Test: Nya Volkswagen Golf R provkörd – bilen som gör allt?
Behöver du en bil som klarar av det mesta utan några större kompromisser? Då framstår en prestanda-halvkombi som ett tilltalande alternativ. Volkswagen Golf R är en sådan och nu har den fått sig ett försiktigt ansiktslyft. Volkswagen bjöd med oss till Tyskland för att få ratta ett gäng förproduktionsbilar.
Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra nya Volkswagen Golf R.
Foto: Volkswagen
Blinka och du missar det
Volkswagens populära familjeräser har alltså fått sig en extremt försiktig uppdatering. Fronten ska tydligen vara ny men den nya bilen ser ärligt talat ut som den gamla, som inte på något sätt var en oattraktiv pjäs. Men visst hade man kunnat önska sig lite mer fantasi från Volkswagen.
Trevligare är emellertid att man i uppdaterade Golf R nu får 13 extra hästkrafter, vilket innebär totalt 333 friska fålar. Även infotainmentsystemet har uppdaterats till Volkswagens senaste version. Det fungerar på det stora hela bra men förlitar sig i något för hög grad på touchinput, både via skärmen och touchknapparna på ratten. Fler fysiska reglage för de vanligaste funktionerna hade inte suttit fel.
De e bar’ å åk
Volkswagen Golf R har sedan dess introduktion urskilt sig från mängden genom att vara en otroligt förutsägbar och lättkörd vagn vilket fortfarande gäller för den uppdaterade versionen. Bokstavligt talat vem som helst kan köra snabbt i en Golf R. Det är bara att trycka plattan i mattan, vrida ratten åt det håll man vill åka och så löser bilen resten med sitt trygga fyrhjulsdriftsystem.
Under huven sitter en fyrcylindrig bensinmotor som med hjälp av turboladdning levererar mycket god effekt och prestanda. 333 hästkrafter är naturligtvis mycket i en Golf och bilen är snabb men aldrig chockerande. Kraften går från motor till hjul via Volkswagens blixtsnabba dubbelkopplingslåda DSG med sju steg.
För att krydda till körupplevelsen lite extra genereras ytterligare syntetiskt motorljud i kupén genom vibrationer i vindrutan. En intressant och kul idé som tillsammans med det valbara Akrapovič-avgassystemet får den fyrcylindriga motorn att låta betydligt sportigare än den borde.
Chassit är av dynamisk typ och har en imponerande spännvidd. I sitt mjukaste läge gör det Golf R till en utmärkt vardagsvagn med prestanda nog att kunna gasa sig ur kniviga trafiksituationer. Ställd i sitt hårdaste läge blir bilen å andra sidan en autobahn-kryssare av rang (jag lättade själv på gasen vid 270 km/h, den officiella toppfarten) som också känns nyfiken på att nosa på bankörning.
Behöver man egentligen mer?
Det som gör Volkswagen Golf R så tilltalande är att den erbjuder ett komplett paket för den som tycker att en dieseldriven Skoda Octavia är lite för osexigt (och vem gör ärligt talat inte det?). Det innebär att både baksäte och bagageutrymme i halvkombin är suveräna.
Och behöver du ännu mer plats där bak finns alltid kombi-varianten att tillgå. Den stoltserar med ett bagageutrymme som är fullkomligt enormt på smärre bekostnad av 0-100-tiden som är några tiondels sekunder sämre. Båda bilarna är förbannat vettiga familjebilar som klarar av det mesta.
Volkswagen Golf R gör exakt det man förväntar sig av den
Uppdaterade Volkswagen Golf R går inte att beskylla för att vara en sprillans ny bil men den är ändock bättre än versionen den ersätter. Den har blivit mer kraftfull och fått uppdaterad teknik vilket ytterligare cementerar dess position bland några av de vettigaste prestandabilarna man kan köpa.
Samtidigt kan man argumentera för att dess förutsägbarhet och lättkördhet förtar en del spänning och karaktär som köpare av den här sortens bilar ofta eftersöker. Golf R må inte vara en av de mest lekfulla eller galna bilarna i sin klass men den erbjuder ett sällan skådat helhetspaket.
Volkswagen Golf R (2024)
Motor: 2-liters fyrcylindrig motor, bensin, 333 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,6 sek
Toppfart: 270 km/h
Första intryck: 4,5/5
Volkswagen Golf R
Volkswagen Golf R gör förhållandevis extrem prestanda tillgänglig för gemene man. Den imponerar med hur lättkörd den är, men samtidigt rolig.