Test: Nya Ford Mustang provkörd – en slägga till bil
Ni vet Ford Mustang, den där amerikanska muskelbilen som har varit en konstant på marknaden sedan mitten av 60-talet? Nu har det kommit en helt ny generation, som dessutom erbjuds i en extra elak specialversion. Är den markant förbättrad eller spelar samma gamla musik fortfarande i Fords fabriker?
Vi flögs ner till Nice i Frankrike för att lägga i Högsta Växeln och ta reda på det.
Foto: Ford
Är verkligen nya Ford Mustang helt ny?
Vid första anblick ser detta inte alls ut som en ny generation. Man får nästan lite samma känsla som när man tittar på en ny Porsche 911. Så lättlurad är jag minsann inte att jag ska tro att detta är en helt ny bil! Men vid närmare anblick ser även jag att varenda karosspanel är ny.
Och visst ser nya Ford Mustang på något vis mer modern ut trots att uppdateringarna är minst sagt odramatiska, och släktskapet med den första generationen är fortfarande mycket tydligt.
Grov men funktionell
Desto större är emellertid skillnaderna på insidan. Interiören domineras av en stor panel bestående av två skärmar, en för infotainment och en för instrumenten.
Samtidigt har också många funktioner, däribland otacksamt nog klimatsystemet, flyttats till skärmen vilket blir onödigt pilligt. Ford har dock varit sympatiska nog att behålla en panel med knappar som kontrollerar ett antal viktiga funktioner.
Kvalitetskänslan vill jag påstå fortsatt matchar det vi har kommit att förvänta oss av Ford Mustang.
Det innebär en hel del hårdplast på sina håll, men detta är en bil där majoriteten av krutet har lagts på den stora motorn snarare än en interiör med en hantverksmässig nimbus.
En intressant detalj som snabbt blir uppenbar så snart man slår sig ner i nya Mustang är parkeringsbromsen som nu är elektrisk men behåller en fysisk spak.
Denna är till för att man ska kunna initiera en sladd och går att modulera beroende på hur hårt man drar i den. Vill man inaktivera p-bromsen trycker man helt enkelt kryckan nedåt. En kul men kanske också onödigt krånglig lösning.
Prisa gudarna för denna åttacylindriga skapelse
Det viktigaste i en Ford Mustang är enligt mig motorn, och jag kan gladeligen rapportera att Ford har lyckats behålla den fem liter stora sugmotorn med åtta cylindrar. I en eldriven värld framstår den som uråldrig och just därför helt underbar.
Motorn levererar 446 hästkrafter och ett sjusärdeles muller. Till V8:an kan man få antingen en sexväxlad manuell växellåda eller en 10-stegad automatlåda.
Av dessa är den manuella lådan det helt klart bästa alternativet eftersom automatlådan växlar som om den får provision varje gång den gör det.
Visst vevar man växlarna själv
Den manuella lådan har mycket långa växlar och kast, och det är enkelt att finna ett gott samspel mellan koppling och växellåda. Det är enormt underhållande att varva ut varje växel och samtidigt bjudas på en åttacylindrig symfoni (som för övrigt kan förstärkas med en knapptryckning).
Det krävs mycket styrinput för att ta bilen runt kurvor och det känns som att det är mycket massa som ska byta riktning. Mustang är tveklöst fortsatt mer av en slägga än en skalpell, och trivs bättre en bit under gränsen än mitt på den.
Fjädringen är sympatiskt inställd för vardagskörning med konsekvensen att bilen rör sig en hel del i höjdled på ojämna vägar.
Grattis på födelsedagen
2024 råkar också vara 60-årsjubileet för modellen i fråga och Ford firar detta med en specialutgåva av Mustang som de kallar för Dark Horse.
Den får några extra hästkrafter, specialfälgar och ett gäng trevliga exteriördetaljer. Tanken är att den ska vara något mer banpreppad än en standard-Mustang med bättre kylning och hårdare stämd fjädring.
I verkligheten skiljer sig inte en vanlig GT och Dark Horse enormt. Den största skillnaden vill jag nästan påstå är priset. Dark Horse kostar nämligen 130 brak mer.
Dessa pengar sparar jag hellre eftersom hela poängen med en Mustang är att den ska vara nåbar för den stora massan.
Ford Mustang gör det igen
Nya Ford Mustang är uppfriskande traditionell. Den bjuder på en fet V8-motor, manuell växellåda och en körupplevelse som är närmre minröjning än hjärnkirurgi.
Och i en Mustang behöver man inte köra som en huligan för att ha kul, vilket ju är tacksamt. Visst spelar samma musik fortfarande i Fords sportbilsfabriker, och jag är oerhört glad för det!
Ford Mustang GT Coupé (2024)
Motor: 5-liters V8, bensin, 446 hästkrafter, 540 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 808 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4810/2080/1394 mm
Pris: Från 665 900 SEK
Ford Mustang GT
Nya Ford Mustang GT följer ett beprövat recept och framstår som bestämt charmig och lekfull.