Fem dyraste bilarna på veckans auktioner: Väntas gå för miljarder

Nästa vecka drar Monterey Car Week igång, eventkalenderns mest fartfyllda vecka för bilfantaster. Fem auktionshus håller en rad auktioner, och det finns onekligen en rad dyrgripar som ska gå under klubban.

Vi har listat de fem dyraste bilarna, baserat på utropspriset som finns under veckans auktioner.

Auktionshusen – RM Sotheby’s, Gooding & Company, Bonhams, Mecum och Broad Arrow – har alla lite olika inriktningar. Det här hos de två förstnämnda som de dyraste bilarna auktioneras ut.

Auktioner i drivor

Föga förvånande är det många Ferrari i topp på listan över dyrast bilar under veckans kommande auktioner, något som inte kommer som någon överraskning i dessa sammanhang.

Femteplatsen innehas av två bilar, en fransos och en italienare, som har samma uppskattade slutpris.

5. Bugatti Type 57SC Atalante från 1937

Auktionshus: Gooding & Company
Uppskattat pris: 94 till 115 miljoner kronor

Denna Bugatti Type 57SC Atalante från 1937 är en av 17 som någonsin tillverkats. Den visades upp på bilmässan i Paris 1937 och har ägts av en rad prominenta samlare.

Förra året vann den sin klass under anrika Pebble Beach Concours d’Elegance. Under huven finner man en rak åtta på 200 hästkrafter.

Bugatti Type 57SC Atalante är bestämt unik. (Foto: Gooding & Co)

5. Ferrari 625 TRC Spider by Scaglietti från 1957

Auktionshus: RM Sotheby’s
Uppskattat pris: 94 till 115 miljoner kronor

Denna Ferrari 625 TRC Spider från 1957 är bara en av två som utrustades med den större 2,5-liters V12-motorn. Originalmotorn medföljer och under huven finner man i stället en 3-liters Colombo-V12.

Många anser att detta är en av de ultimata Testa Rossorna. Bilen har en otroligt väldokumenterad historik och är tveklöst en av de mest eftertraktade Ferrari-bilarna.

En tvättäkta racingbil. (Foto: RM Sotheby’s)

4. Ferrari 410 Sport Spider by Scaglietti från 1955

Auktionshus: RM Sotheby’s
Uppskattat pris: Över 157 miljoner kronor

Denna Ferrari 410 Sport Spiders uppskattade pris anges vara ”över 157 miljoner kronor” medan alla andra bilar har ett span.

Den finns bara i ett enda exemplar och det rör sig om prototypen för Ferraris egna stall på 50-talet.

Under de senaste 37 åren har den ägts av en och samma samlare och totalrenoverades 2017. Bilen anses vara ett legendariskt exemplar från 50-talets motorsport.

Det är inte första gången denna pjäs auktioneras ut. (Foto: RM Sotheby’s)

3. Ferrari 250 GT SWB California Spider från 1961

Auktionshus: Gooding & Company
Uppskattat pris: 157 till 178 miljoner kronor

Just 250 GT SWB California sägs vara en sann ikon inom Ferrari-kretsar. Bilen i fråga är en av 37 med täckta framlyktor. Under huven ruvar en 3-liters V12 som pumpar ut 240 hästkrafter som driver bakhjulen.

Bilen levererades ny till Schweiz i mörkblått med röd interiör. Den har väldokumenterad historik och har ett certifikat från Ferraris avdelning för klassiska bilar – Ferrari Classiche. Karossen, chassit och drivlinan är allt i original.

Oavsett variant är 250 GT eftertraktad. (Foto: Gooding & Co)

2. Ferrari 250 GT SWB California Spider by Scaglietti från 1960

Auktionshus: RM Sotheby’s
Uppskattat pris: 168 till 189 miljoner kronor

Naturligtvis finns det två 250 GT SWB till salu, men denna har en betydligt mer signifikant historiskt, därav prispåslaget kontra exemplaret ovan. Denna 250 GT är den allra första SWB California Spidern som tillverkats och visades upp på bilmässan i Genève 1960.

Utförandet är precis som när den lämnade fabriken och den har aldrig någonsin varit till salu till allmänheten.

Denna 250 GT är den första av sitt slag. (Foto: RM Sotheby’s)

1. Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider

Auktionshus: Gooding & Company
Uppskattat pris: 168 till 210 miljoner kronor

Denna Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider är endast en av fem som existerar i hela världen.

Just denna pjäs har en enormt intressant historik och såldes ny till Egypten. Den användes därefter som diplomatbil i Nordafrika under 1940-talet.

För två år sedan stals den vilket ledde till ett försäkringsärende som gick loss på 23 miljoner dollar, motsvarande 240 miljoner kronor. Den nuvarande ägaren är försäkringsbolaget som hanterade ärendet.

Denna 8C har en otroligt spännande historia. (Foto: Gooding & Co)