Test: Vi körde (nästan) alla generationer Porsche 911

Södra Tyskland är en kuperad oas av vägar som verkar vara designade med motorsport i åtanke. Inte undra på att det var just där Porsche-museet valde att fira in 911:s 60-årsjubileum. Vi fick möjlighet att köra (nästan) alla generationer Porsche 911.

I samband med detta bjöd de oss på en unik möjlighet att få köra ett gäng 911:or från museet för att på så vis illustrera den enorma utveckling som de senaste sex decennierna inneburit.

Generation #1 av Porsche 911

Porsche 911 lanserades i samband med Frankfurt-mässan 1963. Den skulle initialt ha hetat Porsche 901, men för att undvika bråk med Peugeot ändrades beteckningen till 911.

Den första bilen vi fick köra på plats i Tyskland var Porsche 911 S 2.2 Targa från 1970. Den första generationen tillverkades i 10 år, från 1963 till 1973.

”Så snart man rullar iväg och samlar mod att trycka på lite hårdare (det rör ju sig trots allt om en 50 år gammal musei-bil) inser man snabbt att samspelet mellan motor, växellåda och pedaler smälter samman lika väl som löjrom, rödlök och gräddfil.”

Utdrag från vår provkörningsrapport om bilen.
Porsche 911
Vi körde första generationen Porsche 911 i Tyskland. (Foto: Porsche)

Generation #2 av Porsche 911 (G)

G-generationen av Porsche 911 visades upp för första gången på 1973 års upplaga av Frankfurt-mässan och var en evolution av den första generationen av 911.

Den var lite större, snabbare och styvare men på det stora hela rörde det sig snarare om gryning och skymning snarare än natt och dag.

”Styrningen är tightare, bilen rullar inte ens i närheten så mycket i kurvor, fjädringen är avsevärt hårdare, och prestandan rejält uppgraderad. Resultatet är mycket fin väghållning, och en kurvtagningsförmåga som kan mäta sig med betydligt nyare bilar.”

Utdrag från vår provkörningsrapport om bilen.
Porsche 911
Porsche 911 generation G fick sin produktion förlängd. (Foto: Porsche)

Generation #3 av Porsche 911 (964)

Porsche hade ingen 911 av generation 964 att tillgå under vårt besök i Tyskland. Med det sagt innebar denna nya generation ett enormt kliv för modellen. Den hämtade mycket teknik från legendariska Porsche 959 – som vi också har provkört.

”Likt 996 är 964 inte lika respekterad som andra 911-generationer. Men varför? Jag är inte helt säker, inte minst för att den ser bra ut, känns tuff som tusan, och upplevs som enormt potent.”

Richard Meaden, Evo
Porsche 911
Porsche 911 generation 964 är populär i 911-kretsar. (Foto: Porsche)

Generation #4 av Porsche 911 (993)

I Tyskland fick vi emellertid lägga vantarna på generation 993 av Porsche 911.

993-generationen av Porsche 911 visades för första gången upp år 1993 på Frankfurt-mässan och representerade ett stort steg framåt för Porsches klassiska sportbil. Helt plötsligt katapulterades bilen in i 90-talet med ett betydligt modernare utseende med vackert runda former.

”Porsche 993 är mest känd för att det är den sista 911:an med luftkyld motor. I fallet Turbo S rör det sig om en dubbelturbomatad 3,6 liter stor boxersexa med 450 hästkrafter, sex-växlad manuell låda och fyrhjulsdrift. Galet? Svar ja.”

Utdrag från vår provkörningsrapport om bilen.
911 Turbo S är galet snabb. (Foto: Porsche)

Generation #5 av Porsche 911 (996)

Den femte generationen Porsche 911 stavas 996 men fanns inte heller inte att tillgå under vår vistelse i Tyskland. Just generation 996 sägs vara den minst populära och Porsche fick mycket kritik för både den exteriöra och interiöra designen, inte minst med hänsyn till hur konservativ den är.

”Det är en så precis och flink bil att köra snabbt. Den har inte lika mycket mekantiskt grepp som nyare bil och motorerna är inte lika vassa, men den erbjuder enorma mängder känsla och känns kördynamiskt speciell.”

Richard Meaden, Evo
Porsche 996 är minst omtyckt av alla 911-generationer. (Foto: Porsche)

Generation #6 av Porsche 911 (997)

Porsche 911 av 997-generationen lanserades 2004 och var ett tydligt steg tillbaka från den kontroversiella design den föregående modellen debuterade i slutet av 90-talet. Borta var de fula framlyktorna som påminner om ett stekt ägg och tillbaka var de klassiska, runda lyktorna.

”Väl uppe i fart och varvtal är emellertid 997 Targa 4S en fröjd att köra. Den är sportbils-snabb utan att vara skrämmande och beter sig precis som man förväntar sig i kurvor, det vill säga alldeles ypperligt.”

Utdrag från vår provkörningsrapport om bilen.
Porsche 911
Vi körde Porsche 911 av generation 997 i Tyskland. (Foto: Porsche)

Generation #7 av Porsche 911 (991)

991-generationen av 911 visades upp på Frankfurt-mässan 2011 och lanserades året därpå. Bilen var avsevärt större än generationen den ersatte, hjulbasen växte exempelvis med en hel decimeter.

”Porsche 991 skulle kunna lanseras idag utan att en endaste själ skulle ifrågasätta den. Den är svinigt snabb, fruktansvärt kompetent i kurvor, och dessutom tillräckligt praktisk för att (med lite ansträngning) fungera som enda-bil.”

Utdrag från vår provkörningsrapport om bilen.
Generation 991 av 911 är nästan för bra. (Foto: Porsche)

Generation #8 av Porsche 911 (992)

Den senaste generationen 911, även känd som 992, lanserades till modellåret 2020 och växte därmed ytterligare ett snäpp på storleksskalan. Nu var alla motorer turboladdade, oavsett modell, och Porsches designers hakade på den pågående trenden med ljusramp där bak, även här oavsett modell.

”Och visst är detta en vansinnigt rolig bil att ratta. Den 7-växlade manuella lådan arbetar i perfekt harmoni med en kopplingspedal med så mycket känsla att man blir gråtfärdig (på ett bra sätt).”

Utdrag från vår provkörningsrapport om bilen.
Porsche 911 Carrera T
Porsche 911 Carrera T är en av märkets senaste skapelser. (Foto: Porsche)

60 år av Porsche 911

2023 markerade 60 år av Porsche 911. Under årets körde vi dels alla ovanstående modeller men även nya Porsche 911 S/T – jubileumsmodellen – samt specialmodellen Porsche 911 Dakar.

Porsche 911 S/T
Vi testade 911 S/T i södra Italien. (Foto: Porsche)
Porsche 911 Dakar
911 Dakar är kittad för det mesta. (Foto: William Koitrand)