer att utgöras av bilar med renodlade förbränningsmotorer.
Inte ensam om att tro på V12:or
Även om man gradvis kommer att gå över till bilar med förbränningsmotor har Ferraris vd Benedetto Vigna indikerat att det fortfarande finns gott om liv i förbränningsmotorn.
Ferrari är inte det enda sportbilsmärket i lyxklassen som fortsätter att investera i V12-motorer.
Aston Martin har en ny generation av Vanquish på gång, som är bestyckad med en V12:a som tack vare dubbla turboaggregat överträffar Ferraris nykomling vad gäller både effekt och vridmoment.
Nya Aston Martin Vanquish har en effekt på 835 hästkrafter och 1 000 newtonmeter, att jämföra med 830 hästkrafter och 678 newtonmeter från sugmotorn i Ferrari 12Cilindri.