Jeep Compass 4xe provkörd i Stockholm

Jeep Compass 4xe (2021)
Motor: 1,3-liters, 4-cylindrig, bensin + elmotor, sammanlagt 240 hästkrafter, 470 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,3 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 50 km
Vikt: 1 971 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4394/1645/1819 mm
Pris: från 449 900 SEK

Jeeps renommé grundar sig i ett terrängfordon tillverkat för militären. I årtionden har receptet lett till en kultliknande kundgrupp där uttryck som ”it’s a Jeep thing” har myntats. I takt med att världens isbjörnar börjar svettas är emellertid ett fordon med fokus på framkomlighet och hög markfrigång inte särskilt tidsenligt. Jeeps svar på tal är – som alla andra – att elektrifiera sin befintliga fordonsflotta, något vi fått erfara med Wrangler 4xe. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra laddhybriden Jeep Compass 4xe på svensk mark.

Tuff miljökämpe

Kuriosa
Compass 4xe kan fås med 190 eller 240 hk
Lika kapabel i terräng som icke-laddhybriderna
Innebär att Jeep kan dra ner på inköp av utsläppsrätter

Något som å andra sidan rimmar väl med dagens trender är det faktum att hela Jeeps modellutbud består av SUV:ar. En elektrifierad SUV är således något som borde sälja som D-vitamin i december. Den Jeep Compass 4xe vi testade var pepprad med detaljer i blått men bortsett från det och laddluckan är det inget som avslöjar bilens elektrifierade anda. Utseendemässigt har Jeep lyckats väl och bilen osar ändå en kompetens och tuffhet som Jeep-fantaster kan uppskatta. På insidan möts man av en helt ny instrument- och dörrpanel och en ny 10,25-tumsskärm med ett uppdaterat infotainmentsystem.

Med Europa i sikte

Vad är nytt?
Ny front
Nya baklyktor
Helt ny interiör
Nytt infotainment
Nya säkerhetssystem

Med Compass 4xe tar sig Jeep an en mer europeisk approach. Det innebär att den inte känns riktigt så amerikansk som man kanske tror – vilket ofta är positivt – och hela konceptet av en laddhybrid-SUV är mer till för att tilltala politiska styrmedel snarare än amerikanska Jeep-galningar. Vad innebär då det för körupplevelsen? Tanken med alla Jeepar är att de ska briljera i terrängen. Även i elektrifierat utförande stämmer detta för Compass och för de som verkligen vill ge sig in i terrängen finns Compass 4xe i Trailhawk-utförande.

Kompassen visar fel

Om man rör sig bort från terrängen och i stället rör sig in på allmänna vägar träder en annan version av Compass fram. Den är komfortabel i höga hastigheter men är något stötig i lägre. På ren el kommer man cirka 4 mil vilket är i paritet med konkurrenter. Med det sagt är drivlinan inte raffinerad. Övergången mellan eldrift och fossildrift sker lika obemärkt som en granne som använder en slagborr klockan 03:30. Compass 4xe blir därför stundtals ryckig samtidigt som den 1,3-liter stora förbränningsmotorn gärna väsnas.

Summan av kardemumman

Det Jeep Compass anspelar på är främst image. En Jeep är en bil som upplevs som ball och har en bestämt äventyrlig aura. När det gäller just objektiva ting är det dock valuta för pengarna som är lockelsen med mycket utrustning och en prislapp som står sig bra jämte konkurrenterna. Bortsett från det anspelar Jeep på hela livsstilsbiten och det är bra mycket häftigare att ratta en Jeep än exempelvis en Volkswagen Tiguan. Konkurrensen är diamanthård och Jeep Compass 4xe utmärker sig egentligen inte tillräckligt för att man ska vara helt såld.

För- och nackdelar

+ Kompetent i terräng
+ Trevlig interiört
+ Äventyrlig
– Bränsletanken är minimal
– Konkurrenter är bättre
– Usel övergång mellan eldrift och fossildrift

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 2.5

Sammanfattning

Jeep Compass 4xe är amerikanernas svar på det ständigt växande laddhybridssegmentet. De spelar på sina styrkor och försöker paketera Compass 4xe som en kompetent livsstilsbil som inte räds för terrängen och som passar dig som är äventyrligt lagd. Resultatet är dock inte riktigt lika romantiserat som jänkarna vill tro.