Intervju med Henrik Fisker

I slutet av februari rapporterades det att över 33 000 personer förbeställt nya Fisker Ocean. I samband med det intervjuade vi en exalterad Henrik Fisker i Barcelona.

Knappt en månad senare var det dags för nästa milstolpe – 40 000 beställningar. I juni passerades 52 000 beställningar och vi tog tillfället i akt och träffade Henrik igen, men denna gång i samband med Goodwood Festival of Speed.

En elbil för massorna

”Först och främst ville vi designa en rolig elbil som kan användas varje dag” inledde Henrik vår intervju med. Tanken med Fisker Ocean är att ta sig an ett mer folkligt segment där det mellanstora-suv-segmentet givetvis är ett fenomenalt val. Läxan Fisker lärde sig från tidigare bilindustriella ambitioner var att det är mycket svårare att bryta sig in i de dyrare segmenten.

”Vi vill att den ska vara överkomligt prissatt men samtidigt riktigt hållbar” fortsätter han. ”Det är världens mest miljöhållbara bil vilket är något vi precis kunnat konstatera med forskning” förklarar han. BMW har som mest 27 kilo återvunnet material i sina bilar medan materialet i Fisker Ocean väger in på över 50 kilo.

Bilen kan även fås med ett solcellstak som kan ge upp till 250 mil gratis räckvidd per år. Dessutom erbjuder den även så kallad V2L (Vehicle-to-Load) som innebär att man kan försörja exempelvis sitt hus med el. När det gäller snabbladdning kan man räkna med hastigheter på upp till 250 kilowatt.

När vi var på plats i Barcelona och träffade Henrik fick vi även en ordentlig genomgång av Fisker Ocean. Mycket handlar om att minimera ägandekostnaderna och erbjuda flexibla leasingupplägg utan uppsägningstid. 

Genom att använda sig av kompositmaterial och andra billiga men samtidigt stöttåliga material pressar man dels försäkringskostnaderna, dels försäkrar man att reservdelar förblir billiga.

Miljötänk ända ut i fingerspetsarna

I takt med att bilindustrin elektrifieras innebär det att miljöpåverkan av produktionen skjuter i taket och resursanvändningen ökar drastiskt. Det finns bolag som jobbar aktivt med just den aspekten och i Fiskers fall handlar det om att ta ett steg i taget.

Fabriken där Ocean tillverkas, som ägs av Magna, ligger i Österrike och är samma fabrik som pumpar ut exempelvis Mercedes G-klass. Fabriken är koldioxidneutral och förlitar sig på vattenkraft som kommer från vattnet i Alperna. 

Fortsättningsvis är nästan inga av underleverantörerna mer än 1000 kilometer bort. ”Vi har även strikta förhållningsorder när det kommer till våra underleverantörer när det gäller barnarbete och tillverkning”. Självklart går det inte att beställa läder till din Fisker Ocean.

När det gäller batterier som ofta är en stor miljöbov erbjuder instegsvarianten av Fisker Ocean ett batteri med en räckvidd på 440 kilometer och utan kobolt, något som är av miljömässig hänsyn.

Det större batteriet – som erbjuder en klassledande räckvidd på 630 kilometer – innehåller den kontroversiella metallen. Med det sagt jobbar Fisker med gruvor som sysslar med så kallad etisk gruvdrift, exempelvis i Kanada.

Lansering runt hörnet

De första bilarna kommer att nå kunder senare i år, primärt i elbilslandet Norge. Både Danmark och Norge toppar bokningsstatistiken medan Storbritannien ligger på en tredje plats.

Fisker vill även penetrera den tyska marknaden, något som är svårt ”eftersom tyskar älskar att köpa tyska bilar”. Försäljningen sker direkt via Fisker och kunderna och det finns inga återförsäljare i vägen.

”När det gäller elbilar är folk betydligt mer benägna att testa nya märken och vi är nog det första realistiska alternativet till en viss amerikansk biltillverkare.” Med tanke på mängden förhandsbokningar, det minst sagt konkurrenskraftiga priset och filosofin bakom har Fisker det som krävs för att bli riktigt stora.

Priserna börjar på skrivande stund runt 400 000 SEK och för det får du en framhjulsdriven Fisker Ocean med 40 mils räckvidd.