Här är nya Audi Q6 e-tron: Tyskarna tar elbilar på allvar

Audi var snabba på elbilsbollen med e-tron som senare bytte namn till Q8 e-tron men sedan tog det lite stopp, i alla fall om man bortser från den extrema sportbilen e-tron GT och den förklädda Volkswagen ID.4:an som Audi kallar Q4 e-tron. Nu har det blivit dags för Audi Q6 e-tron.

Det har helt enkelt funnits ett hål i modellprogrammet som man nu täpper till med Q6.

Häng med när vi beger oss till München och lägger i Högsta Växeln för några snabba varv på banan utanför företagets Experience Center. 

Audi markerar direkt att det rör sig om en bil och plattform som befinner sig i absoluta spetsen när det gäller avancerad teknologi. Målet är att Q6 ska bli den nya referenspunkten för deras välkända paroll “Vorsprung durch Technik”.

Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron erbjuds även som SQ6. (Foto: Audi)

Tekniskt vass

Modellens främsta nyhet är det som befinner sig under skalet tillsammans med infotainmentsystemet. Det är även första gången Audi har en helt elektrisk modell i D-segmentet. 

Exteriörmässigt är det en evolution snarare än revolution och formspråket känns igen från både Q4 och Q8. Dock har man kryddat exteriören med en ny typ av tvådelade framlyktor.

Baklyktorna har för första gången tillräckligt många OLED-pixlar för att man bland annat ska kunna visualisera en varningstriangel. 

Det här är visserligen lite coolt men knappast något som förändrar elbilsförarens liv i särskilt hög utsträckning. Det har dock den nya plattformen potential att göra.

PPE erbjuder konkurrenskraftig effektivitet, räckvidd och laddhastighet vilket är parametrar som till mångt och mycket avgör hur trevlig en elbil är att leva med. 

Audi Q6 e-tron
Exteriört är Q6 e-tron konservativt lagd. (Foto: Audi)

Audi Q6 e-tron är snabbladdad 

Tack vare ett 800-volts elsystem kan Q6 e-tron uppnå laddhastigheter på upp till 270 kW. I kombination med en flack laddkurva och ett raffinerat temperaturhanteringssystem leder till att 10 till 80 procent går på 21 minuter. Laddar man hemma kan man maximalt få upp till 11 kW men Audi utlovar att 22 kW ska komma så småningom. 

Jämfört med tidigare generationer av elbilar så har många ingenjörstimmar lagts ner på elmotorerna och tillhörande växellådor. Det här har gjort att man lyckats förbättra prestandan, effektiviteten och förbrukningen med cirka 30 procent.

En lösning man integrerat och som bidrar till detta är torrsumpssmörjning av växellådan vilket är något man ofta ser i racingbilar. 

Batteriet har en nettokapacitet på 94,9 kWh och är av NMC-typ vilket i kombination med en förbrukning på 17 kWh/100 kilometer resulterar i en räckvidd på 625 kilometer för Q6 e-tron quattro.

Det kommer även komma en billigare version med en bruttokapacitet på 83 kWh så småningom. Motorn vid framaxeln är av asynkrontyp, vilket innebär att den kan kopplas från om inte kraften eller fyrhjulsdrift behövs.   

Audi Q6 e-tron
Det går att ladda upp till 270 kW. (Foto: Audi)

Regenerering under ABS-ingrepp

Audi har tillsammans med Porsche utvecklat plattformen och den är även basen i nya Macan. De två företagen har lagt mycket engagemang på att optimera regenereringen via elmotorerna. 

Regenereringen är adaptiv till underlagets friktion och stängs aldrig av, inte ens vid ABS-ingrepp, vilket är tämligen unikt.

Det borgar för god bromsprestanda även under tuffa förhållanden friktionsbromsarna inte behöver arbeta lika hårt. Upp till 220 kW kan regenereras under optimala förhållanden.   

Det finns även en S-version för de som är i behov av att komma fram lite snabbare. Då får man 516 hästkrafter istället för 387.

Det här resulterar i att toppfarten får en skjuts upp från 210 till 230 kilometer per timme och accelerationen från 0 till 100 sjunker från 5,9 sekunder till 4,3 sekunder. 

Dessutom får exteriören en sportigare framtoning i SQ6 med röda dekaler och S-logotyper pryder bilen både här och där, sportigt så det förslår. I övrigt är det dock inte så mycket som skiljer modellerna åt. Luftfjädring är exempelvis tillval för båda modellerna. 

Audi Q6 e-tron
SQ6 erbjuder 516 hästkrafter. (Foto: Audi)

Ny generation av infotainment

När man kliver in genom dörren möts man av nästa generations gränssnitt och design när det gäller infotainmentsystemet. En kraftigt svept skärm bestående av två displayer möter föraren. 

