Test: Škoda Superb provkörd: Vad mer kan man önska?

Škoda Superb har sedan 2001 ingått i Volkswagen-gruppens utbud. Med det sagt har modellen funnits sedan 1934. Nu har det blivit dags för den fjärde generationen att äntra marknaden.

Vi lade i Högsta Växeln och åkte till Lissabon för en provkörning av nya Škoda Superb Combi.

Sedanen börjar tillverkas under första kvartalet 2024.

Škoda Superb
Vi provkörde en rad varianter av Superb i Portugal. (Foto: Škoda)

Ett skepp kommer lastat med nyheter

Nya Superb har utvecklats parallellt med nya Volkswagen Passat. Det krävs inte många ögonblicks okulärbesiktning för att komma fram till det.

Med det sagt är det Škoda som har lett utvecklingen av den nya modellen medan Volkswagen har haft ett team som varit inblandade i framtagandet av Passat.

Exteriört är vissa beståndsdelar lika, men i det stora hela skulle jag hävda att Škoda anammat ett mer europeiskt designspråk, medan Passat ser snäppet mer generisk ut.

Nya Superb är en elegant skapelse som tveklöst lutar åt det mer konservativa hållet, men det är exakt vad kunderna förväntar sig. Bakifrån är den slående lik Opel Insignia.

Škoda Superb
Superb lanseras först som kombi. (Foto: Škoda)

Tjeck it out

Interiört fortsätter denna pragmatiska anda. Ratten är försedd med fysiska knappar och i mittkonsolen finner man tre stora vridreglage som kombinerar det digitala med det fysiska.

Genom att trycka på reglaget ändrar man vilken funktion som ska styras och genom att vrida justerar man funktionen i fråga.

Ett exempel är när man växlar mellan de olika körlägena. 

Rent visuellt är likheterna med Passat många, vilket knappast kommer som en överraskning. Vad gäller materialval känns allt högkvalitativt och det finns allt från tyg till läder att tillgå.

Infotainmentsystemet består av en skärm på 13 tum med märkets senaste infotainmentsystem. Det finns många inställningsmöjligheter och det går att lägga in genvägar lite varstans. Systemet fungerar bra och är intuitivt.

Škoda Superb
Interiören är en pragmatisk plats. (Foto: Škoda)

Škoda Superb är knökfull med praktikalitet

Jämte utgående Superb har baksätet krympt en aning, vilket är till förmån för bagageutrymmet.

Oavsett vad är baksätet enormt rymligt, även om jag upplevde att lårstödet inte var fenomenalt. Bagageutrymmet – med sina 690 liter – är stort nog för att svälja en bowlinghall.

Kupén osar funktionalitet i allra högsta grad och Škoda utlovar 28 Simply Clever-funktioner. Det rör sig alltså om mer pragmatiska inslag som tjeckerna erbjuder i sina bilar.

Några exempel är paraplyer i dörrarna, ett bakre armstöd som går att justera i längd, och ett flyttbart solglasögonfodral.

Škoda Superb
Superb har största bagageutrymmet i segmentet. (Foto: Škoda)

Superb bakom ratten

Förra generationen Škoda Superb var märkets mest sålda – hela 866 000 bilar tillverkades mellan 2015 och 2024.

Efter fyra generationer av ”nya” Superb har Škoda lärt sig exakt vad kunderna efterfrågar. I sin tur är detta något som reflektera i körupplevelsen.

Hela 89 procent av modellens kunder är företagskunder medan resten alltså består av privatpersoner.

Superb är tänkt att erbjuda valuta för pengarna, innovation, samt en hög dos komfort och rymd.

Det är just komfortaspekten som genomsyrar hela upplevelsen och den försöker inte vara något den inte är. Med utrustningspaketet Laurin & Klement – döpt efter märkets grundare – förvandlades den dessutom till något av en lyxbil.

Škoda Superb
Rent kördynamiskt är Superb väldigt gemytlig. (Foto: Škoda)

En tjeckisk vagga

På plats i Portugal gavs jag möjlighet att provköra instegsmodellen i form av 1,5-liters bensin-mildhybriden, 2-liters dieseln på 193 hästkrafter och laddhybriden på 204 hästkrafter. Vi körde även 150-hästars dieselmotorn som inte kommer till Sverige.

