Volkswagen ID.4 GTX och Golf R provkörda i Arvidsjaur
Volkswagen ID.4 GTX (2022)
Motor: 2 elmotorer, 299 hästkrafter, 472 newtonmeter
Kraftöverföring: 1–stegad växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,2 sekunder
Toppfart: 180 km/h
Elektrisk räckvidd: 480 km
Vikt: 2224 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4582/1852/1616 mm
Pris: från 563 900 SEKVolkswagen Golf R (2022)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, 320 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 270 km/h
Vikt: 1 588 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4290/1789/1466 mm
Pris: från 482 900 SEK
Diskussionen om fossila bränslen och elektrifiering är lika hetsig som en brittisk partiledardebatt. Det är ett ämne som polariserar men oavsett vad man tycker har båda sidor mycket att erbjuda. För att känna av skillnaden mellan fossilt och elektriskt bjöd Volkswagen upp oss till Arvidsjaur för att testa på Volkswagen Driving Experience. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra Volkswagen ID.4 GTX och Volkswagen Golf R på en frusen sjö.
På pappret har ID.4 GTX och Golf R flera likheter. Båda är prestandaversioner av ordinarie modeller, båda är fyrhjulsdrivna och båda har runt 300 hästkrafter. Medan GTX å andra sidan är mer GTI-orienterad är R-modellen en betydligt mer renodlad prestandamodell så helt rättvist var inte utgångsläget.
Med det sagt var syftet med iskörningen att ta del av skillnaderna mellan eldrift och fossildrift vilket ledde till en större uppskattning för båda. Vi lever i en övergångsperiod där varken det ena eller det andra kan avfärdas.
Elektriskt först ut
Volkswagen Driving Experience
Iskörning från
3700 EUR till 4200 EUREn hel helg i Arvidsjaur inklusive flyg, boende, mat
Dagen, som snöguden Ullr hade varit med och planerat, inleddes med manövreringsprover med ID.4 GTX. Först skulle man uppnå en förbestämd hastighet för att sedan panikbromsa och försöka placera bilen i en fyrkant.
Syftet var att visa upp att is är halt (!) och hur bilen ter sig under nordiska förhållanden. Därefter var det slalomkörning som gällde och då fick vi även möjlighet att ställa in ESC Sport-läget på antisladden. Fyrhjulsdriften är elektroniskt styrd och GTX är bakhjulsdriven tills framhjulen behövs medan motsatsen är fallet för Golf R.
ID.4 GTX tillåter inte en total avstängning (om man inte drar ut säkring nummer 13) vilket gör att den rycker in ifall det går lite väl mycket överstyr. Med det sagt tillåter den att man kan få ut bakändan lite lätt och den går att sladda kontrollerat. Den direkta responsen som elmotorerna medför gör att bilen hela tiden är lättmodulerad och den svarar på minsta lilla input från föraren.
Därefter stod bankörning på agendan – den plogade banan var ganska lång och smal och sikten obefintlig. Det går att köra förvånansvärt dynamiskt med ID.4 GTX men faktumet att antisladden inte går att stänga av helt inkräktar emellertid på hur livligt man kan köra bilen. Om det hade gått att stänga av helt är jag övertygad om att GTX hade trivts ännu bättre på den frusna sjön.
Dags för fossilt
Därefter var det dags att sätta tänderna i Volkswagen Golf R, som alltså är herren på Golf-täppan och en av de snabbaste bilarna inom segmentet. Vi har tidigare kört den på bana i Tyskland där vi även fick möjlighet att testa det berömda driftläget, ett läge som tveklöst kom till sin rätt på en frusen sjö i norra Sverige. Att ha med den sexfaldiga världsmästaren i fickparkering, Ronny Wechselberger, var också en bonus.
Driftläget kan skicka upp till 100 procent av kraften till bakaxeln. Därtill går antisladdsystemet att stängas av helt vilket gör att man kan köra med samma entusiasm som en Volvo-raggare på Biltemas parkering i Luleå. Det resulterar i att man kan man dansa runt banan med Golf R och även om man inte heter Block i efternamn går det att köra som en rallyförare.
Att byta riktning på Golf R är lätt och bilen är otroligt välbalanserad. En av dess styrkor är hur tillmötesgående och lättkörd den är även om min något ivriga körstil ledde till att jag fick bekanta mig med den Touareg som fanns på plats för att dra ut oss ur de mjuka snödrivorna.
Vad är skillnaderna?
Förbrukning på bilarna
ID.4 GTX
83,5 kWh/100 km
Officell: 17,4 kWh/100 km blandatGolf R
33,4 l/100 km
Officell: 7,1 l/100 km blandat
Skillnaden på Golf R och ID.4 GTX är som skillnaden mellan en olympier och en veteranidrottare. Medan den ena är en familjesuv med sportiga ambitioner är den andra en hetlevrad prestandabil med ett drift- och Nürburgring-läge. Med det sagt är skillnaderna mellan elektriskt och fossilt distinkta.
Eldriften innebär snabbare respons och lättare modulering. Dessvärre innebär även hård körning att i minusgradiga förhållanden att räckvidden dyker som en pilgrimsfalk. I just den snudd på arktiska miljön vi fick erfara kändes Golf R mer hemmahörande än ID.4 GTX.
Volkswagen Golf R är naturligtvis mer skapt för prestandakörning och fossildriften innebär mer dramatik men också mindre förutsägbarhet. Att jämföra bilarna rakt av är givetvis orättvist men man kan dra lärdom av båda sidor av myntet. Att framtiden är elektrisk vet vi redan men rent objektivt lämpar sig en fossilbil bättre om man ska sladda runt på en frusen sjö, åtminstone i dagsläget.
Summan av kardemumman
Fossilt eller elektriskt? Dispyten kommer att fortgå en lång tid framöver och om man som vi kan se för- och nackdelar med båda alternativen lever vi i en minst sagt spännande övergångsperiod. Genom att ställa ID.4 GTX mot Golf R gav Volkswagen elbilen ett underläge – det hade varit mer rättvist om Tiguan med 245-hästars bensinmotorn hade ställts mot ID.4.
Vilken bil som är bäst att köra på en frusen sjö är emellertid en icke-fråga. Det intressanta är i stället att se hur de olika drivmedlen upplevs under samma förhållanden och även uppskatta hur otroligt snabbt utvecklingen går. Hur ser då framtiden ut? Det kan ni nog lista ut själva!
Betyg
Sammanfattning
När det kommer till körning på is känns Golf R som skapts för ändamålet. Man kan inte påstå att ID.4 GTX vantrivs men i det här fallet fick fossilbilen verkligen briljera.