Icons of Porsche besökt: Bilfestivalen för hela familjen
”För mig är Porsche inte bara en bil, utan det är en helt egen kultur, en livsstil” förklarar Behnam Eghtedari, ägare av en 911 Turbo S Exclusive Series. Vi befinner oss i Dubai för festivalen Icons of Porsche.
Evenemanget drog i gång 2021 och anordnades lokalt av Porsche Mellanöstern. Två år senare blev vi inbjudna av det tyska märket för att få uppleva vad som nu blivit den största bilfestivalen i Mellanöstern.
Årets upplaga, den tredje i ledet, fokuserade på att fira 75 år av märkets sportbilar, och 60 år av Porsche 911.
En kulturkrock
Icons of Porsche var ett lokalt evenemang som Porsche från centralt håll sedermera beslutade sig för att ansluta till.
Under 2022 visade de upp då helt nya Porsche 911 Dakar där, och 2023, bjöd på den regionala premiären av nya Porsche Panamera.
Det första året bjöd på 7 000 deltagare, det andra 15 000, och det tredje – alltså det vi gästade – hade 27 000 besökare.
Icons of Porsche är tänkt att erbjuda något för hela familjen i termer av bilar, konst, och kultur.
Entusiasmera mera
Syftet med festivalen är dels att hylla den gemenskap som bilar medför och Icons of Porsche är sannerligen ett Mekka för Porsche-fantasten, varför besökare hade flockats från Saudiarabien, Australien, Kanada, Sydafrika – och såklart Sverige.
Vi hade fått åka till Dubai för att få beskåda premiären av nya Porsche Panamera, men även få spatsera runt på festivalområdet.
Tanken bakom var att visa hur extremt lojala märkets kunder är och hur passionerade alla är.
2023 markerade även 60-årsjubileumet för Porsche 911, varför det var ett extra viktigt år för det Stuttgart-baserade märket.
Med pompa och ståt
Porsche hade tagit med sig en hel del godbitar från sina samlingar i Tyskland. Däribland alla generationer Porsche 911, en del bilar från deras Sonderwunsch-samling.
Sonderwunsch – ”specialönskan” – är namnet på märkets avdelning för helt skräddarsydda bilar. Totalt är 0,2 procent av bilarna som säljs årligen ”Sonderwunsch-bilar”
Det rör sig om 700 bilar per år där kundens önskan är Porsches lag, såvida önskemålen är på rätt sida om lagen.
Vissa önskemål – exempelvis ett annat material på inläggen i bilen – kräver att bilarna krocktestas, något kunden måste stå för.
På plats visade Porsche upp en specialbyggd 911 Turbo som var den moderna tolkningen av den första 911 Turbo-bilen någonsin.
Utöver en rad Sonderwunsch-bilar fanns även legendariska Porsche 959, Carrera GT, och Porsche 918. Det fanns ett hundratal klassiska bilar, och närmare 2 000 vanliga Porsche-bilar.
Abdulla Sedki, ägare av en Porsche 991 GT3 RS, berättar att Icons of Porsche är ”ett fantastiskt evenemang som handlar om att visa vad det innebär att äga en Porsche. Det är en fråga om att föra samman människor från olika bakgrunder med en gemensam passion för bilar”.
Det är just sådana utlåtanden som går runt som ett eko på Icons of Porsche. Det är knappast en överraskning, inte minst med tanke på att alla på plats är fullständigt Porsche-tokiga.
Youssef Fittiani, grundare av Porsche Club Kuwait, kör en knallgul Porsche Carrera GT.
”Porsche har varit mitt utlopp för glädje sedan 1990” berättar han. Alla man pratar med vill mer än gärna dela med sig av den glädje och, rent av, kärlek de känner för det tyska märket.
Porsche bjöd på en temafest
Festivalområdet på några tusen kvadratmeter var i år uppdelat i åtta olika områden.
Det rörde sig om ”60 år av Porsche 911”, en ”E-Sport Arena”, ”The Pit Lane”, ”The Boulevard”, ”Mission X”, ”Porsche Museum”, ”Art Beach”, och ”The Panamera Cube”.
Det fanns även en vagnpark av foodtrucks, en tradtionell tysk Biergarten, och en scen med diverse uppträdanden. Det kryllade också av olika overlanding-utrustade Porsche Cayenne.
På plats fanns även en uppblåsbar Porsche 911, som kammade hem världsrekordet för världens största uppblåsbara fordon.
Fortsättningsvis erbjöd Porsche festivalens besökare att få gratis tatueringar där man kunde välja mellan en rad olika Porsche-relaterade motiv. Det fanns även kläder, kepsar, konstverk, och en rad aktiviteter för hela familjen.
Många Porsche-representanter på plats var måna om att berätta för mig att det var viktigt att evenemanget var öppet för hela familjen.
Porsche har minst sagt lojala kunder
Icons of Porsche har växt så det knakar sedan sin debut 2021. Efter att ha börjat som ett lokalt initiativ med bara 7 000 besökare, har evenemanget vuxit till ett internationellt sådant med närmare 30 000 besökare, från världens alla hörn.
Den entusiasm som Porsches kunder visar är något tyskarna måste förvalta väl, inte minst när elektrifiering står för dörren. I Dubai fick vi även möjlighet att diskutera med några högt uppsatta Porsche-potentater om vad som komma skall.
Det var snack om e-bränslen, om hur kommande elektriska Porsche 718 ”inte kommer att slå rekord i räckvidd” och om hur Porsche 911 ska elektrifieras, samtidigt som den behåller sin ikoniska boxersexa.
Gemenskapen i bilvärlden är oslagbar – oavsett bilmärke – och bilarna, vädret och stämningen gör alla Icons of Porsche till något oerhört minnesvärt, särskilt om ditt hjärta slår lite extra för Porsche.