Test: Volkswagen ID.7 Tourer provkörd – kombin gör comeback
Volkswagen ID.7 är det tyska märkets mest välrenommerade elbil. Nu har den äntligen kommit som kombi och i ett mer kryddstarkt GTX-utförande. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volkswagen ID.7 Tourer och GTX.
Körningen ägde rum på hemmaplan och i våra ögon var naturligtvis båda kombivarianterna, Tourer på elektrifierat Volkswagen-språk, de mest intressanta.
På plats fanns nya Volkswagen ID.7 Tourer Pro S och ID.7 Tourer GTX.
Foto: Volkswagen
Kombin gör comeback
Allt fler tillverkare tar sig an segmentet för eldrivna kombibilar. Det finns redan konkurrenter som nya Audi A6 och BMW i5 Touring, samt alternativ som Porsche Taycan Sport Turismo.
Fördelarna kontra en suv blir allt tydligare med eldriften, inte minst av effektivitetsskäl, något Volkswagen slår ett slag för. Fortsättningsvis skär en kombi genom luften på ett mer elegant vis, något som leder till mindre vindljud.
Nya Volkswagen ID.7 Tourer Pro S har en räckvidd på upp till 690 kilometer enligt WLTP och om man väljer icke-kombialternativet kommer man hela 709 kilometer.
Dessutom får man upp till 200 kW effekt vid snabbladdaren vilket innebär att laddning från 10 till 80 procent tar 26 minuter, motsvarande cirka 24 mil på 10 minuter.
Praktikalitet och paketering
Rent kosmetiskt finns det små skillander mellan ID.7 Pro S och ID.7 GTX. Det rör sig primärt om att GTX-modellen har en rad svarta detaljer i stället för och erbjuds i en unik röd lack.
Det första man lägger märke till är emellertid den ombonade kupén som är ett stort kliv mot premiumhållet för det tyska märket. GTX-varianten erbjuder även bara en svart interiör, vilket bidrar till en rätt dunkel miljö.
Medan tidigare ID-modeller tampats med hårdplast och en lågkvalitativ interiör, har ID.7 anammat en approach som passar en flaggskeppsmodell bättre.
Det finns fortfarande en del missar som de kritiserade touchknapparna på ratten samt det faktum att det endast finns två fönsterhissknappar där man växlar mellan fram- och bakrutorna med en touchknapp.
Enligt Volkswagen uppskattar ungefär hälften av alla kunder touchknapparna.
Infotainmentsystemets skärm är på 15 tum och har, om man ska tro tyskarna, utformats för att vara så intuitivt som möjligt.
Resultatet är blandat men på det stora hela finner man alla funktioner där man förväntar sig. Vid två tillfällen hängde sig emellertid systemet.
Sett till utrymmenna bjuder ID.7 Tourer på upp till 605 liter i bagagevolym, att jämföra med 532 för halvkombin. Fortsättningsvis innebär taklinjen i kombivarianten att det finns mer huvudutrymme.
Dragvikten för ID.7 Tourer Pro S är 1 200 kilogram och för GTX 1 400 kilogram.
Krut eller komfort i din Tourer?
Vi inledde vår provkörning bakom ratten på ID.7 Tourer Pro S, som sannerligen framstår som tjänstebilsdrömalternativet i sammanhanget.
Volkswagen beskriver ID.7 Pro S som “electric business class”, något som härstammar från modellens fokus på komfort. Körupplevelsen kan bäst beskrivas som mogen, sofistikerad och långfärdskomforten är imponerande.
ID.7 Pro S upplevs som mjuk och fjädringen hanterar svenska landsvägar med bravur. Ljudnivån i kupén är låg och sikten runtom är god.
I Pro S-utförande stoltserar ID.7 Tourer med 286 hästkrafter som går ner i backen via bakhjulen och det är helt klart en lagom dos kraft. Toppfarten är begränsad till 180 km/h.
För de som vill ha lite mer krut att handskas med erbjuder Volkswagen fyrhjulsdrivna ID.7 Tourer GTX som har två elmotorer – en på vardera axel – vilket ger en total systemeffekt på 340 hästkrafter.
Det sörjer för en sprinttid till 100 km/h på 5,5 sekunder för kombin och ID.7 GTX upplevs onekligen som märkbart rappare än Pro S.
Med det sagt upplevs inte ID.7 GTX som överdrivet sportig utöver prestandan och de sportiga detaljerna.
DCC-chassit innebär att man även kan justera dämparna i en herrans massa steg och skillnaden mellan det mjukaste och hårdaste läget är distinkt. I det sportigaste läget blir ID.7 GTX märkbart styvare, men blir aldrig obekväm.
Det mjukaste läget bjuder på en gungig upplevelse – särskilt i ID.7 Pro S – och komfortnivån gör att modellen känns bestämt mer premium.
Volkswagen ID.7 Tourer är tyskarnas bästa elbil
Volkswagens moderna elbilsresa började med ID.3 som fick ett bestämt ljummet mottagande. Med det nya elektriska flaggskeppet visar emellertid Volkswagen att de faktiskt vet hur man tillverkar vettiga elbilar.
ID.7 framstår som mer traditionellt lagd och man får känslan av att den när som helst kan komma att döpas om till Passat. Tourer-utförandet gör modellen mer praktisk och således mer attraktiv.
Pro S stoltserar med imponerande räckvidd samtidigt som snabbladdningen, Plug & Charge-funktionaliteten (som innebär att bilen sköter all debitering vid laddning) och komfortnivån innebär goda långfärdsegenskaper.
ID.7 Tourer GTX stoltserar med god prestanda och mycket eftertraktad fyrhjulsdrift. Komfortnivån förblir hög och på landsväg imponerar den med sin väghållning.
Volkswagen ID.7 Tourer är fullastad med förstklassiga egenskaper och helhetspaketet är attraktivt. Kombin som kaross håller på med en comeback.
Volkswagen ID.7 Pro S Tourer (2024)
Motor: Elmotor bak, 286 hästkrafter, 545 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,4 sekunder
Toppfart: Begränsad till 180 km/h
Elektrisk räckvidd: Upp till 709 km
Vikt: 2 253 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4961/1862/1549 mm
Pris: från 659 700 SEK
Volkswagen ID.7 GTX Tourer (2024)
Motor: Elmotor fram, bak, 340 hästkrafter, 560 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,5 sekunder
Toppfart: Begränsad till 180 km/h
Elektrisk räckvidd: Upp till 584 km
Vikt: 2 387 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4961/1862/1549 mm
Pris: från 699 900 SEK
Volkswagen ID.7 Tourer
Volkswagen ID.7 Tourer slår sannerligen ett slag för kombin och visar att karossformen förtjänar mer tid i rampljuset.