Krönika: Varför lär sig inte alla att köra ordentligt?

I Sverige har vi noll-vision. Det innebär att ingen ska dö i trafiken. Så varför accepterar vi då att folk kör som krattor? Alla borde lära sig att köra bil ordentligt!

Disclaimer: Vi betalade själva för denna session, texten är inte sponsrad av BMW.

I Sverige dog 232 personer i trafiken förra året. När jag ger mig ut på vägarna så förvånas jag inte av den statistiken.

Folk kör ju som dårar. Nu är jag själv inget helgon i trafiken.

Alla har vi säkerligen gjort oss skyldiga till att pilla på mobilen när vi inte borde, eller ha lika lång stubin som en tre-åring som inte sovit på en vecka.

Men dessa misstag, om än betydelsefulla i sig, förvärras av en avsaknad av skicklighet.

att köra
Vi stack till Mantorp Park för att testa på BMW M Driving Experience. (Foto: Andreas Bergman)

Med livet som insats

Kör du snabbt i bakhjulsdriven bil gör det en väldig skillnad huruvida du faktiskt behärskar bakhjulsdrivna bilar i höga hastigheter. Konsekvensen kan vara livsavgörande.

Så varför har vi då bara krav på en enda fjantig halkkörning för att få ta körkort? Det finns enligt mig ingen som helst rimlighet i att man tycker att man sedan ska vara kapabel nog att köra en über-trimmad BMW med antisladden avstängd. För det är man banne mig inte.

Som motorjournalist har jag haft den stora förmånen att få köra många motorstarka bilar i minst lika många varierande situationer, från motorbanor runt om i världen till frusna sjöar. Och det har naturligtvis haft en inverkan på min egen körförmåga.

Detta fick mig att börja fundera på hur gemene man, som inte kan avnjuta samma fördelar som jag själv, ska approchera problemet. Hur lär man sig egentligen att köra bil ordentligt på bästa sätt?

At t köra
Att köra bil på bana är inte alltid en dans på rosor. (Foto: Marcus Berggren)

Finns fler alternativ att tillgå

Ett rimligt alternativ är att betala BMW strax under 20 000 riksdaler för att få närvara på BMW M Driving Experience. Andra premiummärken såsom Mercedes-Benz erbjuder liknande upplägg som kostar ungefär lika mycket.

Jag ville ta reda på vad någon som helt saknar erfarenhet av prestandabilar kunde dra för lärdomar av ett sådant event.

Därför tog jag med en testkanin tillika intervjuobjekt i form av min bror, som till vardags kör en ganska osexig orange Škoda Octavia, till Mantorp Park för lite ordentlig körutbildning.

Dagen inleddes med hur man sitter korrekt, hur man ska hålla i ratten, samt olika styrtekniker. Det må låta otroligt grundläggande och lite tråkigt, och det är det också. Men samtidigt är det nyttigt och nödvändigt för att behärska motorstarka bilar.

BMW tillhandahåller M3 Competitions med 510 hästkrafter och 650 newtonmeter, bilar som är alldeles utmärkta verktyg för att vässa körkunskaperna.

Att köra
Mantorp Park är en av Sveriges mest kända banor. (Foto: William Koitrand)

En rad olika övningar

Vi fick sedan ge oss ut på en tight konbana där jag snabbt märkte att mitt intervjuobjekt hade en del att jobba på när det kom till snabb styrning och grundläggande bilkontroll.

Sedan kastades min bror ut direkt på en halkbana med alla säkerhetssystem och fyrhjulsdriften avstängda för att lära sig drifting.

Vi gjorde en hel del piruetter men sakta men säkert började ett gäng snygga donuts ta form. Redan här såg jag stora framsteg.

Vi fick också öva på undanmanövrar i höga hastigheter, slalombana, använda ABS för att bromsa genom kurvor i höga hastigheter.

I sig är dessa övningar inget revolutionerande men det unika är att det här ges möjlighet att gå över gränsen och se vad som då händer, något man helst undviker på allmänna vägar.

BMW M Experience
Övning ger färdighet. (Foto: Marcus Berggren)

Konsten att köra bil

Dagen avslutades med bankörning där min bror fick samla alla kunskaper han samlat på sig under dagen.

Efter några varv på halva Mantorp Park insåg min bror hur viktigt det är att vara mjuk i alla rörelser när man kör prestandabil. Man ska inte rycka i ratten eller trycka gasen i botten mitt i en kurva. Då riskerar man att sabba vår fina noll-vision. Synd bara att bankörningen var en så liten del av dagen.

Efter att ha observerat hur min bror, som aldrig kört varken motorstark bil eller på bana, gjort stora framsteg på en enda dag är det självklart för mig att alla som har råd bör ta en sådan här kurs.

Det kan låta dyrt men fråga er då hur mycket ett liv är värt. Därför uppmanar jag alla att ge sig ut och lär er att köra bil ordentligt!

Att köra
Att gå kurs i att köra bil rekommenderar vi skarpt, oberoende av bilmärke. (Foto: Andrreas Bergman)