Test: Volvo EX30 provkörd- den snabbaste Volvon någonsin
Volvo EX30 är en av märkts viktigaste modeller någonsin. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Barcelona för en provkörning.
Likt många andra aktörer fokuserar Volvo på suvar och EX30 blir den minsta suven som märket någonsin har byggt.
Något annat utmärkande med den svenska småsuven är att det är den första Volvon på länge som är baserad på Geelys elbilsplattform SEA som kom 2021 i samband med den kinesiska elbilen Zeekr 001.
Fokus under utvecklingen har enligt Volvo varit hållbara materialval och produktionsprocesser.
EX30 är till synes en Volvo
Direkt när man tittar på EX30 ser man den är en Volvo, och rent designmässigt är bilen i mina ögon riktigt lyckad.
Jag tycker också att den slår sina två Geely-syskon Smart #3 och Zeekr X på fingrarna på utseendefronten.
Designen är ren och attraktiv med sina korta överhäng, en låg taklinje och en bred, tuff stance.
Bilen har ingen från en kylargrill, eftersom det rör sig om en elbil, men tack vare den enorma Volvo-loggan ser det platta frontpartiet inte onaturligt tomt ut.
Trevligt men meckigt
Det skandivaniskt influerade Volvo-designspråket återfinns även interiört, där mycket av inspirationen sägs ha hämtats från Sverige.
Exempelvis kan man välja till dekorpaneler tillverkade av lin, och hårdplasten på den nedre halvan av instrumentbrädan och dörrarna har en struktur hämtad från en sten i Mariestad.
Vad som gjorde just den specifika mariestadska stenen märkvärdig hade Volvo inget svar på, men plasten ska vara enkel att återvinna då den saknar ytbeläggning.
Man valde därför att ge plasten mer struktur för att den ändå ska se attraktiv ut, men resultatet är inte helt olikt svart frigolit vid första anblick.
Även om man använt sig av enklare material i inredningen håller kvaliteten en genomgående hög standard.
Lite väl minimalitiskt
Fortsätter man till förarmiljön fortsätter den minimalistiska röda tråden, vilket inte nödvändigtvis kan ses som positivt.
Det första man lägger märke till är att det helt saknas mätare framför föraren. Likt i en Tesla Model 3 har hastighetsmätaren och annan relevant information förpassats till den central placerade infotainmentskärmen.
Skärmen använder sig av ett Google-baserat system, och kontrollerar det mesta på bilen från ventilation till förarstödsystem. Det saknas alltså riktiga knappar i kupén – med få undantag – och även kontrollerna på ratten är av touchtyp.
Upplägget är inte det mest lättnavigerade, och kan vara väldigt distraherande att använda när man kör.
Ett ergonomiskt mörker
Interiören består även av en rad ergonomiska missar, vilket kan härledas till ett lite väl stort fokus på kostnadsbesparingar. Att ta bort fysiska knappar gör utan tvekan bilen billigare att bygga, men jag tycker att man har skalat av interiören lite väl mycket.
Precis som i Volkswagen ID.4 finns det exempelvis bara två knappar hos föraren för att styra samtliga sidofönster. Med hjälp av en touchknapp – som är halvt skymd och saknar feedback – väljer man huruvida man vill styra bak- eller framfönstren. Detta fungerar särskilt dåligt.
En flink svensk
Ute på vägen övertygar bilen desto mer, då den möter med ett chassi som balanserar komfort och sportighet riktigt väl.
Det rör sig naturligtvis inte om någon renodlad sportbil, vilket det heller inte behöver vara, men EX30 är riktig kul att ta sig an kurviga vägar med, tack vare en kvick och fint viktad styrning och en imponerande flinkhet.
Fjädringskomforten är också god, samtidigt som chassikontrollen förblir intakt även i högre farter och vid hårdare gaspådrag, en punkt där exempelvis släktningen Zeekr X fått kritik.
Tre drivlinor på menyn
När det gäller drivlinor erbjuds det två bakhjulsdrivna varianter med olika stora batteripaket, och en fyrhjulsdriven toppmodell.
Räckvidden för de bakhjulsdrivna modellerna ligger på 344 respektive 475 kilometer, medan den fyrhjulsdrivna varianten kommer 450 kilometer.
Den fyrhjulsdrivna versionen av bilen är egentligen onödigt snabb, och avverkar 0-100-sprinten på bara 3,6 sekunder, vilket gör EX30 till den snabbaste Volvon någonsin.
De bakhjulsdrivna varianterna är långt ifrån slöa, och duger väl för vardagsbruk. Är man inte i behov av fyrhjulsdrift förefaller kombinationen av bakhjulsdrift och stort batteri därför vara det vettigaste valet.
Volvo EX30 ger blandade känslor
Nya EX30 är en Volvo som övertygar på flera punkter, mycket tack vare sitt fina formspråk och härliga köregenskaper.
Körställingen kan dock bäst beskrivas som en kompromiss som dels gör det svårt för långa att hitta en bra körposition, samtidigt som det stjäls en hel del utrymme från baksätet.
Man blir även besviken på hur mycket interiören har skalats av i jakten på att spara kronor.
Avsaknaden av knappar och instrumenthus är dock knappast värre än i storsäljaren Tesla Model 3, och med ett grundpris på strax över 400 000 kronor är den lilla Volvon definitivt ett intressant alternativ.
Volvo EX30 Single Motor (2024)
Motor: Elmotor bak, 272 hästkrafter, 343 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 5,7 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 344 km
Vikt: 1 765 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4233/1837/1549 mm
Pris: från 429 000 kronor
Volvo EX30 Twin Motor Performance (2024)
Motor: Två elmotorer, 428 hästkrafter, 543 newtonmeter
Kraftöverföring: En-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 3,6 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 450 km
Vikt: 1 885 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4233/1837/1549 mm
Pris: från 559 000 kronor
Volvo EX30
Volvo EX30 imponerar på många punkter men ett hopplöst infotainmentsystem och många ergonomiska missar ställer till det.