Jag inledde mitt test bakom ratten på den framhjulsdrivna instegsmodellen som bjuder på 150 hästkrafter som går ner i backen via framhjulen. Om man vill ha fyrhjulsdrift måste man välja dieselmotorn på 193 hästkrafter eller bensinaren på 265 hästkrafter.

Den sjustegade dubbelkopplingslådan växlar snabbt och hänger alltid med i svängarna. Gasen i botten får en knappast att trilla av stolen, men det är nog för att hänga i kapp med Portugals hetsiga trafikrytm.

Styrningen är förtroendeingivande och Superb upplevs som flinkare än vad dess dimensioner ger nys om. Superb är väldigt förutsägbar och lättkörd även på slingriga och smala landsvägar.

Den utstrålar en enorm kompetens och i fyrhjulsdrivet dieselutförande får den ner kraften i backen effektivt och metodiskt.

Den helt nya fjädringen innebär upp till 15 olika inställningsmöjligheter (tillval) som varierar från extremt mjuk till bestämt sportig. Det finns emellertid ingenting med körupplevelsen som på något sätt uppmanar till sportig körning.

Superb glider över asfalten och besitter en sorts vaggande känsla på vägen. Endast vid de mest grövsta av infrastrukturmässiga ojämnheter har fjädringen det svettigt. I det stora hela är dock Superb en monumentalt bekväm vagn.

Jag kände att det skulle vara exakt noll problem att köra hela vägen från Lissabon hem till Stockholm i termer av komfort. Samtliga drivlinor är oerhört tysta och ljudnivån i kupén är väldigt låg.

Škoda Superb
Superb följer ett beprövat recept. (Foto: Škoda)

Den förväntade storsäljaren

I Sverige beräknas storsäljaren vara laddhybriden. Superb erbjuds endast med ett laddhybridalternativ, en 204 hästkrafter stark variant som har ”över 100” kilometers räckvidd på el.

Det är nog för att tillgodose 99 procent av kunders vardagliga behov.

Vår tid bakom ratten på Superb laddhybrid var oerhört begränsad. Kraften går ner i backen via framhjulen och gasen i botten kräver en hel del tankeverksamhet från drivlinan innan ekipaget rullar igång.

Med det sagt är det just den elektriska räckvidden som imponerar och kör man bilen på icke-aggressivt manér belönas man med en trevlig och bekväm upplevelse.

Škoda Superb
Superb-beståndet i Sverige väntas mestadels bestå av laddhybriden. (Foto: Škoda)

Škoda Superb är, öh, superb

Nya Škoda Superb imponerar på flera håll. Den erbjuder mycket valuta för pengarna, enorma mängder praktikalitet, en hög komfortnivå, och hela produkten upplevs som väldigt genomarbetad.

Instegsmodellen är riktigt bra och det är svårt att komma på anledning att välja något fräckare, såvida man inte är i behov av fyrhjulsdrift eller får ihop den ekonomiska ekvationen för laddhybriden. Rent rationellt lyckas Superb att uppfylla alla tänkbara krav.

Konstigt nog kostar Superb mer än Passat, vilket rent hierarkiskt är en ekvation som inte går ihop.

Rent kördynamiskt är den trevlig att ratta och fokuserar helhjärtat på sin paradgren – komfort och praktikalitet. Superb är en bestämt konservativ modell, men receptet har förfinats och slutresultatet är mäkta imponerande.

Škoda Superb
Superb gör exakt vad som utlovas. (Foto: Škoda)
Tekniska data

Škoda Superb 1.5 TSI m-HEV (2024)

Motor: 1,5-liters I4, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,3 sekunder
Toppfart: 222 km/h
Vikt: 1 575 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4902/1849/1482 mm
Pris: Från 439 300 SEK

Tekniska data

Škoda Superb 2.0 TDI 4×4 (2024)

Motor: 2-liters I4, diesel, 193 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,6 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1 750 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4902/1849/1482 mm
Pris: Från 472 300 SEK

Tekniska data

Škoda Superb iV PHEV (2024)

Motor: 1,5-liters I4, bensin, elmotor, 204 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,1 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Elektrisk räckvidd: ”Över 100 km”
Vikt: 1 750 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4902/1849/1482 mm
Pris: Ej fastställt

Första intryck

Škoda Superb

4.5

Škoda Superb satsar på sina styrkor och är bestämt konservativt lagd. Resultat är en bil som briljerar exakt där det efterfrågas.