Nya BMW 5-serie Touring kan fås som elbil – eller som diesel
BMW 5-serie är en av det tyska märkets viktigaste modeller. Under förra året kom den i en helt ny generation och nu har det blivit dags för kombin att göra entré, där den stora nyheten är att den erbjuds i elektriskt utförande. Vi begav oss till Portugal för en förhandsvisning.
I september förra året provkörde vi nya BMW i5 i den portugisiska huvudstaden Lissabon.
Vi gavs även möjlighet att beskåda kombiversionen av den nya elbilen, BMW i5 Touring.
En efterlängtad pjäs
BMW i5 Touring penetrerar segmentet för helt elektriska kombibilar som på senare tid har börjat växa.
I dagsläget finns det bilar som MG 5, Peugeot e-308 SW, och kommande Volkswagen ID.7 Tourer.
BMW i5 Touring blir dock ensam i sin del av segmentet, åtminstone rent prismässigt.
Ingen chock
Exteriört ser i5 Touring bättre ut än sitt sedansyskon. Proportionerna blir snäppet vassare och nya 5-serie bär kombidräkten riktigt väl.
Rent historiskt har 5-serie Touring alltid varit försedd med ett öppningsbart fönster på bakluckan, men den tiden är nu förbi. På plats i Portugal frågade jag BMW varför och deras svar var ”för att spara vikt”:
Prispåslaget för i5 Touring kontra ordinarie i5 är 18 800 kronor oavsett utförande.
Ordinarie i5 börjar på 815 000 kronor i eDrive40-utförande och kostar alltså då 833 800 kronor som kombi.
Initialt kommer endast eDrive40 och M60 xDrive att erbjudas, men fler varianter kommer att bli tillgängliga på sikt.
Den vettigaste modellen lär bli eDrive40 med fyrhjulsdrift.
BMW 5-serie Touring har skuffen fylld med praktikalitet
Bagageutrymmet på i5 Touring är 570 liter, att jämföra med 690 liter i folkkombin Volkswagen Passat.
I Volvo V90 får man 551 liter och i utgående 5-serie Touring får man också 570 liter.
Räckvidden för i5 eDrive40 är 560 kilometer medan man får 506 kilometer i den nuvarande värstingmodellen M60 xDrive Touring, båda enligt WLTP.
Lansering sker i vår.