Goodwood: Czinger 21C

För några år sedan var hyperbilarna på marknaden få, men numera verkar det var och varannan dag komma ut en ny, löjligt snabb mångmiljonbil – ofta från tillverkare som man aldrig har hört talas om. Nya 21C från Kalifornien-baserade Czinger Vehicles är ännu en aspirant till sportbilsvärldens högsta division.

Bilen står för tillfället utställd på Goodwood Festival of Speed med AI-styrd design och 3D-printing som sina stora ”buzzwords”. Vi är på plats och fångade några minuter med upphovsmannen Kevin Czinger för att ta reda på vad detta betyder i praktiken.

Spektakulära specs och centrerad förarplats

Även innan vi går in på tekniken bakom hur bilen är byggd är det värt att notera att 21C bjuder på minst sagt spektakulära specifikationer.

0-100-sprinten avverkas på 1,9 sekunder, 300 km/h nås på 8,5 sekunder och efter bara 21,3 sekunder gör man smått ofattbara 400 km/h. Att accelerera från 0 till 400 km/h och sedan bromsa tillbaka till 0 tar bara 27,1 sekunder. 

Grundpelaren för denna oerhörda prestanda är en hybriddrivlina bestående av en elmotor på varje framhjul och en egenutvecklad flat-plane-V8:a på 2,88 liter som varvar till 11 000 varv, vilka tillsammans har en systemeffekt på 1 250 hk.

Dessutom är bilen ovanligt lätt för klassen med en torrvikt på bara 1 240 kg, och med föraren och passageraren placerade bakom varandra i centrumlinjen är luftmotståndet också lågt.

Den egna drivlinan och centrerade körpositionen har också tillåtit Czinger att optimera hjulupphängningar, viktfördelning och downforce. Ett kvitto på att detta har gett utdelning är att bilen har slagit rekord för produktionsbilar runt både Laguna Seca och Circuit of the Americas.

Mer än en exercis i överflöd

Det råder alltså inga tvivel om att det är en bil med imponerande prestanda vi har att göra med, men för att bättre förstå 21C:ans syfte och hur artificiell intelligens och 3D-printing spelar in måste man titta på Kevins Czingers bakgrund. 

Hans huvudsyssla sedan många år är nämligen att driva tech techföretaget Divergent som jobbar med 3D-moduleing och -printning, och 21C är till stor del byggd med denna teknik. 

Tekniken går ut på att man matar in de parametrar som en komponent ska uppfylla i ett Al-baserat datorprogram, som sedan automatiskt räknar ut hur denna kan utformas på effektivast möjliga sätt. Den resulterande komponentdesignen 3D-printas sedan i det material som programmet avgör som bäst för ändamålet.

Resultatet är inte bara lätta komponenter, utan även minimerad energi-, tids- och materialåtgång under produktionen – något som enligt Kevin kommer att bli en allt viktigare hållbarhetsaspekt för i industrisammanhang framöver.

Czinger 21C är således inte bara en exercis i prestanda och överflöd, utan även ett sätt för Divergent att demonstrera och utveckla sina produktionsmetoder. 

Kevin Czinger med Czinger 21C

En hyperbil för en hållbarare framtid

Det är ofta svårt att sätta sitt finger på syftet av många av dagens mest spektakulära och obskyra hyperbilar, då de i många fall mest framstår som ett pråligt sätt för supperika att slösa pengar. Czinger 21C skiljer sig från mängden genom att också agera språngbräda för nya, mer resurseffektiva produktionslösningar.

Sen är frågan om bilen i sig har tillräcklig dragningskraft för att nå försäljningsmålet på 80 exemplar. Det är onekligen en imponerande vagn, men om man lyckas övertyga tillräckligt många kunder att punga upp de dryga 25 miljoner kronor som bilen kostar får framtiden utvisa.