BMW har visat nya M5 Touring – kombi med 727 hästkrafter

Touring är kombi på BMW-språk, och en sådan version av märkets värstingmodell M5 har länge efterfrågats av entusiasterna. Nu har man lanserat precis en sådan i form av en hybrid med hela 727 hästkrafter. Vi åkte till Pebble Beach i Kalifornien för att se den nya bilen täckas av.

BMW M5 lanserades för första gången år 1984, och har sedan dess byggts i sju generationer.

Detta är dock bara den tredje gången som M5 inte bara erbjuds som sedan utan även som kombi. Den främsta konkurrenten kommer att vara den mer etablerade superkombin Audi RS6.

En exklusiv inramning

Att man har valt att lägga lanseringen av nya BMW M5 i Kalifornien beror på att detta är den första gången som BMW kommer att sälja en M5 Touring i USA.

Närmare bestämt valde man att täcka av bilen på den exklusiva golfbanan vid Pebble Beach.

Ett kraftpaket av rang

Nya BMW M5 Touring är ett riktigt kraftpaket med en dubbelturbo-V8 som tillsammans med ett hybridsystem skickar hela 727 hästkrafter och 1 000 newtonmeter till alla fyra hjul.

Detta sörjer för en 0-100-tid på 3,6 sekunder och en toppfart på 305 km/h. Detta trots att bilen knappast kan hävdas vara fjäderlätt.

Bilen är oväntat smakfull till det yttre – Foto: Gustaf Gripenlöf Karlberg

Just den höga vikten var ett hett diskussionsämne redan när BMW M5 lanserades i sedanversion, och kombin är hela 125 kilo tyngre med en vikt 2 560 kilo.

För den som prompt vill hänga brett i sin BMW finns det också ett körläge som skickar all kraft till bakhjulen.

Bilen är en laddhybrid och kommer närmare sju mil på ren eldrift, då toppfarten ligger på 140 km/h.

BMW M5 Touring är oväntat smakfull

Den flotta inramningen passar prislappen på bilen, som ligger på 1 615 000 kronor i grundutförande.

Specifikationen på den bil man visade upp på Pebble var mycket trevlig, med en mörkgrön metalliclack och en varmt brun interiör.

De rena kombilinjerna passar också bilen väl, och ger den på något sätt ett mer tillbakadraget och smakfullt intryck jämfört med sedanmodellen.

Den stora bakändan ger också utdelning vad gäller praktikaliteten, Bagageutrymmet rymmer 500 liter, och fäller man baksätet får man in goda 1630 liter.

Ytterligare praktikalitets-poäng delas ut för dragvikten, som ligger på goda 2 000 kilo.

Bilen är onekligen väldigt tung, men framstår som den ultimata helheten för den som vill kombinera praktikalitet och oerhörd prestanda i ett paket.