Den här huvudskärmen är bestämt orienterad mot föraren men alla som brukar få sitta i passagerarsätet kan pusta ut, ni har inte glömts bort.

Audi har valt att tillägna en 10,9 tum stor skärm enbart för den som ska agera co-pilot. I mitt tycke är det här ett betydligt trevligare val än att ha en skärm mellan framsätena för baksätespassagerarna.

Precis som de flesta andra tillverkare har man valt att implementera AI på ett eller annat sätt för att bilen på ett smartare sätt ska kunna integrera med användarna.

Operativsystemet är Android-baserat och röststyrningen verkar faktiskt fungera förvånansvärt bra under de demonstrationer som vi fick ta del av. 

Audi Q6 e-tron
Vi testade märkets nya infotainment. (Foto: Audi)

Egen appbutik

Precis som i vilken modern smartphone som helst kommer det att finnas en app-butik men trots att grunden till operativsystemet är Android kommer utbudet i app-butiken att vara specifikt för Audi. 

Ingenjörerna på plats utlovar dock att det ska vara smidigt att utveckla appar som passar och att få dem godkända av Audi.

Än så länge är utbudet relativt skralt, men det finns bland annat möjlighet att se på YouTube och spela Beach Buggy Racing 2. 

Möjligheten att genomföra snabba och smidiga Over The Air-uppdateringar ska också ha förbättrats tack vare en ny typ av elektronisk arkitektur där man använder sig av fem domändatorer istället för flera mikrokontroller för varje funktion. 

Audi Q6 e-tron
Q6 är en viktig bil för märket. (Foto: Audi)

Tveksam plastkvalitet

Interiören är på det stora hela riktigt trevlig men vissa detaljer har en förvånansvärt låg kvalitetskänsla. Exempelvis är dörrhandtagen identiska mellan fram och bak och är dessutom bestyckade med mindre trevliga dummy-knappar.

Här finns det flera betydligt billigare modeller som Volvo EX30 och Skoda Superb som Audi kan ta inspiration från. 

Flera delar av interiören är täckta i svart blank plast som tyvärr brukar ha en tendens att åldras lika bra som en julgran utan vatten, reporna kommer som ett brev på posten men vi får se om Audi lyckats lösa det problemet på något smart sätt. 

Audi Q6 e-tron
Kvaliteten är inte genomgående hög. (Foto: Audi)

Hållbara material

Något som däremot är riktigt bra är att flera interiöra delar är av hundra procent återvunnen plast och dessa delar känns kvalitetsmässigt riktigt bra. Om man väljer träpaneler så är de FSC-certifierade. 

När det gäller det praktiska är bagageutrymmet på 526 liter och bilen kommer att få dra upp till 2 400 kilogram. 

Audi Q6 e-tron kommer inledningsvis att byggas i Ingolstadt och priserna börjar på 885 000 kronor för instegsmodellen och 1 123 400 kronor för SQ6.

Audi Q6 e-tron
Audi Q6 e-tron tillverkas i Tyskland. (Foto: Audi)

Sportigt men stabilt 

Slutligen avslutade vi med att köra några varv med en prototyp på anläggningen i anslutning till Münchens flygplats. Det första intrycket bådar gott och köruppträdandet är neutralt så länge man inte pressar gränserna för hårt. Gör man det understyr ekipaget vilket inte är särskilt underhållande men ack så trygghetsingivande. 

Styrningen är direkt och jag upplever att den kommunicerar väl vad som händer med framhjulen. Som traditionen bjuder lär även den här quattro-modellen gå riktigt fint på vintriga vägar. Vi ser med andra ord fram emot ett test i Sverige så småningom.  

Audi Q6 e-tron sätter ner foten

Audi Q6 e-tron är ett stort steg framåt för Audi och det är ingen tvekan om att det tekniska ligger i absolut framkant. Även hållbarhetsmässigt har man gjort flera medvetna val och från vårt besök i Bryssel vet vi att Audis elbilar antagligen är bland det mest hållbara man kan köra.

Däremot imponerar inte detaljkvaliteten på alla interiördetaljer på det sättet man är van vid från en tysk premiumbil.

Infotainmentsystemet är dock i topp och bjuder på en trevlig användarupplevelse. Sammantaget kan man verkligen säga att modellen lever upp till parollen “Vorsprung durch Technik”.

Tekniska data

Audi Q6 e-tron (2024)

Motor: Elmotor fram och bak, 387 hästkrafter, 275 + 580 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegs automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 5,9 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 625 km
Vikt: 2350 kg utan förare
Mått (längd/höjd/bredd): 4771/1648/2139 mm
Pris: Från 885 000 kronor