Test: Porsche 911 S/T – när bilkörning är din hobby

60 år sedan visades Porsche 911 upp för första gången. Nu vill märket dra skynket av sin jubileumsmodell Porsche 911 S/T. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till södra Italien för att stifta närmare bekantskap.

“Bella macchina!” utbrast den italienska mannen. Jag hade precis stannat och fotat nya Porsche 911 S/T framför hans första generationens Fiat Panda.

Ungefär samtidigt uppenbarade sig den språkliga barriären, men hans lyriskhet beträffande Porsches 60-årspresent till 911 smittade av sig och krävde ingen översättning.

Man kan tro att likheterna mellan en Porsche 911 S/T och en Fiat Panda slutar vid fyra hjul, en ratt, och en manuell växellåda.

Faktum är dock att båda bilar är utvecklad enligt en liknande filosofi, även om det handlar om vitt skilda bilar. I fallet Fiat Panda handlar det om att demokratisera mobilitet för den italienska massan.

I fallet Porsche 911 S/T handlar det om att göra en bil som är så rolig att köra som det bara går. Enligt Porsches ingenjörer på plats rör det sig om den bästa 911:an någonsin, åtminstone i termer av körglädje.

Porsche 911 S/T
Fiat Panda och Porsche 911 S/T har mer gemensamt än man kan tro. (Foto: Marcus Berggren)

Den enda som spelar roll är föraren

Totalt ska 1 963 exemplar av 911 S/T tillverkas. Det är ingen slump, utan det har att göra med att 911 för första gången kom till världen 1963 och S/T-modellen är tänkt att hylla det genom att erbjuda den mest körglada 911-modellen hitills.

I korta drag rör det sig om en Porsche 911 GT3 Touring med en rad uppgraderingar.

Vi börjar med en lägre vikt – 1 418 kilogram för GT3 att jämföra med1 380 kilogram för S/T. Det har att göra med magnesiumfälgar, en lättviktskoppling, ett lättare svänghjul, ett lättare batteri, ingen bakhjulsstyrning, och kopiösa mängder kolfiber.

För att öka körglädjen bakom ratten har Porsche justerat utväxlingen i den 6-växlade manuella lådan. I sin tur minskar toppfarten, men som förare tvingas man växla oftare.

Styrningen redovisar till punkt och pricka vägytans struktur och det sker en strid ström av kommunikation precis hela tiden. Styrningen är oerhört linjär och har även den fått sig en omkalibrering jämte GT3.

911 S/T är en bil som avslöjar för omvärlden att ens absolut största intresse i livet är att köra bil.

Interiört möts man av tygsäten, en ratt utan vred, inga handtag, en kolfiberbur, och ett fåtal knappar.

Det finns ett infotainmentsystem, som egentligen är helt onödigt men behövs för bilens elektroniska arkitektur. Det finns även en knapp för att justera hur mycket bilen låter, som dock är helt onödig, samt en knapp för att justera fjädringen som inte gör något nämnvärt.

Porsche 911 S/T
Vi testade 911 S/T i södra Italien. (Foto: Porsche)

När bilkörning är det roligaste du vet 

Körningen skulle ta oss från den italienska västkusten och 35 graders värme, till 1 380 meters höjd och 18 grader.

I samma sekund som man vrider om nyckeln i 911 S/T vrålar den fyra liter stora boxersexan till liv. Det är samma motor som man finner i Porsche 911 GT3 RS: en boxersexa på 525 hästkrafter och 465 newtonmeter.

Ljudisoleringen är obefintlig och kupén fylls med boxersexans mekaniska skönsång. Kopplingen är lättmodulerad och motorn varvar lika friskt som en kolibris vingar tack vare ett extra lätt svänghjul.

Porsche 911 S/T
911 S/T är för dig som har bilkörning som ditt största intresse i livet. (Foto: Porsche)
Porsche 911 S/T
911 S/T är redan slutsåld. (Foto: Porsche)

En fråga om detaljer

Porsches ingenjör har reducerat slagen i den 6-växlade manuella lådan med 10 millimeter, något som gör de både korta och distinkta. Varje växling är som en handskakning med en gammal vän, och bilen uppmanar föraren att hela tiden jaga varvstopp.

