Test: BMW CE 02 provkörd:

Förra året fyllde BMW Motorrad 100 år. Framtiden för det tyska hojmärket stavas elektrifiering och ett steg i det är att erbjuda mer mobilitetsorienterade alternativ. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Lissabon för att provköra nya BMW CE 02.

BMW CE 02 är en el-hoj som erbjuds antingen som moped (AM) eller som lätt motorcykel (A1).

Tyskarna vägrar emellertid att kalla den för varken e-moped eller e-motorcykel, i stället rör det sig om en ”cool eParkourer” vilket egentligen är BMW-språk för att den lämpar sig mest för städer och dess närförorter.

Vi körde moped-varianten då motorcykelbehörigheten inte riktigt är uppnådd ännu.

BMW CE 02
Vi provkörde nya BMW CE 02 i Portugal. (Foto: BMW)

Inte en i mängden

Exteriört ser CE 02 onekligen futuristisk ut och tanken är att den ska tilltala en yngre målgrupp.

Det mest distinkta designinslaget är ramen som definitivt kan anses vara hipp och cool, beroende på vem som sitter bakom styret.

CE 02 går dock att beställa helt i svart, något som gör hojen något mer lämpad för en bredare målgrupp.

När det gäller körställning finns det två par fotstöd att välja på. Använder man sig av de främre – som undertecknad gjorde på bilderna – får man en mer avslappnad körställning.

De bakre fotstöden gör att man i stället ser lite sportigare ut. Frågan är bara hur sportig man kan se ut på en moped i 45 km/h.

BMW CE 02
Exteriört utmärker sig CE 02 i havet av elmopeder. (Foto: BMW)

Blixtrande fartresurser

Det som skiljer moped-varianten från motorcykel-varianten är – föga förvånande – effekten.

Motorcykeln stoltserar med hela 15 hästkrafter och 55 newtonmeter. Det är nog för en toppfart på 95 knyck och en räckvidd på 90 kilometer.

Mopedvarianten – alltså den vi rattade – har 5 hästkrafter och lika många newtonmeter..

Toppfarten är 45 km/h – även om vi kom upp i 53 i nedförsbacke – och räckvidden är 45 kilometer då den endast har ett batteri. 

Den totala vikten är på 119 kilogram.

Båda bågar har ett backläge, nyckelfri start, och ABS på framhjulet.

BMW CE 02
BMW CE 02 får även plats med passagerare. (Foto: BMW)

På portugisiska landsvägar

Vår testrutt bestod av körning i ett portugisiskt villaområde, följt av en stint längs Atlantkusten, för att sedan avslutas med lite landsvägs- och stadskörning.

Eldriften innebär att gasreponsen är blixtrande – nästan lite väl kvick. En mer progressiv gasrespons hade gjort mopeden än mer tillmötesgående.

Det är emellertid bara en tidsfråga innan man får pejl på det och CE 02 är riktigt kul att köra samtidigt som man blir utan diverse kvalitetsmissar och oljud som billigare mopeder ibland har.

Sadeln är bekväm och möjligheten att välja på olika fotstöd för att justera sin sittställning är ett välkommet inslag.

Ljudet från elmotorn är rätt påtagligt och det är omöjligt att inte höra att det rör sig om en eldriven hoj.

Att slippa en vrålande liten förbränningsmotor är en sann fröjd och förhöjer upplevelsen enormt.

CE 02 upplevs som kvick och man når toppfarten på 45 km/h illa kvickt och man lär därför klå valfri mopedist vid rödljusen.

Tack vare batteriernas placering är tyngdpunkten mycket låg vilket innebär att CE 02 är enkel att byta riktning med och köra slalom mellan medtrafikanter.

BMW CE 02
CE 02 är en fröjd att köra. (Foto: BMW)
BMW CE 02
Det finns en rad tillval man kan kryssa i för CE 02. (Foto: BMW)

Olika nivåer av regenerering

På instegsmodellen av CE 02 – den vi körde – finns det två körlägen. ”Flow” som ger en del regenerering vilket lämpar sig bäst för exempelvis stadskörning, och sen ”Surf” som stänger av regenereringen helt.

Jag föredrog körläget ”Surf” då det var behändigt att bara kunna glida fram, särskilt när elmotorns ilande ersattes av vindbruset från Atlanten.

Det finns även en högre utrustningsnivå som tillval där körläget ”Flash” erbjuds. Enligt BMW är det mycket sportigare, om det nu är av intresse på morgonpendlingen.

Fjädringsmässigt är CE 02 lite mer sportigt satt – att jämföra med exempelvis Garelli Ciclone Scout, vars mer äventyrslystna fjädring sörjer för en mjukare inställning.

BMW CE 02
Med CE 02 vil BMW locka till sig ett yngre klientel. (Foto: BMW)

BMW CE 02 är lämpad för pendlardjungeln

Med CE 02 vill BMW locka till sig yngre konsumenter vars hjärtan slår lite extra för elektrisk mobilitet.

Prismässigt börjar mopedvarianten på 79 900 kronor vilket är väldigt mycket pengar för segmentet.

Det man får för stålarna är en moped som känns oerhört robust och premium samtiigt som den är lättkörd och körglad.

Som pendlarfordon lämpar sig CE 02 väl och att elektrifiera just tvåhjuliga åkdon känns oerhört rimligt, även om det tveklöst påverkar priset negativt.

BMW CE 02 är ett smidigt sätt att krydda till vardagen med en dos elektrifiering. Den må erbjuda ett billigt steg in i BMW Motorrad-familjen, men bland eldrivna mopeder är det raka motsatsen.

BMW CE 02
CE 02 går redan nu att beställa. (Foto: BMW)
Tekniska data

BMW CE 02 AM (2024)

Motor: Navmotor, 5 hästkrafter, 55 Newtonmeter
Kraftöverföring: Navmotor, bakhjulsdrift
Toppfart: 45 km/h
Räckvidd: 45 kilometer
Vikt (ink batteri): 119 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 1969/876/1140 mm
Pris: Från 79 900 SEK

Första intryck

BMW CE 02

4.5

BMW CE 02 är ett trevligt kliv in i BMW Motorrads värld. Det är sannerligen en fråga om "smakar det så kostar det."