Bilen som BMW höll gömd i 34 år: Hade 16 cylindrar

Likt många andra tillverkare har BMW ett motorhistoriskt arkiv fyllt med udda kreationer. En av dessa är en BMW 7-serie med en V16-motor monterad.

Mer skärpta läsare kanske direkt tänker på ”Goldfisch”, smeknamnet som gavs till en annan BMW 7-serie som lanserades 1988.

Denna artikel avhandlar emellertid en annan V16-bestyckad 7-serie som stått gömd i det dolda i hela 34 år. Tills nu.

Världens största mässa för klassiska bilar

Det rör sig närmare bestämt om en prototyp från 1990 – baserad på E32-generationen av BMW 7-serie – som BMW Classic valde att visa upp under världens största mässa för klassiska bilar, Techno Classica Essen, där vi naturligtvis hälsade på.

Även om den är baserad på generation E32 rör det sig om en helt unik variant av BMW 7-serie.

Ursprungsreceptet stavas som sagt ”Goldfisch” och består av en 6,7 liter stor V16-motor som tryckts ner i en BMW 7-serie. Det var en prototyp som aldrig nådde tillverkningsstadiet, inte minst som en konsekvens av en rad paketeringssvårigheter.

Trots det ville BMW ge det ännu ett försök, något som resulterade i 750 iL Goldfisch. När det var dags för rond två valde tyskarna att lägga ännu mer krut på att göra den än mer klar för produktion.

BMW V16
Bilen påminner om en korsning mellan en E32 och en E38. (Foto: BMW)

Diskretare än innan

Vid första anblick är 1990 års 7-serie Goldfisch en bestämt diskret modell. Det krävs dock inga många sekunders okulärbesiktning innan man förstår att det är något som inte riktigt stämmer.

Anledningen är att taklinjen, bakpartiet, C-pelaren, och fronten skiljer sig från en ordinarie 7-serie av generation E32. Det mest distinkta är de större njurarna och den högre motorhuven.

Anledingen är att den designades av Boyke Boyer, mannen som även designade BMW E38, varför många inslag påminner rejält om efterföljaren till E32. 

Interiört möts man av både mer trä och läder än i en ordinarie 7-serie.

BMW V16
Under huven ruvar en enorm V16-motor. (Foto: BMW)

En missil

Den enorma V16-motorn pumpar ut 348 hästkrafter medan toppfarten är begränsad till 250 km/h, på typiskt tyskt manér.

Vad gäller 16-cylindriga bilar kryllar det inte av dem, men tillverkare som Alfa Romeo, Bugatti, och Cadillac har alla varit med i den 16-cylindriga svängen.

Bugatti är den enda tillverkaren idag som fortsatt erbjuder den unika drivlinan.

Likt första generationen Goldfisch-prototypen nådde aldrig den andra produktionsstadiet. Anledningen var egentligen ganska enkel – det var helt enkelt för dyrt.