Test: Porsche 911 Targa 4S från 2008 provkörd – inburat monster
Södra Tyskland är en kuperad oas av vägar som verkar vara designade med motorsport i åtanke. Inte undra på att det var just där Porsche-museet valde att fira in 911:s 60-årsjubileum.
I samband med detta bjöd de oss på en unik möjlighet att få köra ett gäng 911:or från museet för att på så vis illustrera den enorma utveckling som de senaste sex decennierna inneburit.
Näst på tur var en 911 av 997-generationen.
Ett steg i klassisk riktning
Porsche 911 av 997-generationen lanserades 2004 och var ett tydligt steg tillbaka från den kontroversiella design den föregående modellen debuterade i slutet av 90-talet. Borta var de fula framlyktorna som påminner om ett stekt ägg och tillbaka var de klassiska, runda lyktorna.
Den bil som Porsche-museet plockat med sig var en 911 Targa 4S i den fantastiska kulören ruby-röd som bjuder åskådaren på ett härligt djup och lyster.
Interiören är helgrå vilket kanske inte låter särskilt festligt men den gifter sig oerhört väl med den livfulla exteriören.
Invändigt är det mycket stor skillnad mellan generation 993 och 997. Sägas bör också att det finns en generation däremellan, nämligen 996, men någon sådan fanns inte tillgänglig för oss att testa denna gång.
Mittkonsolen domineras emellertid nu av en stor touchskärm med ett tidigt infotainmentsystem som idag börja visa sin ålder. Därutöver finns här en smärre tsunami av tydligt och logiskt märkta knappar.
Visst är ljusinsläpp underskattat?
Det märks dock av att Porsche har behövt tumma något på kvaliteten. 993-generationen känns byggd som ett bankvalv medan 997 känns betydligt plastigare i reglage och allmän konstruktion vilket var en trend som genomsyrade många modeller under mitten av 00-talet.
Med det sagt är kvalitetskänslan inte på något sätt dålig, och Porsche säljer nya infotainmentsystem med samma look som det som bilen kom med original. En 997 kan därför användas till vardags i allra högsta grad.
En 911 Targa av den här årgången har ett stort öppningsbart glastak snarare än den sorts halv-cabriolet de flesta antagligen förknippar med en 911 Targa.
Enligt mig är detta något av en underskattad modell med en tydlig charm. Kupén blir trevligt ljus och luftig men glastaksmekanismen äter upp en del huvudutrymme, främst på sidorna där skenorna sitter.
Automatlådan från helvetet
997 Targa 4S har en 3,8 liter stor boxersexa under den bakre ”motorhuven” med 355 hästkrafter, permanent fyrhjulsdrift, och i den här specifika bilens fall, en fem-stegad Tiptronic-automatlåda som aldrig borde tillåtits i närheten av något som ens påminner om en sportbil.
Visst är Targa tänkt att vara mer av en glidare med sin högre vikt och tyngdpunkt men automatlådan är kort och gott för trög för att kännas sportig.
Det känns snarare som att det gömmer sig en best någonstans under all plåt men den hålls fången av växellådan. I komfort-läget växlas det en väldig massa och i sport-läget blir lådan för ryckig i stadstrafik.
Porsche 911 som är bra på andra sätt
Väl uppe i fart och varvtal är emellertid 997 Targa 4S en fröjd att köra. Den är sportbils-snabb utan att vara skrämmande och beter sig precis som man förväntar sig i kurvor, det vill säga alldeles ypperligt.
På ratten sitter två knappar på vardera sida som kan växla både upp och ned, standarden med paddlar hade ännu inte etablerats. Tyvärr dödar den dåliga responsen i knapparna kul-faktorn något.
Utöver Tiptronic-lådan är inte en 911 av 997-generationen en dålig bil. Den hamnar i ett sorts semi-modernt fack bland sina släktingar som många uppskattar idag, men som andra inte tilltalas av.
Är du ute efter en sån här gör du rätt i att leta fram ett välskött exemplar med manuell låda eller Porsches dubbelkopplingslåda PDK som lanserades i och med ansiktslyftet av 997.
Resan med Porsche-museet bestod inte bara av körning med 997 Targa 4S utan även av 911 S 2.2 Targa, 911 SC Cabriolet, 993 Turbo S, 991 Carrera S, och 992 Carrera T. Håll utkik efter dessa texter på Högsta Växeln, för de kan jag lova att ni inte vill missa.
Porsche 911 Targa 4S (2008)
Motor: 3,8-liters boxersexa, 355 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,4 sekunder
Toppfart: 280 km/h
Vikt: 1 575 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4260/1315/1795 mm