BMW M3 och M4 provkörda
Det är inte varje dag BMW lanserar en sprillans ny generation M3 och M4. Detta år är därför stort. De nya bilarna imponerar med sina drivlinor, särskilt att en manuell växellåda finns att tillgå, men de är också utomordentligt polariserande sett till dess design. Vi begav oss till Gotland Ring för att provköra nya M3 och M4 och ta reda på vad resultatet av tyska köregenskaper och kinesiska designideal blir.
Låt oss först och främst avhandla elefanten i rummet. De senaste BMW-designerna verkar vara helt och hållet styrda av vad det stora landet i öst föredrar. Kina har knappast gjort sig kändt för att ligga i framkant vad gäller smak och elegans och deras önskemål har enligt mig styrt BMW:s designteam på tok för mycket när de formgivit fronterna på sina senaste modeller. Grillen totaldominerar fronten och för splittern noteras en avsaknad av harmoni. Bortser man från bilarnas framsidor inser man dock snabbt att det inte finns mycket negativt att anmärka på. Möjligtvis att M3:ans bakdörrar är något korta i förhållande till resten av bilen. Men vem bryr sig egentligen om det?
Coolaste med nya M3:
– Kommer i Touring-utförande
– Manuell växellåda finns att tillgå
– Avstängningsbar fyrhjulsdrift kommer snart
Viktigast av allt i en M3 och M4 är naturligtvis hur de är att köra. Under huven sitter en rak sexa på tre liter, precis som sig bör. I standardutförande utvecklar motorn 480 hästkrafter och i Competition-utförande 30 ytterligare pållar. Våra testbilar var Competition-modeller vilket också innebär att de endast erbjuds med automatlåda. Även här har BMW fattat ett något kontroversiellt beslut i och med ersättandet av deras tidigare dubbelkopplingslåda mot en konventionell åtta-stegad automatlåda. Den nya lådan är, precis som förväntat, inte lika krispig som den gamla men för att vara en vanlig automatlåda är den mer än väl godkänd och dessutom trevligare att leva med.
Innan man ger sig ut på banan med sin M3 och M4 kan man med fördel roa sig med att leka runt med de sedvanliga M-inställningarna. Här kan du välja hur tung den elektriska styrningen ska vara, hur sent och aggressivt automatlådan ska växla, och hur vass gasresponsen ska vara. BMW har också visat sin mer humoristiska sida med den underbart barnsliga driftanalyseringsfunktionen som betygsätter dina sladdar. Även antisladdsystemet har gjorts än mer avancerat med inte mindre än elva (!) lägen. För vem hade klarat sig med ynka fyra? Senare kommer även M3 och M4 att erbjudas med BMW:s avstängningsbara fyrhjulsdriftsystem. Ett självklart tillval för de som vill ratta M-bil på vintern.
Konkurrenter:
– Mercedes-AMG C63
– Audi RS4
– Audi RS5
– Tesla Model 3 Performance
– Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Väl ute på Gotland Ring inser man snabbt att de nya bilarna är några av de skarpaste som någonsin rullat ur fabriken i München. Jämfört med exempelvis en M2 är nya M3 och M4 fullkomliga precisionsverktyg som går exakt dit man vill. Som förare känner man exakt var gränsen är i varje kurva och om man så vill kan man låta baken gå ut i en lättkontrollerad och förutsägbar sladd som enkelt korrigeras med styrningsinput och gaspedalen. Om du dessutom väljer att utrusta din bil med keramiska bromsar biter de hårdare än en vithaj, men även de vanliga stålskivorna är rent ut sagt briljanta.
Den största nackdelen med BMW M3 och M4, bortsett från den gräsliga bäverfronten, är hur kliniska de är att köra. De verkar vara byggda av ingenjörer som är totala perfektionister vilket bidrar till en enorm kompetens i kurvorna men som inte nödvändigtvis ger dig det största leendet på läpparna. Dock säger mig något att de som köper en M3 eller M4 värdesätter precision framför lekfullhet och då är de nya bilarna perfekta för sin målgrupp. Men häftigast av allt är att nya M3 kommer i Touring-utförande och med manuell växellåda. Hatten av till BMW för detta, som vi har väntat!