Vid 5 000 varv ökar ljudbilden markant och det blir omöjligt att konversera i bilen. Sätena håller både förare och passagerare på plats. 

Varje raka i södra Italien uppmuntrar till gasen i botten och varje kurva riskerar att dölja en traktor.

911 S/T känns rastlös så fort man inte kör den i full kareta. Den kombinerar denna otålighet med en förmåga att belöna sin förare. Detta är långt ifrån en bil man bör bruka dagligen.

Skicket på syditalienska vägar kan jämföras med en byggarbetsplats och får kullersten att framstå som en marmorskiva. Trots det lyckades inte en enda potthål få 911 S/T att hamna utanför sin komfortzon.

Oavsett underlag hugger fjädringen tillbaka – den tog en man ett års hltidsarbete att kalibrera – och det är fascinerande hur orädd fjädringen är för ojämna underlag.

Vanligtvis brukar vi under provkörningar snacka friskt med de branschkollegor som vi delar bil med. I en Porsche 911 S/T sitter man istället helt knäpptyst för att bilen kräver ens fulla uppmärksamhet.

Porsche 911 S/T
911 S/T ska tillverkas i 1 963 exemplar. (Foto: Porsche)
Porsche 911 S/T
911 S/T är den sista specialversionen innan den nya generationen 911 lanseras. (Foto: Porsche)

Porsche 911 S/T är ingen leksak

Att tillbringa timme in och timme ut bakom ratten på en 911 S/T är som att gå i terapi. Den kräver så enormt mycket av föraren vilket innebär att man är ständigt närvarande, både fysiskt och psykiskt. 

Allt annat man möjligtvis tampas med i livet är som bortblåst.

Porsche 911 S/T förvandlar bilkörning till en aktivitet som kräver lika mycket anstränging som att gå till gymmet. Har man en 911 S/T måste man skriva in ”köra bil” i kalendern, för att det är en sådan involverande upplevelse.

Efte flera timmar på italienska bergsvägar blir man genuint utmattad. Den ylande motorn, den sanslösa prestandan, och den briljanta manuella växellådan bidrar till att stimulera alla ens sinnen.

Porsche 911 S/T är en bil som kräver uppvärming. Varje gång man hoppar in i bilen blir det lite som första åket i skidbacken. Det dröjer lite innan man blir varm i kläderna men man uppmanas om och om igen till att pusha lite till, och lite till.

Porsche 911 S/T
911 S/T har föraren i fokus. (Foto: Porsche)

En bil för körfantasten

S/T är en födelsedagspresent av rang för Porsche 911. Dess syfte att vara så rolig att köra som möjligt är något den fullständigt briljerar på. 911 S/T känns extremt rå och levande.

Den uppmuntrar till inspirerande körning men dess kompetens gör att den håller en lite lätt i handen hela tiden. 911 S/T kräver enormt mycket ansträngning, men som förare belönas man under resans gång.

Enligt rallylegenden Walter Röhrl är Porsche 911 S/T den bästa bil han har kört. Och jag kan inte göra något annat än att hålla med. Bella macchina var det va?

911 S/T är en bil man aldrig vill sluta köra. (Foto: Porsche)

Fördelar

  • Allt kretsar kring föraren
  • Helt magisk körupplevelse
  • Fjädringen är fenomenal

Nackdelar

  • Redan slutsåld
  • Onödiga knappar
  • Går inte att köra till vardags
Tekniska data

Porsche 911 S/T (2024)

Motor: 4-liters sexcylindrig boxermotor, 525 hästkrafter, 465 newtonmeter.
Kraftöverföring: 6-växlad manuell växellåda, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h: 3,7 sekunder.
Toppfart: 300 km/h.
Vikt: 1 380 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 4573/1852/1279 mm.
Pris: från 3 270 000 SEK

Första intryck

Porsche 911 S/T

5.0

Porsche 911 S/T är den ultimata bilen om du fullständigt älskar att köra bil.