Test: Cupra Leon e-Racer provkörd – vi testar elektrisk racing
Elektrifieringen tar över motorsporten, men hur är det egentligen att ratta en renodlad eldriven racingbil? Vi reste till München för att provköra Cupra Leon e-Racer, med racingikonen Mattias Ekström som guide.
Pulsen rusar innan körningen, och nervositeten är påtaglig. Banans hala underlag och en branschkollega som redan sladdat ofrivilligt gör inte saken bättre.
Det är svårt att inte känna pressen när man vet att det här inte är någon vanlig bil – och inte någon vanlig dag på jobbet.
Foto: Cupra
En racingupplevelse på riktigt
Jag tar plats i förarsätet och spänns fast i ett sexpunktsbälte. Inga justeringsmöjligheter, stolen och ratten är fasta.
Framför mig finns en uppsjö av knappar, men jag instrueras bara om två: radiokommunikationen och nödknappen.
Om något skulle gå snett, ska jag dra i det röda bandet för att snabbt kunna ta mig ur bilen. Bilen saknar ABS, vilket gör att det gäller att dosera trycket med precision.
”De flesta bromsar för hårt och svänger för mycket, då spinner man,” varnar en ingenjör. Jag tar till mig orden, samtidigt som pulsen ökar ytterligare.
Cupra Leon e-Racer är en faktisk racingbil
Jag trycker på bromsen och lägger i drive.
Växellådan är en automat, så min uppgift är att bromsa, gasa och styra. Det låter enkelt, men känslan liknar den av att stå redo att hoppa fallskärm – förväntan och skräck i lika delar.
Man sitter otroligt lågt, nästan som i en gokart, vilket förstärker känslan av kontroll. Bromsning sker med vänster fot, något som kräver viss omställning.
Efter ett inledande visningsvarv bakom Ekström, i en Cupra Formentor VZ5, är det dags att köra på egen hand. Jag har 15 minuter på mig att tänja gränserna.
Responsiv är bara förnamnet
Gasresponsen är omedelbar och direkt kopplad till hjärtslagen. Att våga trycka gasen i botten kräver viss övertygelse, men belöningen är 400 hästkrafter rakt ner i asfalten.
Ett drag i paddeln på ratten ger ytterligare kraft – hela 680 hästkrafter och 960 newtonmeter – men det krävs mod för att använda allt på den trånga banan. Accelerationen är våldsam men samtidigt kontrollerad.
Cupra e-Racer känns lättfotad och smidig, nästan som en motorcykel genom kurvorna. Ljudet är mekaniskt och rått, medan den stenhårda fjädringen gör att varje liten sten under bilen hörs och känns.
En viktig del av ekvationen
Känslan av att vara en del av bilen är påtaglig. Styrningen är så responsiv att varje liten rörelse på ratten får en omedelbar effekt.
Däcken, förvärmda slicks, erbjuder ett grepp som känns orubbligt – framhjulen verkar fastgjutna i banan. Men bakvagnen är en annan historia.
Den är mer benägen att släppa, särskilt när man pressar bilen till dess gränser. Trots antisladdens hjälp spinner jag – inte bara en gång, utan två. Det är en påminnelse om bilens kraft och vikten av att hantera den med respekt.
Cupra Leon e-Racer bjuder in till att köra snabbt och belönar varje försök.
Trots den initiala skräcken visar sig bilen vara mer förlåtande än väntat, och ju mer man vågar pusha, desto större blir körglädjen.
Cupra Leon e-Racer är en elbil med sladd
Cupra Leon e-Racer är ett bevis på att framtidens racing kan vara lika adrenalinfylld som dagens. Den kombinerar grepp, precision och råkraft på ett sätt som imponerar.
Med telepatisk styrning och våldsamma accelerationer är detta en bil som erbjuder mer än bara prestanda – det är en upplevelse.
Mina 15 minuter bakom ratten är något jag aldrig kommer att glömma.
Cupra Leon e-Racer (2022)
Motor: Elmotor bak, 680 hästkrafter, 960 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration
0–100 km/h: 3,2 sekunder
0–200 km/h: 8,2 sekunder
Toppfart: 272 km/h
Elektrisk räckvidd: 400 km
Vikt: 1 750 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4680/1700/1865 mm
Pris: Från 5,7 miljoner kronor
Cupra Leon e-Racer
Cupra Leon e-Racer är en tvättäkta racingbil. Vad mer behöver man säga?